• bipsiebop

pulka+sele

Skulle vilja ha tag på en sele och pulka till min hund. Vad har ni för erfarenheter och råd att komma med?

• Svar på tråden pulka+sele
  • mimmi81

kolla med nån vänlig veterinär; de brukar ha superkoll på sånt!

• flixflax

Köp en riktigt drag sele som är ergonomisk. Här finns en del selar www.snowdogs.se

Och sen skall ju hunden helst vara friröngat i höfter för att dra ngt alls. (beror väl lite på ras med). Sen har jag hört att en hund inte skall dra mer än hälften av sin egen vikt.

Finns lite utbud på blocket med.

• flixflax

Tillägg: Är det en Golden skall du klart vänta tills den är röntgad. Vet inte hur gammal den är men innan den är ett år skall den nog inte dra ngt.

• bipsiebop

Hej o tack för era svar.
    Det är en blandras - på bilden i galleriet är den fem månader gammal - är nu elva månader snart.

Jo vill ha en BRA ergonomisk sele för att kunna ha honom med och hjälpa till att dra lättare packning alt bäbis när vi fiskar på sjön och sådant - tänker inte låta honom dra i djup o blöt snö.

Självklart ska han vänjas mycket försiktigt och det är mycket möjligt att det visar sig att han inte klarar av att dra överhuvudtaget men vill att han ska få så sjyssta förutsättningar som möjligt.

Veterinär är tillfrågad oxå men ville ändå höra vilka åsikter som finns härinne

• bipsiebop

tack för länken flixflax

• enlitenbitkaka

Du gör naturligtvis som du vill men jag tycker det är för tidigt att börja dra pulka när hunden är 11mån.

Hundarna ska helst vara friröntgade innan man börjar dra, cykla och motionera på allvar. Mellan 1-1½ år brukar man röntga...vi ska röntga vår vovve vid 18mån...men sånt har alla vetrinärer koll på

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • MillanB

Man bör vänta efter ett år med hårdare belastning tex cykla och dra pulka. Höfter bör man vänta att röntga tills ca 18 mån då fastheten är bättre. Vad det gäller sele. kan du ju åka till en bra djuraffär och prova ut en som passar.

• bipsiebop

Tack igen för era svar.

Ja visst gör jag som jag vill vill att han ska få möjlighet att vänja sig vid sele innan han börjar dra ngt överhuvudtaget.

Kan ju tillägga - även om det betyder att ja säkert blir ifrågasatt - att han kommer aldrig att bli frirtg och han är inte försäkrad heller =H

• enlitenbitkaka

Nej det finns inga krav på att röntga men är man mån om sin hund väntar man ändå med sådana aktiviteter tills han är runt 1½ år....det sliter alleles för mycket på hans stackars höfter och leder.

• Sussa76

kommer säkert å att bli ifrågasatt... men min hund (newfoundland) var ej friröntgad, hade fel på höften, vilket aldrig bekom honom, och han drog barn i pulka, även mig på spark. Det gäller att bygga upp muskler kring höfterna försiktigt så går det bra OM det inte är grava fel. (min hade dåtidens 1.a på höften)
    Har nu en ny som är friröntgad och är 1½ år som nu i vinter börjat så smått dra barnen i pulka, segebaden, kanonfina selar och pulkor!

MVH
    /Susanne

• enlitenbitkaka
    Sussa76 skrev 2007-03-03 14:11:59 följande:
    kommer säkert å att bli ifrågasatt... men min hund (newfoundland) var ej friröntgad, hade fel på höften, vilket aldrig bekom honom, och han drog barn i pulka, även mig på spark. Det gäller att bygga upp muskler kring höfterna försiktigt så går det bra OM det inte är grava fel. (min hade dåtidens 1.a på höften)Har nu en ny som är friröntgad och är 1½ år som nu i vinter börjat så smått dra barnen i pulka, segebaden, kanonfina selar och pulkor!MVH/Susanne
    har du en hund med höft eller ledfel bygger du INTE upp bra muskler med hjälp av weight pulling eller andra former av drag, simning är det skonsamma alternativet för en hund. För även om draget bygger upp muskler sliter det samtidigt mer på hundens leder.
  • Sussa76

nu handlade det inte om weight pulling hoppas jag att alla förstod. han drog en pulka med barn i som vägde under 10 kg, å på en pulka vet väl alla att det inte blir speciellt tungt? Jag menade inte att han byggde muskler av att dra den pulkan korta promenader... För intresse: ang. muskelbygge och simmnig...Han tävlade dessutom i vattenlivräddning.

• bastarden

TS undrar ju bara vart man får tag på en bra sele o pulka, inte om höfter och när man ska börja dra med hunden.
    Jag började med min äldsta, med bara en hoprullad matta när han var runt året just för att han skulle vänja sej att ha nånting bakom. Jag menar vill man att hunden ska kunna dra ett barn så måste ju hunden vara ganska så säker på vad den gör!

Min Bamse älskar att dra pulka och även däck (träning). Ozzy har vi börjat vänja lite smått med däck o andra grejer.

Lycka till!

• bastarden

Förresten, TS, har en GAMMAL segebadenpulka som vi ska byta medar på och en lika gammal sele som tyvärr gått sönder. Riktigt gamla grejer, coolt :)
    Har även en annan dragsele och ska köpa en nome-sele.

• bipsiebop

bastarden : Tack

Ska hem till mamma o leta i gömmorna - vet att vi hade en segebaden pulka en gång i tiden men frågan är om det finns ngt kvar att rädda...när hundarna försvann tog fyra barn o skotrar över intresset för den pulkan ...... vart vänder man sig om man vill reparera en gammal pulka??

• bastarden

bipsiebop: jag vet inte vart man vänder sej, men får du reda på det så hör gärna av dej :) medarna på vår är knappt befintliga längre. och selen ska jag lämna till skomakarn, men nu har man ju lite tid på sej till nästa vinter iaf :P

Svar på tråden pulka+sele