• M G

Frysa in potatis?

Om jag ställer mig o gör storkok potatis, hur fryser jag då in det? Har hört att det inte bara är att ställa in det i frysen som det står.

Eller håller dom sig länge i kylskåp? Hur många dagar ungefär o hur ska man bäst frövara dom? ´Jag har hört att dom ska stå i en burk utan lock, kan det verkligen spela nån roll?

• Svar på tråden Frysa in potatis?
  • Cilota

Min personliga erfarenhet (fast jag kan ju ha haft otur ) är att potatisen blir väldigt seg om man fryser ned den och sedan tinar upp den.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • mamma till Alexander

Tycker inte heller att det blir bra när man fryser in potatis. Smakar inte gott alls...

• Chilimon

Smakar apa när man fryser potatis, som att äta frigolit ungefär

Allt är ju relativt
  • Trynträ

Det funkar inte att frysa kokt potatis. Smakar blaj och väldigt urvattnat.

• Trynträ

I kylskåp håller de oskalade minst en vecka. Tills de torkat ihop typ. Man ska inte skala dem för då blir de vattniga. Det bästa är om de får stå oskalade luftigt utan lock i kylskåpet.

• TingelingAnna

Men potatismos funkar...

• Mirris

Vet inte hru det blir om man fryser den.. men jag ryser vid blotta tanken på uppvärmd potatis!! Så äckligt ju.

Helt ok med dagsgammal kall potatis på mackan, men uppvärmd gammal potatis är URÄCKLIGT ju.

Här på sjukan så kör dom med mycket sån potatis i personalmatsalen.. bläääääää

• Kotti

Nä.. frys inte in potatis, ingen GOD idé

• lata kocken Johanna

den enda potatis som går att frysa är faktiskt färskpotatis

då blancerar man den innan frysning - och sen kokar den färdig när man ska äta den...

• ImLost

jag försin potaisgratän en gång..och det vart alls gott..rinnigit sdlemmande äckliga potaisa ..usch det vågar jag no inte ihiten

• M G

Tack för era svar.
    Då tänker jag förvara potatisen oskalad i kylskåpet

Svar på tråden Frysa in potatis?