• Smurflovve

Vi som haft Havandeskapsförgiftning!

Nu är  det på tiden att en stor tråd startar om denna mystiska inte helt så trevliga sjukdom.
    Här kan vi som haft eller kanske t.o.m  har just nu prata om just HF.
    Dela erfarenheter och upplevelser kring detta, hur påverkar det oss som ska ha fler barn med oron.
    Fick någon besvär efter förlossningen t.ex tillfällig blindhet eller dylikt.

SKRIV!
    Sluta aldrig önska, sluta aldrig be, sluta aldrig hoppas, under kan ju ske!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-30 19:37:55:
    Detta är vi som haft HF: (än så länge)

* Smurflovve. 1:a barnet, vaginalt, v.34

* Twinkel. 1:a barnet, HF v 32, vaginalt, Född v38

* FamiljenCooper : 2:a barnet , vaginalt , 37+5

* Ebbiz. 1:a barnet, snitt v.37+5

* Skåne84 !; barnet 37+5 vaginalt

* Bumbi : 2:a barnet, akutsnitt v.32+6

* looma : 1:a barnet,hf börja v26, akutsnitt v 30+0

*Toka2 : 1:a barnet, HF v33+1, katastrofsnitt v33+1

* lyck: 1:a barnet, HF v 35, akutsnitt v. 37+0

* michiara: 1.a barnet, HF v.29+0 och akutsnitt samma dag

* Dahliaer: 1:a barnet, HF 33+ inlagd från v.36 igångsatt 40+0
    2:a barnet. HF 34+ inlagd från v.36 igångsatt 38+6

* Tina9: 1:a barnet, HF v 32 akutsnitt i v 33+5.

* Dessie pojke föddes i v 32 + 6 vaginalt & vår flicka i v 37 + 0 med akutsnitt.

* bebisImagen pojke född på Bf vaginalt igångsatt stigande bt från v20 HF från v 30

* Kristin85: 1:a barnet, HF v 34, igångsättning, dotter född v 37+1

* Sander o Loves mamma: 2:a barnet, igångsättning, född v 35+2

* asinassa: 1:a barnet Hf v.32, halv akut snitt v.34+3

* 123ABC: 1:a barnet blev inlagd V 38+1 och förlossningen starta av sig själv 38+3

* TEF: 1:a barnet, HF v35, igångsättning, dotter född v38+3

*Eminor: 1:a barnet, HF v 37, igångsatt v 38+2, dotter född v 38+3

*Eyry: 1a barnet HF v 35, akutsnitt v 36+0, 2a barnet HF v 29 , snitt v 34+2

*Blackangel: 1:a Barnet, HF v.36, igångsättning i v.39 som slutar i akutsnitt

*rebekka06: 1:barnet,HF v.32 akutsnitt då, 2a barnet HF v 35,snitt v 36, 3:e barnet HF v 32,snitt v 37

*nyfiken1: 1:a barnet, HF v.38+1 vaginalt igångsatt, dotter född v.40+4

*anmob: 2:a barnet, HF v 22 förlöst med akutsnitt v27+0

*Kaiza 1:a barnet, HF V26 förlöst med planerat snitt v 37. 2:a barnet HF v 17 (symtom redan v 13) spontan förlossning v 41.

*Skoggie: 1:a barnet, HF med HELLP-syndrom. Akutsnitt v. 36 +0.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-03 18:27:37:
    Detta är vi som haft HF: (än så länge)

* Smurflovve. 1:a barnet, vaginalt, v.34

* Twinkel. 1:a barnet, HF v 32, vaginalt, Född v38

* FamiljenCooper : 2:a barnet , vaginalt , 37+5

* Ebbiz. 1:a barnet, snitt v.37+5

* Skåne84 !; barnet 37+5 vaginalt

* Bumbi : 2:a barnet, akutsnitt v.32+6

* looma : 1:a barnet,hf börja v26, akutsnitt v 30+0

*Toka2 : 1:a barnet, HF v33+1, katastrofsnitt v33+1

* lyck: 1:a barnet, HF v 35, akutsnitt v. 37+0

* michiara: 1.a barnet, HF v.29+0 och akutsnitt samma dag

* Dahliaer: 1:a barnet, HF 33+ inlagd från v.36 igångsatt 40+0
    2:a barnet. HF 34+ inlagd från v.36 igångsatt 38+6

* Tina9: 1:a barnet, HF v 32 akutsnitt i v 33+5.

* Dessie pojke föddes i v 32 + 6 vaginalt & vår flicka i v 37 + 0 med akutsnitt.

* bebisImagen pojke född på Bf vaginalt igångsatt stigande bt från v20 HF från v 30

* Kristin85: 1:a barnet, HF v 34, igångsättning, dotter född v 37+1

* Sander o Loves mamma: 2:a barnet, igångsättning, född v 35+2

* asinassa: 1:a barnet Hf v.32, halv akut snitt v.34+3

* 123ABC: 1:a barnet blev inlagd V 38+1 och förlossningen starta av sig själv 38+3

* TEF: 1:a barnet, HF v35, igångsättning, dotter född v38+3

*Eminor: 1:a barnet, HF v 37, igångsatt v 38+2, dotter född v 38+3

*Eyry: 1a barnet HF v 35, akutsnitt v 36+0, 2a barnet HF v 29 , snitt v 34+2

*Blackangel: 1:a Barnet, HF v.36, igångsättning i v.39 som slutar i akutsnitt

*rebekka06: 1:barnet,HF v.32 akutsnitt då, 2a barnet HF v 35,snitt v 36, 3:e barnet HF v 32,snitt v 37

*nyfiken1: 1:a barnet, HF v.38+1 vaginalt igångsatt, dotter född v.40+4

*anmob: 2:a barnet, HF v 22 förlöst med akutsnitt v27+0

*Kaiza 1:a barnet, HF V26 förlöst med planerat snitt v 37. 2:a barnet HF v 17 (symtom redan v 13) spontan förlossning v 41.

*Skoggie: 1:a barnet, HF med HELLP-syndrom. Akutsnitt v. 36 +0.

lollofliz; 1a barnet HF i v 32, vattnet gick v 36+0, ut kom hon v 36+1 vaginalt.

*SofieO: 1:a barnet, symtom fr v. 31, utvecklad HF i v.36, igångsatt 36+6 som slutade i ett akutsnitt.

*Lillemma: 1:a barnet, HF v 32, akut kejsarsnitt v 35+2

*Sunshine81 1:a barnet HF v33 igångsatt v37

*En glad tjej i:a barnet HF v 35+5, igångsatt v 37+5 pga vattenavgång
  • Svar på tråden Vi som haft Havandeskapsförgiftning!
  • waersta

Tjohoo! Fick HF med båda mina barn! Blev igångsatt båda gångerna men allt gick bra.

• Smurflovve
    waersta skrev 2007-02-24 12:31:37 följande:
    Tjohoo! Fick HF med båda mina barn! Blev igångsatt båda gångerna men allt gick bra.
    Hej! Jag sitter i princip o väntar på att jag ska få HF igen, ska ha en liten den 24 Maj (om det nu blir så) Blev igångsatt med sonen och födde vaginalt. Hur var din syptom och vilken vecka fick du dina barn i?
    Kul att du ville skriva!
    Sluta aldrig önska, sluta aldrig be, sluta aldrig hoppas, under kan ju ske!
  • Toka2

Jag gick från frisk till kramper på 6 dagar, inte kul. Trodde jag hade migrän en dag (v33+1), krampade hemma på soffan, vaknar på sjukhuset efter ett katastrofsnitt.

Nu kollar jag blodtrycket hemma, lite nu och då samt varje gång jag har huvudvärk. Har fått åka in akut till förlossningen i v30 pga kraftig huvudvärk, kräkningar samt att min BT-mätare visade på 150/95. Väl inne var trycket 155/95, men ingen äggvita i urinen, så jag fick morfin intravenöst + med spruta i benet, sedan låg jag med CTG i ca 1 timme för att kolla så att Skvimp mådde bra.

Om någon vill läsa så skrev jag dagbok/blogg under förra graviditeten.

Nu är det nervöst, för på torsdag är jag i v33+1 igen..

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Mamma till viljestark dotter

Min HF startade i vecka 31. Märkte fredag den 13:e (av alla dagar!) att jag hade sammandragningar. Ringde förlossningen som ville att jag skulle komma in för säkerhets skull. Blev inlagd direkt på sjukhus pga högt blodtryck. I vecka 32 blev jag vidareskickat till annat sjukhus eftersom man misstänkte att bebisen skulle komma för tidigt.

Där fick jag strikt sängläge. Blodtryckssänkande medicin direkt ut i blodet, regelbundna kontroller, kateter... Symptomen var förutom högt blodtryck och äggvita, även huvudvärk och ljuskänslighet.

I vecka 33 gick det inte att vänta längre, mina värden var för dåliga. De provade att sätta igång förlossningen två gånger, men utan resultat. Planerat kejsarsnitt bestämdes till dagen efter. På morgonen dottern är född skulle de göra en undersökning och då kom det en massa blod, moderkakan hade börjat släppa! Nu blev det bråttom. Akut kejsarsnitt och ut kom en söt liten dotter på knappt 2 kilo.

Det tog ca två veckor efter att hon föddes tills jag kunde sluta med blodtryckssänkande.

• Mamma till viljestark dotter

Vill bara tillägga, är inte gravid idag. HF har inte avskräckt mig från fler barn, däremot upplevelserna vid kejsarsnittet. Dottern bars ut direkt och jag visste inte ens om det var en flicka eller pojke. Hon skrek ju så jag visste att hon levde. Hon bars iväg direkt till neo eftersom hon är prematur, och det tog ganska länge innan jag fick träffa henne. Det är väl den upplevelsen jag ältar mest...

• rebekka06

Jag fick HF med min dotter i vecka 32 och fick akut krampor på natten. Hon blev förlöst akut med snitt på kvällen sedan.(ingen trevlig upplevelse med akutsnitt)men glad över att allt gick bra och gon vägde 2050 gram. Med mitt andra barn fick jag HF igen men då blev det ändå ett planerat snitt i vecka 36 och min andra flicka kom 2780 gram. En mycket bra positiv upplevelse med ett planerat snitt. Mina symtomhar varit högt blodtryck,äggvita och svullnad förutom detta också krampor med första barnet.

Väntar nu mitt 3:e barn och vid kontroll i vecka 32+1 så hade jag högt blodtryck,äggvita och svullnad igen och blev inlagd på lasarettet. Har fått det stabilt nu igen för tillfället och fick åka hem på perm i helgen. Ska åter på måndag för att kolla hur det har gått nu under helgen när jag varit hemma. Om allt är lugnt får jag åka hem igen på måndag. Annars blir det väl att inta sängen där igen så länge som möjligt innan snittdags igen.

• Muminski

Här har ni en till.
    När jag för 14 år sedan väntade mitt första barn fick jag i v 25 konstiga symtom. Jag såg sämre och hade migrän och svullnade ENORMT! En koll hos bm visade äggvita och förhöjt blodtryck. För mig som normalt låg på ca 110/60 var nu trycket på 145/90.

Jag blev inlagd för övervakning och fick ta det lugnt resten av tiden. Ingen permission och mesta möjliga sängläge. Jag mådde inte så jättedåligt förutom huvudvärken.
    Min kusin hade samma åkomma och utgången för henne blev tragisk. Därför var de extra noga med mig.
    Planerat snitt vid v 37, dottern vägde 2280 g och mådde bra, men hon var liten för sin ålder pga dåligt flöde i navelsträngen.

Vid barn nr 2 kände jag av symtom redan i v 13. För tidigt enligt bm men vid kontroll upptäcktes förhöjt tryck och spår av äggvita. Jag sjukskrevs och fick ordinerat: vila. Denna gång höll sig HF i kragen och trycket höll sig hyfsat bra. Förlossning naturlig väg, v 41, dottern vägde 4175 g.

Nu är jag gravid igen, v 14. Har redan förhöjt blodtryck och väntar med fasa inför de kommande veckorna. Ska jag få turen att klara mig, eller blir det samma visa än en gång?

Har mycket god fysik och kondition denna gång, och det finns uppgifter som säger att riskerna för HF är mindre då.

Jag har varit mycket oroad inför denna graviditet, hur den ska te sig. Men det som händer händer och jag stressar inte upp mig över lite damm i hörnen och jag vilar oerhört mycket. Jag hoppas att det på något sätt håller trycket nere

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Just ja, kom på en sak. Efter första förlossningen tog det ca en månad för mig att bli av med högt blodtryck och äggvitan . Konstigt!

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Twinkel

Hejsan! Väntar oxå mitt andra barn och är beräkna den 22 maj

Fick HF i v 32 med dottern. Att min HF upptäcktes berodde på att jag hade sådan huvudvärk en hel natt som inte ens citodon hjälpte mot. Jag fick komma till min BM och där visade det sig att jag hade 1+ i prot och 140/90 i blodtryck. Fram till v 36 klarade de mig på MVC med några besök på sjukhuset men v 37 blev jag inskriven på sjukhuset. V 38+0 föddes min dotter vaginal med igångsättning vägde 2315g och var 46cm lång.. Hade inte fått tillräckligt med näring i magen

Går nu på extra kontroller hos min BM och skall göra ett tillväxtul i v 32 för att kolla "evert" och snart kommer jag att gå varje vecka för att kontrollera mitt blt. Min BM säger att om det kommer så kommer det troligtvis senare vilket känns skönt

Är jätte oroligt för att få HF igen Speciellt eftersom jag har min underbara dotter som jag inte vill skall behöva lida av en mamma som inte kan göra något ...

Det tog mig 4 månader innan jag kunde sluta med blt medicinen och 6 månader innan blt var normalt igen.. 

Alltid skönt att ha några andra i samma sitts att ventilera med.

Svar på tråden Vi som haft Havandeskapsförgiftning!