• RebelRose

Hur många har en helt vit katt?

vi har en helt vit katt,han är inte albino och mig veterligen ingen raskatt(fast sambon tycker han påminner om en siames)
    Nu har jag fått höra att det är ganska ovanligt,så nu måste jag ju höra med er,fler som har en helvit katt?

Bild på underverket finns i galleriet i "mina älsklingar".

• Svar på tråden Hur många har en helt vit katt?
  • lindamx3

Vi hade en helvit bondkatt som vi tyvärr fick avliva för 2 år sen pga. av tumör på tungan. Han blev 17 år

• Gos Mys

Våran devon rex är helvit med ett blått och ett grönt öga, hon hör aldeles utmärkt
    Finns bilder i galleriet..

• Centurion

Att katten är oddeyed visar att den inte är döv, däremot ska man alltid testa de som har båda ögonen blå..

• KickStart

lindac:
    "De flesta vita katter är inte albino, men däremot finns det ganska många vita katter som är döva. Risken ökar om katten dessutom är blåögd eller oddeyed. När det gäller raskatter måste vita katter ha hörselintyg för att kunna användas i avel."

SVERAK har t.om skärpt det ännu mera. Nu måste alla kattungarna också genomgå hörseltest. Och det räcker inte med ett vanligt "pingel" utan det ska vara ett riktigt test. Det testet görs f.n. nere i Strömsholm. OM jag minns rätt.
    Jag vet att det här har gjort att vissa helt slutat att avla på vita katter. 

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • fjällblomma

Har en 9 årig vit bondkatt, Nisse som har ett blått och gult öga..Han är inte döv och tillbringar sina dagar med att äta och sova...

• Mewz

Morula Ailith:
    Nej, det krävs inget BAER-test på vita katter i avel. Inte heller finns det några belägg för att dom blåögda är mer drabbade än dom gulögda.

Har hittills fött upp totalt 12 helvita katter (såväl oddeye, som blå och gulögda) och alla har haft normal hörsel.

• KickStart

Mewz:
    OK jag vet att det varit på förslag men det är toppen om det inte gått igenom!
    En annan uppfödare som tidigare fött upp vitt påstod att det skulle bli på det viset. Jag hade nämligen funderingar på att ta en kull efter en av mina vita "skogisar". Hon avrådde å det bestämdaste- eftersom att SVERAK lagt det förslaget.

• angelcry

Jag har två. En vit kattmamma och hennes son som tyvärr är döv. Hon fick en kull med fyra vita för drygt fyra år sen.
    Jag har bilder på mina snöbollar i galleriet

Medvetet larvig med tissetassarna
  • lindac77
    Centurion skrev 2007-02-27 01:38:20 följande:
    Att katten är oddeyed visar att den inte är döv, däremot ska man alltid testa de som har båda ögonen blå..
    Är det så? Enligt vår veterinär kan vita katter oavsett ögonfärg bli döva. Men här hemma har vi bara haft hörande vita katter.

Det står en del om vita katter på dessa sidor:
    http://www.katt.nu/lottie/spalten/lottie55.htm
    http://katter.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=4b21ff64-8c87-4bbf-80cc-8db3a30e08c5

MorulaAilith: Vet du när SVERAK skärpte de reglerna? Vi hade en kull här för ett tag sedan med vita kattungar (jag är fodervärd åt mamma-katten)... men jag tror att uppfödaren var hos veterinären i Jönköping och hörseltestade kattungarna, och då borde det ju varit ett vanligt "pingel-test".
  • KickStart

Linda:
    "MorulaAilith: Vet du när SVERAK skärpte de reglerna? Vi hade en kull här för ett tag sedan med vita kattungar (jag är fodervärd åt mamma-katten)... men jag tror att uppfödaren var hos veterinären i Jönköping och hörseltestade kattungarna, och då borde det ju varit ett vanligt "pingel-test"

Jag är enormt osäker eftersom att det tydligen verkar vara så att det inte gick igenom.
    För OM det vore så att de reglerna gäller så skulle det isof ha skett för 2 år sedan.
    Det var nämligen då som det var aktuellt för oss med en eventuell kull efter denna katt.
    Så det verkar ju som om det inte gått igenom.

Svar på tråden Hur många har en helt vit katt?