• Jezza

Bästa sätt att putsa fönster??! Snabbt svar tack! :-)

Måste putsa fönster nu, mannen gjorde det i förra veckan med fönsterputs och skrapa men resultatet blev urkasst och flammigt och ikväll ska vi ha visning på vår lägenhet så jag måste göra om det..

Kan man använda annat än fönsterputsmedel för att få bättre resultat? husmorstips tas gärna emot!!

• Svar på tråden Bästa sätt att putsa fönster??! Snabbt svar tack! :-)
  • getingmidja

Varmt vatten och lite Yes i, används ofta av proffesssionella fönsterputsare och funkar finfint!

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • mirakelmamma

Yes diskmedel och litelite sköljglans som man använder till diskmaskinen. Jag brukar använda svamp och skrapa. Det brukar bli så bra så.

• maha6305

Såg en professionell fönsterputsare på TV som gav följande råd:

Litegranna skurpulver (!) uppkramat i en tvättsvamp med vatten (ev lite sprit i)
    Sedan en gummiraka.

• Jezza

Å, tackar för snabbt svar!
    Då ska jag testa med Yes nu då. Tack tack!!

• sunny79

e det kallt så testa spolarvätska som du har till bilen...med vatten........toppen fiint!!!

Mina ögon kan tindra och mina läppar kan le..men...
  • Jezza

Ojoj, skurpulver! Har inget hemma tyvärr, får testa det en annan gång.

• Kimster

Jag tvattar alltid fonster med tidningspapper, da far man inga streck, funkar jattebra.

• Lycklig kvinna

vi tvättar oxå alltid fönstrena med tidningspapper och fönsterputs, funkar kanon!

• Caladhiel

Använd inte varmt vatten! Orsaken till detta är att det lämnar varm fukt på och mellan förnsterrutorna, vilket gör att det immar igen då man tvättat klart och stänger fönstren.
    Diskmedel som inte skummar är bäst t.ex. Sumadisk (om det finns i Sverige). Enda nyttan man har av diskmedlet i sig är att det tar bort ytspänningen på vattnet, ej för att rengöra. Några få droppar räcker!
    Vid själva tvättningen är det inte så stor skillnad på vad man använder bara det går att "gnida loss skiten" med.
    Gummirakan fungerar allra bäst med ett gummi som är ganska mjukt, så lite slitet som möjligt och har _skarpa_ kanter. Kom ihåg att byta gummi ofta även om det känns onödigt, det är verkligen skillnad!
    För slutputsning kan man använda frottéhanddukar att torka fönsterkarmarna med och microfiberdukar ifall det lämnar någon vattendroppe eller liknande någonstans.
    Denna info kommer direkt från min sambo som har tvättat fönster i fyra år.

Svar på tråden Bästa sätt att putsa fönster??! Snabbt svar tack! :-)