• sofieann

Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?

Ja, som rubriken säger...

Jag tycker att vi måste stoppa invandringen tills vi har fått ner arbetslösheten. Det är fel att låta folk komma hit när vi inte ens har jobb till alla som redan bor i Sverige, alla kan inte försörjas med socialbidrag!

Och jag säger inte att det bara är invandrare som får socialbidrag, jag vet att många svenskar får det också. Men för tillfället måste vi skära ner på invandringen tycker jag.

Jag är INTE rasist för att jag tycker det!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-25 17:43:43:
    Jag vill bara tillägga att jag lade den här tråden i religion för att jag inte visste var jag skulle lägga den. Jag inser nu att det var ett misstag och hoppas att den blir flyttad.

Jag är alltså inte av den åsikten att man ska stoppa invandringen av en viss folkgrupp eller religion.

• Svar på tråden Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?
  • Krstajic

då är du ju partisk så dina argument lyssnar jag inte så mkt på.

• Öyvind

invandrare avser säkert att du är rasse...
    Tycker inte jag!

• sofieann

Bo peep:

Ja, jag vill veta om andra tycker att det är en rasistisk åsikt, för jag vet att jag inte är den enda som tycker det, men slir man stämplad som rasist så vågar man inte säga det. Så tror jag att det är iaf.

Och jag har inga fakta som stöder kopplingen, det erkänner jag, men man kan ju inte logiskt säga att invandringen inte påverkar arbetsmarknaden eller? Jag ser mer än gärna fakta som bevisar motsatsen och byter då gärna åsikt...

• sofieann

Mary Lo:

Nej, det var inte riktigt det jag var ute efter
    Och jag respekterar även att du inte håller med mig.

• Bo Peep

Om man inte står till arbetsmarknadens förfogande - vilket man ju inte gör innan man fått uppehållstillstånd, som omfattas man inte heller av statistiken, eller hur? Inte kommer flyktingarna direkt från förläggningen och snor jobben framför välutbildade svenskar heller. Det är knappast av omtanke om de nyinlända som man säger att det ska finnas jobb till alla, misstänker jag. Det är väl inte deras sak du talar för utan "svenskarnas"?

• malachis mamma

För att bara svara på din TS fråga, ja. rasist och fördomsfull...

• sofieann

Bo Peep:

Jag tycker inte om att du tar för givet att jag hellre tar "svenskarnas" sida. Jag har skrivit klart och tydligt flera gånger att jag tycker att ALLA som bor i Sverige har rätt till jobb och att jag INTE tycker att en invandrare som får ett jobb före mig har snott "mitt" jobb.

Det är inte ok av dig att säga så.

• lia76

Måste bara säga så här... (Det kanske inte är så, men jag uppfattar det så)
    Hög arbetslöshet: Ja
    Men vad beror det på?
    Jo vi kanske har hög utbildning och förväntar oss att få ett jobb inom det yrke vi läst till.
    Vi har läst till ekonom och vill jobba inom det.
    Vi nöjer oss inte med skitjobb.
    Vill inte städa, jobba i butik, lager, skogsröjning, vaktmästeri etc.
    Nä men d är det inte så konstigt att det är arbetslöshet.
    Invandrare kommer hit till Sverige, och de tar det jobb de blir erbjuden!
    Men så gör inte många av oss svenskar.
    Blir vi erbjuden ett jobb som trappstädare, inte är det många som nappar på det.
    "Nä men det är juh inte det jag har utbildning till. Och det är så slitsamt osv"

Men så kan man klaga på att invandrare kommer hit å "stjäl" våra jobb.
    NEJ!
    De tar de jobb som vi svenskar inte vill ha!

Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • Havsblomma

840327: Du uttrycker dig opreciserat och låter andra dra sina egna slutsatser och det leder till att vi kanske i slutänden sitter och diskuterar olika saker, och det är knappast vare sig din eller min önskan.

Min gissning av vad du menar är att du vill stoppa invandringen i den absolut största gruppen, dvs. de som kommer hit av familjeskäl. De har ju ingen annan anledning att komma hit än att de redan har familj här och - kanske i vissa fall - har det fattigt och mindre bra i det land de kommer ifrån. De kommer så att säga hit "bara" för att få ett bättre liv (känslomässigt tillsammans med familjen och kanske även ekonomiskt).

Å andra sidan är ju de som finns i den gruppen inbördes väldigt olika och någonting säger mig att det inte är amerikanen som gick och blev förälskad i en svensk/-a som du vill stoppa vid gränsen.

En annan grupp som du kanske har i åtanke är de som kommer hit och får stanna för att de riskerar eller kanske redan har blivit utsatta för tortyr, förföljelse och/eller död i sitt hemland. Jag vill dock inte gärna tro att det finns människor som med självrespekten i behåll kan säga att de människorna ska skickas tillbaka till helvetet och eventuell död av det enkla skälet att de hade oturen att födas i fel land och männinskorna här i Sverige hellre vill ha mer pengar själva i stället för att rädda människoliv och rädda människor undan förföljelse.

Min man och hans föräldrar kom hit som "äkta" flyktingar och är det något jag har lärt mig genom att samtala med dem är att man inte är en bättre människa eller har förtjänat ett bättre liv bara för att man som jag råkar vara född i ett rikt land. Därför tycker jag att vi som har haft förmånen att få leva här ska visa viss ödmjukhet inför de som har de svårare och inse att om det vore du som kom från motsvarande svåra förhållanden så hade du säkert också gjort vad du kunnat för att få ett bättre liv för dig själv och dina eventuella barn.

• bitte67

Krstajic och om jag är partiskt? Tycker iaf inte att man behöver blanda in sina rasistiska åsikter överallt.

Svar på tråden Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?