Tommie Karim
Vad är problemet? Att polisen förhör den som är huvudmisstänkt? Att myndigheterna vill se att Tommie verkligen klarar av att hantera sin son?
Vad är problemet? Att polisen förhör den som är huvudmisstänkt? Att myndigheterna vill se att Tommie verkligen klarar av att hantera sin son?
Jag förstår ändå inte riktigt hur poliserna skulle agerat. Han var trots allt huvudmisstänkt. På något sätt måste man få förhöra en misstänkt, och behandla denne som en lögnare när denne nekar. Jag ser inte problemet!
Men han var på plats och hade möjligheten. I de allra flesta fall är det den som bevisligen har varit på platsen för mordet som utfört det. Tråkigt för Tommie, inget snack om det, men polisen måste också kunna agera mot misstänkta brottslingar. Det kunde ju trots allt varit han som gjort det. Eftersom polisen inte vet på förhand vem som är skyldig har de inte mycket val. Hade de vetat att han var oskyldig och ändå betett sig så här, då hade det varit en skandal!
Om du befann dig i lägenheten när mordet skedde tror jag nog att du kommer vara den första misstänkta. Hur skall polisen kunna avgöra om en misstänkt ljuger eller pratar sanning?
"Killen som gjorde det hade blodig hoppat på en buss därifrån och ingen skulle ha uppmärksammat det???"
Då är det nog inte polisen som gjort fel. Jag skulle nog lägga skulden på som uppmärksammade blodet men höll käften! Om någon stått upp och anmält detta skulle Tommie snabbare kunna ha avfärdats. Men återigen, hur skall polisen kunna avgöra vad som är sant och vad som är lögn när man förhör en misstänkt som nekar?
"Jag kan inte svara på den frågan. Men tills dess det BEVISATS att han verkligen gjort det så ska han anses oskyldig. Inte skyldig."
Nja, inte polisen. Det gäller domstolar och allmänhet. Det är polisens, och åklagarens roll att bevisa just detta. Anser polisen att det finns risk för att bevis förstörs om en misstänkt släpps fri så är det deras omdöme som gäller. Om polisen är övertygad om att de häktat rätt person finns ingen anledning att spilla tid och resurser på att leta efter någon annan som man inte tror finns. Det är just detta som är haken. Varför skall polisen, planlöst leta efter något man inte tror finns? Ta hand om en misstänkt och avför denne från listan. Hade man slösat resurder på att leta efter fler misstänkta, kanske Tommie hade suttit i häktet ännu längre.
Antingen får polisen tro att de faktiskt har rätt, vilket de påfallande ofta har, eller så får vi acceptera att mördare, våldtäktsmän, pedofiler och andra brottslingar springer runt i väntan på att bevis skall komma fram. Jag vet vad jag tycker är värst. De som bevisligen är oskyldiga kommer att släppas.