• Birgitta2

Rättigheter för en som gå i borgen

Du kan INTE säga upp en annans kontrakt! Du får snällt betala hyran som hon inte betalt, för det är det du gått i borgen för. Du är garant för att hyran är betald. Står du inte på hyreskontraktet kan endast hyresvärden säga upp kontraktet pga utebliven hyra (vräkning via kronofogden).

• Birgitta2
    MammaTillElias skrev 2007-02-24 18:53:50 följande:
    Men man måste väl kunna göra någon slags deal med hyresvärden att om hon eller han inte betalar hyran så kan man säga upp lägenheten på vanlig uppsägningstid?
    Man kan faktiskt inte gå in och bryta en annan människas kontrakt. Det fungerar inte så. TS går i borgen för att hyran betalas. Betalas den inte så får TS betala hyran. Så är det. Men att bryta en annan människas hyreskontrakt går inte.
  • Birgitta2

Mamma till Elias och TS: jag skulle kunna tänka mig att om personen som hyr lägenheten skriver en fullmakt till dig som borgensman så möjligen då kan du bryta kontraktet om hon i fullmakten ger sitt tillstånd till det. Dock vet jag inte om det är juridiskt hållbart om en jurist granskade det vid ett ev försök att bryta en annan människas hyreskontrakt.

• Birgitta2
    Bo Peep skrev 2007-02-25 18:45:31 följande:
    Om du hellre ställer henne på gatan än betalar hennes hyra ska du nog inte gå i borgen för henne.
    Så sant. Om man är villig att gå i borgen skall man veta att man faktiskt blir tvungen att betala dennes skulder, och du måste vara medveten om att du dessutom är skyldig till det. Annars är det du som åker på både kronofogde och betalningsanmärkningar, precis som den du går i borgen för.  Så tänk dig väldigt noga för innan du tar på dig ett sånt åtagande.

Jag skulle gärna gå i borgen för min son, som är otroligt noga med räkningar och sin ekonomi, men aldrig för min tös eftersom hon lever för dagen ofta. Men jag måste också vara medveten om att även om sonen är pålitlig så kan han kanske hamna på obestånd och då måste jag kunna betala den skuld jag åtagit mig som borgensman. Det går inte att leva på marginalen och skriva på ett sånt åtagande.
Svar på tråden Rättigheter för en som gå i borgen