• Tessa17

Rättigheter för en som gå i borgen

Vad har jag för rättigheter om jag i borgen för en hyreslägenhet? kan jag t.ex säga upp den om min vänina inte betalar hyran?

• Svar på tråden Rättigheter för en som gå i borgen
  • Neithotep

Jag tror att du kan det, hon måste då flytta men du måste ju betala hyran hon inte betalt.

• Cindra

Jag skulle ALDRIG gå i boren för någon, inte ens för mina egna barn. Jag tycker att var och en måste ta ansvar för sin egen ekonomiska situation.
    Jag känner en som gick i borgen för sin vuxne son. Tyvärr gick det riktigt åt skogen och det slutade med att hon vat tvungen att sälja sin villa för att kunna lösa och betala sonens stora skulder. Extra beklagligt var det eftersom villan var hennes föräldrahem. Det är en stor sorg som hon alltid kommer att få bära med sig...

• Anonym

Man brukar säga att "den som går i borgen går i sorgen"...
    Tänk dig för både en och två gånger innan du gör detta för din vän! Det kan sluta illa.

• Birgitta2

Du kan INTE säga upp en annans kontrakt! Du får snällt betala hyran som hon inte betalt, för det är det du gått i borgen för. Du är garant för att hyran är betald. Står du inte på hyreskontraktet kan endast hyresvärden säga upp kontraktet pga utebliven hyra (vräkning via kronofogden).

• Neithotep

Men man måste väl kunna göra någon slags deal med hyresvärden att om hon eller han inte betalar hyran så kan man säga upp lägenheten på vanlig uppsägningstid?

• Birgitta2
    MammaTillElias skrev 2007-02-24 18:53:50 följande:
    Men man måste väl kunna göra någon slags deal med hyresvärden att om hon eller han inte betalar hyran så kan man säga upp lägenheten på vanlig uppsägningstid?
    Man kan faktiskt inte gå in och bryta en annan människas kontrakt. Det fungerar inte så. TS går i borgen för att hyran betalas. Betalas den inte så får TS betala hyran. Så är det. Men att bryta en annan människas hyreskontrakt går inte.
  • Neithotep

Ja usch då låter det ju inte som en bra idé, annars lät det väl inte så farligt om man kunde säga upp det själv..

• Birgitta2

Mamma till Elias och TS: jag skulle kunna tänka mig att om personen som hyr lägenheten skriver en fullmakt till dig som borgensman så möjligen då kan du bryta kontraktet om hon i fullmakten ger sitt tillstånd till det. Dock vet jag inte om det är juridiskt hållbart om en jurist granskade det vid ett ev försök att bryta en annan människas hyreskontrakt.

• Anonym

En fullmakt kan man återkalla när som helst! Så det är nog ingen bra lösning.

• Bo Peep

Om du hellre ställer henne på gatan än betalar hennes hyra ska du nog inte gå i borgen för henne.

• Birgitta2
    Bo Peep skrev 2007-02-25 18:45:31 följande:
    Om du hellre ställer henne på gatan än betalar hennes hyra ska du nog inte gå i borgen för henne.
    Så sant. Om man är villig att gå i borgen skall man veta att man faktiskt blir tvungen att betala dennes skulder, och du måste vara medveten om att du dessutom är skyldig till det. Annars är det du som åker på både kronofogde och betalningsanmärkningar, precis som den du går i borgen för.  Så tänk dig väldigt noga för innan du tar på dig ett sånt åtagande.

Jag skulle gärna gå i borgen för min son, som är otroligt noga med räkningar och sin ekonomi, men aldrig för min tös eftersom hon lever för dagen ofta. Men jag måste också vara medveten om att även om sonen är pålitlig så kan han kanske hamna på obestånd och då måste jag kunna betala den skuld jag åtagit mig som borgensman. Det går inte att leva på marginalen och skriva på ett sånt åtagande.
  • Åsa

För den som inte läst Kojbes länk (tydlig och bra):
    "En viktig skillnad (jämfört med borgen för annat än hyresavtal, som icke går att säga upp; min anmärkning) är att borgensmannen får säga upp ett borgensåtagande för ett hyresavtal med nio månaders varsel. En uppsägning kan dock inte träda i kraft tidigare än två år efter hyrestidens början. "

• Belana

Birgitta2 har rätt, och tänk på det ur hyresvärdens perspektiv. Varför kräver de borgensman ibland?
    Jo, för att få in pengarna under tiden tills en eventuell uppsägning kan genomdrivas. För att inte själva bli blåsta, det ska någon annan bli om hyresgästen inte kan betala. Det handlar bara om business från deras sida.

• Brattman

Det varnas väldigt mycket för att gå i borgen, och många säger att man absolut aldrig ska gå i borgen. Jag håller inte alls med om det, utan jag tycker att man mycket väl kan gå i borgen, om man vill hjälpa någon. Men innan man går i borgen ska man dock tänka följande:

De flesta människor får hyra bostad och ta lån, utan att det krävs någon borgensman. När det krävs en borgensman, är detta ett tecken på att vederbörande har så dålig ekonomi att han inte bedöms kunna klara av betalningarna själv.

När man går i borgen, måste man vara medveten om att detta innebär att man riskerar få betala någon annans skulder. Man ska därför bara gå i borgen underförutsättning att:

1. Man har tillräckligt god ekonomi för att klara av att betala det belopp man gått i borgen för, utan att det innebär någon katastrof för sin egen ekonomi.

2. Man är beredd på att kanske bli tvungen att betala, och tycker att "det är väl en kostnad som jag får ta i så fall".

Svar på tråden Rättigheter för en som gå i borgen