• Smurflovve

Vi som haft Havandeskapsförgiftning!

Nu är  det på tiden att en stor tråd startar om denna mystiska inte helt så trevliga sjukdom.
    Här kan vi som haft eller kanske t.o.m  har just nu prata om just HF.
    Dela erfarenheter och upplevelser kring detta, hur påverkar det oss som ska ha fler barn med oron.
    Fick någon besvär efter förlossningen t.ex tillfällig blindhet eller dylikt.

SKRIV!
    Sluta aldrig önska, sluta aldrig be, sluta aldrig hoppas, under kan ju ske!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-30 19:37:55:
    Detta är vi som haft HF: (än så länge)

* Smurflovve. 1:a barnet, vaginalt, v.34

* Twinkel. 1:a barnet, HF v 32, vaginalt, Född v38

* FamiljenCooper : 2:a barnet , vaginalt , 37+5

* Ebbiz. 1:a barnet, snitt v.37+5

* Skåne84 !; barnet 37+5 vaginalt

* Bumbi : 2:a barnet, akutsnitt v.32+6

* looma : 1:a barnet,hf börja v26, akutsnitt v 30+0

*Toka2 : 1:a barnet, HF v33+1, katastrofsnitt v33+1

* lyck: 1:a barnet, HF v 35, akutsnitt v. 37+0

* michiara: 1.a barnet, HF v.29+0 och akutsnitt samma dag

* Dahliaer: 1:a barnet, HF 33+ inlagd från v.36 igångsatt 40+0
    2:a barnet. HF 34+ inlagd från v.36 igångsatt 38+6

* Tina9: 1:a barnet, HF v 32 akutsnitt i v 33+5.

* Dessie pojke föddes i v 32 + 6 vaginalt & vår flicka i v 37 + 0 med akutsnitt.

* bebisImagen pojke född på Bf vaginalt igångsatt stigande bt från v20 HF från v 30

* Kristin85: 1:a barnet, HF v 34, igångsättning, dotter född v 37+1

* Sander o Loves mamma: 2:a barnet, igångsättning, född v 35+2

* asinassa: 1:a barnet Hf v.32, halv akut snitt v.34+3

* 123ABC: 1:a barnet blev inlagd V 38+1 och förlossningen starta av sig själv 38+3

* TEF: 1:a barnet, HF v35, igångsättning, dotter född v38+3

*Eminor: 1:a barnet, HF v 37, igångsatt v 38+2, dotter född v 38+3

*Eyry: 1a barnet HF v 35, akutsnitt v 36+0, 2a barnet HF v 29 , snitt v 34+2

*Blackangel: 1:a Barnet, HF v.36, igångsättning i v.39 som slutar i akutsnitt

*rebekka06: 1:barnet,HF v.32 akutsnitt då, 2a barnet HF v 35,snitt v 36, 3:e barnet HF v 32,snitt v 37

*nyfiken1: 1:a barnet, HF v.38+1 vaginalt igångsatt, dotter född v.40+4

*anmob: 2:a barnet, HF v 22 förlöst med akutsnitt v27+0

*Kaiza 1:a barnet, HF V26 förlöst med planerat snitt v 37. 2:a barnet HF v 17 (symtom redan v 13) spontan förlossning v 41.

*Skoggie: 1:a barnet, HF med HELLP-syndrom. Akutsnitt v. 36 +0.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-03 18:27:37:
    Detta är vi som haft HF: (än så länge)

* Smurflovve. 1:a barnet, vaginalt, v.34

* Twinkel. 1:a barnet, HF v 32, vaginalt, Född v38

* FamiljenCooper : 2:a barnet , vaginalt , 37+5

* Ebbiz. 1:a barnet, snitt v.37+5

* Skåne84 !; barnet 37+5 vaginalt

* Bumbi : 2:a barnet, akutsnitt v.32+6

* looma : 1:a barnet,hf börja v26, akutsnitt v 30+0

*Toka2 : 1:a barnet, HF v33+1, katastrofsnitt v33+1

* lyck: 1:a barnet, HF v 35, akutsnitt v. 37+0

* michiara: 1.a barnet, HF v.29+0 och akutsnitt samma dag

* Dahliaer: 1:a barnet, HF 33+ inlagd från v.36 igångsatt 40+0
    2:a barnet. HF 34+ inlagd från v.36 igångsatt 38+6

* Tina9: 1:a barnet, HF v 32 akutsnitt i v 33+5.

* Dessie pojke föddes i v 32 + 6 vaginalt & vår flicka i v 37 + 0 med akutsnitt.

* bebisImagen pojke född på Bf vaginalt igångsatt stigande bt från v20 HF från v 30

* Kristin85: 1:a barnet, HF v 34, igångsättning, dotter född v 37+1

* Sander o Loves mamma: 2:a barnet, igångsättning, född v 35+2

* asinassa: 1:a barnet Hf v.32, halv akut snitt v.34+3

* 123ABC: 1:a barnet blev inlagd V 38+1 och förlossningen starta av sig själv 38+3

* TEF: 1:a barnet, HF v35, igångsättning, dotter född v38+3

*Eminor: 1:a barnet, HF v 37, igångsatt v 38+2, dotter född v 38+3

*Eyry: 1a barnet HF v 35, akutsnitt v 36+0, 2a barnet HF v 29 , snitt v 34+2

*Blackangel: 1:a Barnet, HF v.36, igångsättning i v.39 som slutar i akutsnitt

*rebekka06: 1:barnet,HF v.32 akutsnitt då, 2a barnet HF v 35,snitt v 36, 3:e barnet HF v 32,snitt v 37

*nyfiken1: 1:a barnet, HF v.38+1 vaginalt igångsatt, dotter född v.40+4

*anmob: 2:a barnet, HF v 22 förlöst med akutsnitt v27+0

*Kaiza 1:a barnet, HF V26 förlöst med planerat snitt v 37. 2:a barnet HF v 17 (symtom redan v 13) spontan förlossning v 41.

*Skoggie: 1:a barnet, HF med HELLP-syndrom. Akutsnitt v. 36 +0.

lollofliz; 1a barnet HF i v 32, vattnet gick v 36+0, ut kom hon v 36+1 vaginalt.

*SofieO: 1:a barnet, symtom fr v. 31, utvecklad HF i v.36, igångsatt 36+6 som slutade i ett akutsnitt.

*Lillemma: 1:a barnet, HF v 32, akut kejsarsnitt v 35+2

*Sunshine81 1:a barnet HF v33 igångsatt v37

*En glad tjej i:a barnet HF v 35+5, igångsatt v 37+5 pga vattenavgång
  • Svar på tråden Vi som haft Havandeskapsförgiftning!
  • Dessie

Jag hade HF båda ggr - pojken föddes i v 32 + 6 med prematur vattenavgång & flickan föddes i v 37 + 0 med akutsnitt.

• Emje

Hej på Er!
    Kul att det finns fler som väntar sitt andra barn efter en havandeskapsförgiftning. Jag födde min dotter i v31 med akut kejsarsnitt i juni-05. Nu väntar jag andra med bf 16 maj, är alltså nu i v28. Jag är ännu utan symptom och hoppas slippa lindrigare undan denhär gången. Hoppas det går bra med er andra oxå!

• Twinkel

Det verkar som om det är ganska vanligt att man får HF igen vid kommande gravidteter .. Är det någon som har sett någon undersökning på hur många som får det igen ?

• Smurflovve

Twinkel: skulle också vilja veta. om det kanske spelar någon roll vad det är för kön ect i magen. man är ju lite små rädd att det ska hända igen...

Sluta aldrig önska, sluta aldrig be, sluta aldrig hoppas, under kan ju ske!
  • waersta

Jag frågade överläkaren efter första förlossningen och hon sa iaf att det var jätteovanligt att man fick HF igen.. men det verkar inte stämma riktigt. Jag har iaf fått det båda mina gånger.

Jag fick HF i vecka 39, så för mig var det inga problem, mådde inte dåligt alls trots högt BT. Blev igångsatt och blev sen bra igen.

Om man får HF har man visst lättare för att få högt bloctryck när man blir äldre så man ska passa sig för att gå upp i vikt tydligen.

• Majalena

Hej!
    Har oxå haft HF med min dotter. Mådde otroligt bra hela graviditeten. Hade högt bt ganska länge men i vecka 35-36 blev det till att åka till BB och hem igen ganska många gånger. Sen blev jag inlagd och sängliggande i v36. Högt bt och äggvita. Men jag mådde bra iaf, lite ont i huvudet men ändå mådde jag bra. Blev igångsatt v36+6. Jag var öppen 2cm så hon hade väl ändå tänkt att komma ut. Ingen jobbig förlossning alls, allt gick väldigt bra och faktiskt nästintill smärtfritt. Sandra tittade ut och vägde 2155 och var 46cm. En ilsken och bestämd liten rackare.

Trodde inte att man kunde få HF igen, men det förstår jag ju nu att man kan få. Hos bm sa de att man kunde få det igen om man fick barn igen fast med en annan man.

• Starleaf

Har fått de med båda barnen i v 38-39 så väldigt senr.Blev igångsatt med båda.
    Väntar nu tredje barnet och är inställd på att få de igen men bara att vänta och se vad som händer.

• Toka2

"Min" överläkare påstod att "eklampsi får man bara en gång", och det tror jag inte på ett dugg..

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • waersta

Ja men det var ju precis det som min sa också. Vad är det för skillnad på eklampsi och preklampsi?

• Fru Gustavsson

hejhopp i tråden. Jag hade tursamt nog inte havandeskapsförgiftning under graviditeten. Däremot står det i min journal från förlossningen att jag strax innan de beslutade om akut kejsarsnitt hade "måttlig preeklampsi". Alltså havandeskapsförgiftning?
    Hmm... visste inte att man kunde få det sådär rakt på, fler som varit med om detta?
    (Var inne för gelning och fick plötslig feber, ett par timmar innan de plockade ut sonen)

Älskade Aiden föddes 061122. Välkommen du finaste!♥
Svar på tråden Vi som haft Havandeskapsförgiftning!