• Urpan

???Sagan om äppelträdet???Hjälp!!!

Jag vill ha hjälp!!!

När jag var liten så hade jag en barnbok som jag älskade (den var så fin). Den handlade om en fattig familj och barnen (två döttrar) hade ett träd på tomten som dom älskade. Den äldsta flickan hade en favorit gren som hon alltid satt på när hon ritade o den yngsta hade en gunga i en annan gren. Sen under en snöstorm så blåste trädet ner.....osv

Jag älskade den sagan så nu skulle jag gärna vilja läsa den för mina barn...men jag kommer inte ihåg vad den heter. Är det nån som känner till den?

• Svar på tråden ???Sagan om äppelträdet???Hjälp!!!
  • snartfaster

den älskade jag också...men minns inte vad den hette, ska förska komma på det...

• snartfaster

pappan gjorde ju juklkalppar av äppelträdet sen, ett ritbord åt den ena om jag inte minns fel, kan den ha hetat något med jul?

• snartfaster

jag skickar en förfrågan till en mailinglista för bibliotekarier och ser efter om jag kan få något napp där.

• Urpan

Åh...det är precis den jag menar, o lillasystern fick gungan upphängd inne!

• snartfaster

jag har inte kunant komma åt min hotmail (som är kopplad till mailinglistan), men jag hoppas att någon av bibliotekarierna vet vilken bok vi menar.Får kolla imorgon igen!

• Elinore

puffar för jag har en vag aning om att jag oxå har läst denna boken...

• snartfaster

kommer fortfarande inte åt min hotmail

• snartfaster

nu kom jag in på mailen men hade inte fått något svar. Någon tipsade om en annan bok med lite samma tema, Ellens Äppelträd av Catarina Kruusval, det är inte den boken vi är ute efter, men den handlar om något liknande i allafall vad jag förstår. Mitt tips är annars att du går ner på bibblan och frågar. de är vana att få frågor av samma karaktär, och jobbar de på barnavdelningen så är de säkerligen bättre än mig på att hitta barnböcker.

Det som retar mig mest är att jag misstänker att jag har boken i en låda i förrådet, längst in naturligtvis bakom bord och stolar och sängar och julsaker och gamla tidningar och gamla leksaker och anat gammalt bråte. ingen idé att ens försöka ta sig fram mot lådan, jag skulel få slita i timmar.

Svar på tråden ???Sagan om äppelträdet???Hjälp!!!