• Filifjonkan1

Tommie Karim

Har försökt att släppa detta flera gånger nu men jag kan bara inte.
    Tänk er en kille på 19 år som bor ihop med sin älskade flickvän o parets gemensamma 4 mån son Mario...
    Helt plötligt störtar en karl in i lägenheten och knivmördar Tommies sambo och försvinner från platsen.
    Tommie är helt förkrossad och blir själv anklagad o häktad för mordet på sin egen sambo eftersom polisen inte hittar några spår efter en annan mördare.
    Han har precis blivit fråntagen sin älskade och sedan även deras lilla son, som blir placerad i familjehem.
    På förhören visar poliserna upp bilder på hans sambos svårt sargade kropp för att försöka knäcka honom.
    Han säger gång på gång att det INTE är han som gjort det...tänk er en 19 årig kille! Han börjar gråta flera gånger om..
    Inte förrens flera månader senare åker den riktiga mördaren fast, som visar sig vara sambons "bror"..
    Tommie släpps MEN får inte träffa sin son själv, utan får bo med honom på ett hem.....där han blir till tittad hela tiden...
    Varför skulle han inte kunna få ta vara på sin son själv??
    Nu bor han ialf själv med sin lilla son Mario.

Kände att jag behövde skriva av mej lite....kan ha missuppfattat några saker så fyll gärna i om det är något mer.

• Svar på tråden Tommie Karim
  • Filifjonkan1

Någon Mer Som Har Åsikter Om Polisens Handlande..?

• Tyrell

Vad är problemet? Att polisen förhör den som är huvudmisstänkt? Att myndigheterna vill se att Tommie verkligen klarar av att hantera sin son?

• Filifjonkan1

varför skulle ha inte kunna ta hand om sin egen son?
    har hade ju gjort det tidigare.

Poliserna gick på honom för hårt, visade sambons blodiga o döda kropp för honom gång på gång..
    det tycker inte jag är en bra förhörs teknik.

Och ja han har vårdnaden nu men jag tycker att dom behandlat honom som skit..

• Nellee

Kommer ihåg det där. Usch, det är ett typfall där sambon/maken direkt blir misstänkt. Tur är bara att det slutade bra.

• mumintrollet73
    Filifjonkan1 skrev 2007-03-02 09:28:31 följande:
    varför skulle ha inte kunna ta hand om sin egen son?har hade ju gjort det tidigare.Poliserna gick på honom för hårt, visade sambons blodiga o döda kropp för honom gång på gång..det tycker inte jag är en bra förhörs teknik.Och ja han har vårdnaden nu men jag tycker att dom behandlat honom som skit..
    Kan bara instämma.. tycker så synd om han..behöva ha minnesbilder om sambons kropp sen missat så mkt med sonen....
  • Tyrell

Jag förstår ändå inte riktigt hur poliserna skulle agerat. Han var trots allt huvudmisstänkt. På något sätt måste man få förhöra en misstänkt, och behandla denne som en lögnare när denne nekar. Jag ser inte problemet!

• Nellee

Problemet är väl att alla antar att det är sambon/maken som gjort det utan att undersöka andra möjligheter. Man har inga rättigheter helt plötsligt. Han var oskyldig och fick inte sörja sin sambo eller träffa sin son.

• Tyrell

Men han var på plats och hade möjligheten. I de allra flesta fall är det den som bevisligen har varit på platsen för mordet som utfört det. Tråkigt för Tommie, inget snack om det, men polisen måste också kunna agera mot misstänkta brottslingar. Det kunde ju trots allt varit han som gjort det. Eftersom polisen inte vet på förhand vem som är skyldig har de inte mycket val. Hade de vetat att han var oskyldig och ändå betett sig så här, då hade det varit en skandal!

• Nellee

Jag tycker att själva problemet var att polisen inte lyssnade på honom, de antog att han var skyldig utan att undersöka djupare. Det är det som jag anser att problemet var. Om jag kommer hem och finner min sambo kvinhuggen och ringer efter hjälp, blir jag också anhållen? Och anklagad? Och sättet som poliserna hanterade det var fruktansvärt, speciellt när de visade bilderna om och om igen. Ingen lyssnade på honom.

• Fastidious

Tyrell: Han satt i två månader i häkte om jag inte minns fel. De agerade fruktansvärt mot honom,, pressade honom och visade bilder på hans sambos sargade kropp?! Tycker du att det är rätt "förhörsmetoder" på en kille som säger att han sett en annan göra mordet? Har du hört förhören på band? De tog förgivet att han var skyldig och struntade sen i konsevenserna! Bedrövligt agerande av inkompetenta poliser/utredare.

• Tyrell

Om du befann dig i lägenheten när mordet skedde tror jag nog att du kommer vara den första misstänkta. Hur skall polisen kunna avgöra om en misstänkt ljuger eller pratar sanning?

• Fastidious

..kanske var det tom fler månader än två han fick sitta?!

han fick inte gå på sin sambos begravning.. Hur ska de återgälda detta???

• Fastidious

Tyrell: "Hur skall polisen kunna avgöra om en misstänkt ljuger eller pratar sanning?"

Ja inte fan ska de agera som de gjorde iaf! Tror du att de kollade alla vittnen? Kollade de med bussarna som körde förbi Öster den specifika tiden.. Jag tror inte det. Killen som gjorde det hade blodig hoppat på en buss därifrån och ingen skulle ha uppmärksammat det???

• Tyrell

"Killen som gjorde det hade blodig hoppat på en buss därifrån och ingen skulle ha uppmärksammat det???"

Då är det nog inte polisen som gjort fel. Jag skulle nog lägga skulden på som uppmärksammade blodet men höll käften! Om någon stått upp och anmält detta skulle Tommie snabbare kunna ha avfärdats. Men återigen, hur skall polisen kunna avgöra vad som är sant och vad som är lögn när man förhör en misstänkt som nekar?

• Fastidious

Tyrell:

"Men återigen, hur skall polisen kunna avgöra vad som är sant och vad som är lögn när man förhör en misstänkt som nekar?"

Jag kan inte svara på den frågan. Men tills dess det BEVISATS att han verkligen gjort det så ska han anses oskyldig. Inte skyldig.

Hade de agerat korrekt och öppnat ögonen för möjligheten att det kunnat vara en annan mördare så hade de kanske kunnat förhindra att den andra tjejen blev mördad. Nu var det ju tack vare det sm Karim klarade sig. Han satt nämligen inne när det hände. Då började de se klart igen!

Så ska det inte behöva vara i Sverige idag.

Dags att byta ut några gamla rävar i poliskåren kanske och ta in lite annat folk som kan tänka längre än till det självklart uppenbara.

• Tyrell

"Jag kan inte svara på den frågan. Men tills dess det BEVISATS att han verkligen gjort det så ska han anses oskyldig. Inte skyldig."

Nja, inte polisen. Det gäller domstolar och allmänhet. Det är polisens, och åklagarens roll att bevisa just detta. Anser polisen att det finns risk för att bevis förstörs om en misstänkt släpps fri så är det deras omdöme som gäller. Om polisen är övertygad om att de häktat rätt person finns ingen anledning att spilla tid och resurser på att leta efter någon annan som man inte tror finns. Det är just detta som är haken. Varför skall polisen, planlöst leta efter något man inte tror finns? Ta hand om en misstänkt och avför denne från listan. Hade man slösat resurder på att leta efter fler misstänkta, kanske Tommie hade suttit i häktet ännu längre.

Antingen får polisen tro att de faktiskt har rätt, vilket de påfallande ofta har, eller så får vi acceptera att mördare, våldtäktsmän, pedofiler och andra brottslingar springer runt i väntan på att bevis skall komma fram. Jag vet vad jag tycker är värst. De som bevisligen är oskyldiga kommer att släppas.

• Lilla Mysan

Hej
    jag tycker polisen agerade fel ifrån början.Dom låste sej vid Tommie.
    Även när Dna visade att han var oskyldig.
    När dom släppte honom 27 maj.
    Sa dom tro inte att du klarat dej.

Polisen sa inte till honom att dom hittat en annan mans dna.
    Och som någon skrev tidigare så hade ingen kollat med busschaufförerna.

Sen vill jag säga att alla dömde han på förhand.
    Men även mycket tack vare den läkare som kom till lägenheten som sa att hans sambo hade avlidit på natten eller tidig morron.

Det finns så mycket jag vill tycka om allt det här.
    Men jag hoppas ingen annan blir dömd på förhand som han blev.

Ett tack till Fjilifjokan1...Som kommer ihåg denna hemska tragedi.
    Vissa saker försvinner ju bara i mängden av allt annat elände.

Svar på tråden Tommie Karim