• kleopatra01

Barn i framsätet på bilkudde.

Jag har fått höra att barn inte ska sitta fram på bilkudde då man har airbag stämmer detta. Vår dotter är 4 år och ca 110-115 cm lång kan hon inte sitta fram då? Tycker att det känns jobbigt att ha barnen bak då min minsta är 11 dagar gammal vill man ha lite koll på henne och när hon skriker kan jag ju inte göra något om jag sitter fram. Är det någon som vet?

• Svar på tråden Barn i framsätet på bilkudde.
  • katinka1

Egentligen är även jag otroligt säker pa att jag läste en artikel häromdagen att barn under 140 cm ska sitta pa bilkudde och bak eller för att vara säker 12 ar är gränsen för att fa sitta ifram. En EU-lag som trädde i kraft för väldigt kort tid sen. Det skulle ju betyda att

Ja, barn är vanligen över 140 cm med 12 ar och
    nej, 140 cm räknat utan kudde.

Om fram maste man (nog) dra bak stolen sa langt det gar när det finns en air bag. Ska ju vuxna ocksa om det gar - pa förarsidan menar jag da.

• MBert

katinka1. Nej det finns ingen lag om att barn över 7 år (under 12 år enligt ditt inlägg) ska sitta på bilkudde, inte heller någon längdgräns.
    Så här skriver NTF enligt ovanstående länk:

Nej, det finns ingen lag som säger att man måste ha uppnått en viss ålder för att få sitta i framsätet.
    Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte. Barn under 7 år ska dessutom använda en särskild skyddsanordning ? babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.
    Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde upp till 10-12 års ålder.
    Föraren ska se till att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.

Många bilar är utrustade med krockkudde på passagerarsidan fram. NTF rekommenderar att barn som är kortare än 140 cm inte ska sitta på samma plats som en krockkudde, om denna inte kopplats ur av en auktoriserad verkstad. Detta för att det finns risk för att personer under 140 cm skadas av krockkudden om den löser ut.

I bilar utan passagerarkrockkudde finns det dock flera positiva effekter med att placera barnet där. Dels är det större utrymme än i baksätet vilket leder till att barnet kan åka bakåtvänt längre. Dels kan man som förälder ha bättre uppsikt över sitt barn och på ett enkelt sätt få ögonkontakt - en viktig social apsekt.

• ladyS

Det är livsfarligt att ha barnet fram om det finns krockkudde eftersom deras lilla kropp inte skulle klara av att få en smäll av kudden vid en krock. Det går däremot bra att koppla bort krockkudden.

• Suskiv

Aldrig barn på stol/kudde framför airbag och aldrig barn nån under 140 cm framför airbag.

Barn under 135 cm måste enligt lag ha särksild bilbarnstol/kudde

• MBert

Nej, det är det som är det märkliga, att det inte finns någon längdlag utan bara ålderslag:
    "Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte. Barn under 7 år ska dessutom använda en särskild skyddsanordning ? babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde."

Det andra är rekommendationer!

Det är inte många 7-åringar som är över 135 cm!

• Saltlakrits
    Mbert:
    Jo, det finns länglag!
    Fr o m den 1 jan -07 gäller det att ALLA barn under 135 cm ska sitta i skydd som passar deras ålder, läng och vikt..
    Det står på NTF:s sida och jag har även pratat med dem.

Ska kolla om jag kan få fram länken
    Mamma till tre underbara barn!
  • MBert

Okey, tidigare har det bara varit ålderslag. Då har de ändrat det till längdlag istället och det låter ju vettigare!

• Saltlakrits
    Mbert:
    Ja, den lagen är ny fr o m 1 januar i år.
    Jag håller med om att det är vettigare.
    ------------------------------------------------------------

Ring och hör med NTF om bälteskudde räknas som ett godkänt skydd till en 4-åring...
    Jag tror nämligen inte det.

När jag pratade med dem om min 4 åring så sa de att hon sak åka bakåtvänt tills hon är åtminstone 4-5 år, gärna ännu längre.
    När vi nu ska byta tills henne så tyckte de att en bälteSTOL är vad vi skulle ha.

Det var nämligen inte heller bra för barn att åka framåtvänt i stolar som har "eget" bälte då det blir tvärstopp vid en eventuell krock.

Men jag vet inte om detta är den del av lagen...
  • Suskiv

bälteskude är lagligt till 4 åring

• katinka1

MBert: Nu trodde jag för en stund att jag blivit snurrig. var sa säker pa att jag läst det där med en längdgräns - men det löste ju sig
    Dessutom menade jag med "för att vara säker sa 12 ar" att det är en rekomendation eftersom barn da vanligen är över 135/140 cm. Fast det är möjligt att det var en tysk lag.

Det där med att barn som aker framlänges hellre ska spännas fast med bilens bälte har jag ocksa hört. Men det finns väl ganska manga stolar som du kan göra det pa (18-36 kg)?

nä, nu blev det en fraga till ett helt annat tema.

• Saltlakrits
    Suskiv:
    Ja, jag såg det nu
    Det är lagligt men inte att rekommendera, så var det...

katinka1:
    Jo, det finns stolar som man kan har framlänges och fästa runt med bältet (över barnet oxå.)
    Two-way-plus som vi har kan man göra det med, men det passade inte vår dotter tex så hon får sitta bakåt tills hon är stor nog för en bältesstol
  • MBert

NTF rekommenderar att barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt men det finns mig veterligen ingen lag som bestämmer hur länge. I praktiken får de inte plats så länge som 4-5 år...

Rekommendationen är att barnet ska väga minst 15 kg innan man vänder. Det har att göra med att nackmuskulaturen ska vara tillräckligt stark för att kunna hålla huvudet vid en krock och att barnets huvud innan dess är förhållandevis stort jämfört med kroppen.
    Men en viktangivelse är ju egentligen svår eftersom en kraftig pojke på 1,5 år kan väga 15 kg samtidigt som en spinkig 4-5-åring inte gör det.

Det står inte specificerat i lagen om en 4-åring ska sitta på bilkudde eller i bilstol, bara det är ålders och viktanpassat.
    En bilkudde med rygg och sidoskydd är ju säkrare vid sidokollision, än bara en bilkudde.
    Det finns bilkuddar med reglerbart ryggstöd (med huvudstöd) som passar från ca 4 år då man får vända barnet, till ca 7 år beroende på hur långt barnet är.

• Saltlakrits
    Mbert:
    Bältesstol kallas de
    Vår dotter är 4,5 och sitter fortfarande bakåtvänt i bilen. Inga problem alls. Vi köpte en stol med mer plats för benen när den andra blev för liten.
    Ska vi köra längre sträckor stannar vi oftare så de kan sträcka på benen, då de sitter med dem böjda.

Bara för att barnet väger 15 kg betyder inte att nackmuskulatur mm är tillräckligt utvecklat.
    Det har med ålder att göra. Vet inte om det var så du menade kanske??
    Dessutom är den stora faran att innan 4-5 år är huvudet alldeles för stort i förhållande till kroppen för att klara en "framåtvänd" krock.

Men nu är detta väldigt OT så jag vill inte skriva mer i TS tråd
  • teha

Skulle aldrig sätta ett så litet barn där det finns krockkudde. Vi vuxna blir ju helt mörbultade och kan få skador när en krockkudde löser ut sig, hur går det då för ett litet barn som sitter där och får en stor kudde upptryckt på sig. Nej jag går då hellre på rekomendationerna att inte sätta mitt barn där förrens de är över 140 långa.

Svar på tråden Barn i framsätet på bilkudde.