• stora lilla J

    Adoptera en släkting?

    Jag och min man vill adoptera min mans brorsdotter, som är föräldralös, och bor i albanien. Någon som vet mer om hur det går till att adoptera en släkting och vilka regler som gäller?? Han är fortfarande albansk medborgare, och vår albanska släkt är positiva till adoptionen, men hur går man tillväga????

  • Svar på tråden Adoptera en släkting?
  • Barn nr2

    Min man har blivit adopterad av sina morföräldrar och det fick de ansöka om hos tingsrätten, vet dock inte hur det fungerar när barnet bor utomlands. Kolla med tingsrätten.

  • sabia

    hej stora lilla j:

    jag håller på att adoptera min systerson just nu å först måste vi går en föräldrakurs. det har vi redan gjort. å sedan när du har intyg då kontakta du en hemutredare i din kommum. ring till dom å förklara då kommer de att hjälpa dig.

  • stora lilla J

    Sabia: tack för svar! Gör man föräldrakursen även om man har barn sedan tidigare? Adopterar du inom sverige då? Annars förstår jag det som att vår adoption måste genomföras i Albanien, för att sen godkännas i Sverige?

    Hittar så mycket info på mias hemsida, men väldigt litet om släktingadoptioner...

  • Minna07

    Vad jag förstått går en enskild adoption till på samma vis som när man adopterar genom byrå. Föräldrakurs, hemutredning osv osv...

  • smurfan2

    stora lilla J: Om man inte har adoptivbarn sedan tidigare måste man gå adoptviföräldrarutbildningen, ja. Den handlar om det speciella med att ha adoptivbarn, inte barn som sådana.

  • stora lilla J

    Aha, jamen då borde den ju vara värdefull! Var rädd att det skulle kännas onödigt att gå en kurs om barn när man redan har två...
    Någon som vet vad de tar upp på den?

  • sabia

    hej stora lilla J.

    ja, man måste går föräldrakurs även om man har egna barn.på den kurs som jag gick på var det några som hade egna barn å även några var barnlösa. man får mycket kunskap om adoptioner. jag vet inte om det går att göra som du tänker. jag gjorde så att min syster gav vårdnad av hennes barn till mig å sedan ansökte jag upphålltistånd för honom här i sverige, men de sa att det gällde inte. jag trodde att jag skulle slippa undan det här med föräldrakurs å hemutredning, men så blev det inte. det blev snarast tvärtom. vi fick börja från börja. så det kanske är klokare om du träffa en socialassistent i din kommum å hör med de om hur du kan gå till väga med det. kram å lycka till.

  • stora lilla J

    Tack Sabia, det låter som en bra ide! Jag hade nog inte tänkt så mkt på exakt hur det skulle gå till förrän jag kollade på mias hemsida, fick uppfattningen där att adoptionen skulle genomföras i albanien (vilket vore mycket svårare, eftersom byråkratin där är så krånglig, o i princip alla där vill ha extra betalt) så även om det tar längre tid här med hemutredning o så är det nog i slutändan bättre för oss. Dessutom har vi ju en nyfödd nu, o vad jag förstår måste anknytningen med denne kommit igång så att killarna är redo för ett nytt syskon.

    Vi är absolut beredda på att det tar tid, även om vi gärna vill få hit henne så snart som möjligt. Innan hennes mamma dog bad hon särskilt att vi skulle ta hand om henne, eftersom hennes framtidsutsikter i hemlandet är så dåliga, så vi har liksom haft lång tid på oss att ställa in oss på att få en ny liten familjemedlem

  • Tufselina

    Hejsan!
    Vår föräldrakurs innehåll såg ut såhär:
    1. Adoptions-och sökandesituationen
    2. Utredning, ärendets gång
    3. Etik, motiv och föräldraroll
    4. Vilket barn vill vi ha? (här handlar det om drömmar som kanske är orimliga, ej om att välja barn)
    5. Barnlösheten
    6. Barnets bakgrund och identitet
    7. Barns utveckling
    8. Reseberättelse och första tiden i hemmet
    9. Adoptivbarnens framtid, vuxen adopterad berättar
    10. Utvärdering av kursen.
    Lycka till med adoptionen

Svar på tråden Adoptera en släkting?