• sofieann

Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?

Ja, som rubriken säger...

Jag tycker att vi måste stoppa invandringen tills vi har fått ner arbetslösheten. Det är fel att låta folk komma hit när vi inte ens har jobb till alla som redan bor i Sverige, alla kan inte försörjas med socialbidrag!

Och jag säger inte att det bara är invandrare som får socialbidrag, jag vet att många svenskar får det också. Men för tillfället måste vi skära ner på invandringen tycker jag.

Jag är INTE rasist för att jag tycker det!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-25 17:43:43:
    Jag vill bara tillägga att jag lade den här tråden i religion för att jag inte visste var jag skulle lägga den. Jag inser nu att det var ett misstag och hoppas att den blir flyttad.

Jag är alltså inte av den åsikten att man ska stoppa invandringen av en viss folkgrupp eller religion.

• Svar på tråden Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?
  • socute
    TS- JA tycker som du ...å man får tycka så utan att va rasist!!!
  • malachis mamma

Whitetiger: vad är ditt problem?

• en enda ros

Jag förstår hur du tänker, ts. Men jag håller inte med för det.

Jag säger det jag brukar säga/ta upp när invandring kommer på tal..det är en ganska så okomplicerad tanke..(förenkling är bra..)
    Alltså, om det nu skulle bli en massa skit här i sverige, krig o dyl, och jag / du drar här ifrån. Flyr helt enkelt. Flyr till ett annat land, där de INTE krigar. Och så får vi inte vara kvar!!!!!!! Surt, skulle man krasst kunna uttrycka det.
    Inte vill man bli nekad till en chans till trygghet.

• Bo Peep

Jag påstår ingenting, jag frågar faktiskt! OCh varför skulle invandringen direkt påverka arbetslösheten återigen? Den stora problematiken i dag är matchning - folk har inte rätt utbildning eller arbetslivserfarenhet. De problemen löser man inte med stängda gränser utan genom utbildningsinsatser. Ska vi stänga gränserna tills alla gamla analfabeter i Rinkeby fått jobb - ja, du hör ju själv hur realistiskt det är. Alla i ett land kan inte jobba och så kommer det att förbli.

• sofieann

machalis mamma:

Jag respekterar vad du tycker, men en fråga bara.
    Hur kan det vara fördomsfullt?

• Indianica

Öh, varför ligger tråden under religion egentligen? Är det här en religiös fråga verkligen? Eller är det mest riktat gentemot muslimer eller dylikt? Hur som helst:

Att ta in invandrare handlar mkt om humanism. Vi tar i stort sett mest in folk med stort hjälpbehov, t ex drabbade av krig och tortyr. Givetvis ska de få plats i vårt trygga land, det har vi råd med! De som inte uppfyller kraven skickas hem.

För det andra tar vi in arbetskraft också, t ex många läkare. Det blir billigare för oss då en plats på läkarlinjen kostar jättemkt. Gäller även andra brancher, många invandrare är således en tillgång arbetskraftsmässigt. Andra startar t ex ofta lokala pizzerior etc, de jobbar och tjänar pengar och drar in skatt som andra.

För det tredje lever vi en global värld. Världen har alltid präglats av folkomflyttningar, t ex på 1800-talet drog många svenskar iväg till Amerika och sökte lyckan. Finns ingen orsak att se det egna landet som något oöverträdligt revir!

• Krstajic

hur var mina uttalanden rasistiska?

Och blandar jag in dom överallt säger du?

• bitte67

TS, vill bara säga att jag håller med dig, till viss del. Flyktingar från krigsdrabbade länder borde alltid få komma hit. Även om jag tycker att andra länder också kan dra sitt strå till stacken och ta emot fler flyktingar. Sverige måste inte alltid vara världens samvete.

• malachis mamma

840327: för att det är en väldigt förenklad tanke kring arbetslösheten, fördomsfullt att "skylla" den på invandringen. Tycker jag.

Svar på tråden Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?