• black sun

Hur kokar man mandelpotatis?

När jag kokar mandelpotatis så går den alltid sönder.. har testat att bara sjuda den men den går sönder ändå..

Ta nån annan potatissort då kanske ni tycker. men den är ju överlägset godast och dessutom den enda jag har hemma.

Några tips? Helst före middan :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur kokar man mandelpotatis?
  • Ylwis

mandelpotatis är inte svårt. när de är ny upptagna kan man  bara koka upp dem och sen ställa på en träskärbräda en stund man kan även  göra så nu.

men vi kokar det jämn. salta,koka men inte för hårt har plattor upp till grad nio så vi har dem på 7. i 20 min högst.

Mamma till Alvyn 051015
  • lövet2

Du måste kolla potatisen noga och aldrig sticka den! Se till att potatisarna är ganska jämnstora, och så fort den första potatisen spricker i skalet, då häller du bort vattnet och har locket på glänt ...

• Themis

Jag kan absolut inte koka mandelpotatis i 20 minuter, då om inte förr blir det ju potatismos!

Koka kortare tid helt enkelt, det var länge sen nu men jag skulle säga 12-15 minuter eller nåt ditåt. Och så inte stormkoka.

• lövet2

Jag kokar ca 7 minuter för färskpotatis och ca 10 minuter för vinterpotatis ...

• black sun

Ok... tack! Ska testa allt detta och se om jag lyckas :)

• Ylwis
    Themis skrev 2007-02-24 09:39:09 följande:
    Jag kan absolut inte koka mandelpotatis i 20 minuter, då om inte förr blir det ju potatismos! Koka kortare tid helt enkelt, det var länge sen nu men jag skulle säga 12-15 minuter eller nåt ditåt. Och så inte stormkoka.
    ja det är olika, jag är uppvuxen  vid potatisbacken och bara ätit och  tillagat mandlepotatis i mitt liv. men det bästa sättet är att bara koka 5 minuter, hälla av lite vatten,ställa på en  träskärbräda och  sätta dit lite hushållspapper låt stå i 10 min till och så är det klart.
    Mamma till Alvyn 051015
  • sunny day

Har en bekant som är kock. Vattnet ska koka innan man lägger i potatisen, sen sänka och på med locket i 20 min.

• Lene1

Bäst är att bara ge potatisen ett uppkok och sedan dra av från plattan och låta stå tills potatisen är mjuk.

Svar på tråden Hur kokar man mandelpotatis?