• Jezza

Bästa sätt att putsa fönster??! Snabbt svar tack! :-)

Måste putsa fönster nu, mannen gjorde det i förra veckan med fönsterputs och skrapa men resultatet blev urkasst och flammigt och ikväll ska vi ha visning på vår lägenhet så jag måste göra om det..

Kan man använda annat än fönsterputsmedel för att få bättre resultat? husmorstips tas gärna emot!!

• Svar på tråden Bästa sätt att putsa fönster??! Snabbt svar tack! :-)
  • Jezza

Tack återigen för alla tips!

Fönstren blev kanonbra, använde Yes i lite ljummet vatten tillsammans med lite sköljglans och torkade sedan tort med tidningspapper efterssom vår gummiraka är helt värdelös. Blev hur bra som helst!!

• Neo

Grymt bra tips! Använde du inte skrapan alls? Gnuggade bara fönstrena m vattenblandningen o torkade m tidningspapper? Är det inte svårt att få torrt? (Blev lite sugen att testa på studs!)

Blir det bättre än med färdigblandad fönster o glasspray man kan köpa?

• Jezza

Neo, jag hade en svamp som jag doppade i diskmed3elsblandningen och skrubbade förnstren med det. Sen så tog jag en vanlig diskhanduk och torkade bort det värsta våta innan jag började med tidningspappret. Gjorde bara med tidningspapper först men det tog en evig tid, blev lika bra att använda handuken lite före gnuggandet med pappret. Man får ju gnugga på bra förstås, har lite träningsvärk i armarna idag faktiskt.

Helt annat resultat än med fönsterputsmedel och skrapa, som natt och dag faktiskt!

• FiL81

Här i Tyskland finns det ett suveränt medel som man sprutar direkt pa fönstret. Sedan tar man en torr handduk eller trasa och torkar rent. Inget vatten alltsa. -Och det bästa av allt, man behöver ingen skrapa, för medlet lämnar inga ränder! Magiskt? Kanske -men det funkar verkligen!

Kommer tyvärr inte ihag vad medlet hette, eller om det finns i Sverige. Far kolla hemma efter jobbet.

• Gutegirl

Att torka av med tidingespapper är banne mig det bästa! Det blir superrent, och lämnar inga spår.

Alive and kicking.... det trodde du aldrig va?
  • ros72

Här lär man sig lite ut över det vanliga.

• Frostkristall

Tidningspapper är som sagt det ultimata Ett tips är dock att använda gummihandskar eller motsvarande för att slippa all trycksvärta på händerna (och på alla andra ställen som man råkar komma åt)

• Emeraldy

Det där med tidningspapper har man ju hört talas om, men jag har aldrig provat.

Jag brukar använda fönsterputsmedel som jag sprutar på, gnuggar med svamp och torkar rent med en torr handduk. Men kanske ska jag prova tidningspapper då. 

Funderar bara på tidningssvärtan; blir det inte svarta spår på fönsterkarmarna? Även om jag förstår att det är rutan man ska torka, så måste man ju komma åt karmarna om man ska torka ända in i hörnen...

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • eua

Varmt vatten med diskmedel (helst yes)Drar med svamp på fönstret, torkar sen med tidningspapper. Blir superfint! Inga märken efter skrapan.

Men varning.. ta inte i för hårt. Jag tvättade fönster inför advent/jul. Vaknade på natten och hade sååå ont i axeln och nacken.

• eua

Annars kan man dra med skrapan och sen ta tidningspapper.

Svar på tråden Bästa sätt att putsa fönster??! Snabbt svar tack! :-)