• kleopatra01

Barn i framsätet på bilkudde.

Jag har fått höra att barn inte ska sitta fram på bilkudde då man har airbag stämmer detta. Vår dotter är 4 år och ca 110-115 cm lång kan hon inte sitta fram då? Tycker att det känns jobbigt att ha barnen bak då min minsta är 11 dagar gammal vill man ha lite koll på henne och när hon skriker kan jag ju inte göra något om jag sitter fram. Är det någon som vet?

• Svar på tråden Barn i framsätet på bilkudde.
  • bussfru

Hade en diskussition med polisen om detta..Han sa OK men jag har fortfarande inte satt min flicka fram..Ring och kolla med Ntf eller polisen dom vet...

• Monstermamman

Barn under 140 cm ska _inte_ sitta där det finns airbag.

• Cheera

Har också hört att barn under en viss längd inte ska sitta där det finns krockkudde, men min sambo vägrar tro på mig! Typiskt karlar i den familjen att inte tro på tjejer! *skriver ut länken för att trycka upp i näsan på sambon*

• MBert

Intressant att läsa NTFs kommentar att det finns flera positiva saker med att placera barnet fram på passargerarsidan om man INTE har krockkudde där. Det har det också diskuterats livligt om (en aspekt är att det skulle störa uppmärksamheten hos föraren så att man blev mer trafikfarlig, medan NTF skriver att det är en social aspekt för barnet.).

• A o E

I min bruksanvisning till bilen står det råd om vad som gäller på framsätet och om jag inte minns fel står det att personer under 140(?) cm INTE ska sitta fram.

• Fillay

Jeg er veldig sikekr på at barn under 120 cm ikke skal sitte foran når det er airbag.

• Fillay

Under 140 cm er det visst ja. Det står i linken til Sunflower.

• MBert

En tanke som slog mig idag är ju att de sitter ju på bilkudde. Är de där 140 cm räknat med bilkudden eller inte?

För barn över 7 år finns det inget krav på bilkudde (och i andra länder där tillverkarens längdrekommendation sätts (de där 140 cm) finns det kanske inte bilkudde till så stora barn, även om NTFs rekommendationer är att man ska sitta på bilkudde tills man är 10-12 år. Är barn i allmänhet över 140 cm långa då?

• Monstermamman

Här på Åland träder en ny lag i kraft från den 1 mars och den säger så här:
    Barn som är kortare än 135 centimeter och som färdas i personbil, paketbil eller lastbil skall använda godkänd bilbarnsstol, bilbälteskudde eller annan fasthållningsanordning som passar till barnets längd och vikt.

Då tycker jag ju rimligtvis att 140 cm i Sverige är utan bilkudde.

Svar på tråden Barn i framsätet på bilkudde.