Inlägg från: Venusmannen |Visa alla inlägg
  • Venusmannen

Köp inte kranar på Ikea Jula etc..

Jag tycker inte man kan dra någon generell linje över att alla kranar som säljs av IKEA, JULA m.fl. skulle vara dåliga. Riktigt så enkelt är det inte.

Vi har både märkeskranar och lågpriskranar och de fungerar bra allihop.

Tyvärr så är det ju så att många hantverkare ömmar så hårt om sitt och sina leverantörer att de inte alltid kan se helt "objektivt" på det.

Lågpriskranarna är ju ofta så billiga att det aldrig är aktuellt att reparera dem, utan man köper helt enkelt en ny. Det är ju inte heller billigt att ta ut en rörmokare för att byta en packning med alla de debiteringar de gör.

• Venusmannen

Jag förstår inte riktigt hur du menar?
    Har jag köpt en kran hos exempelvis IKEA, så är det väl självklart att jag vänder mig till dem om den går sönder..
    Det kan ju inte rörmokaren som installerade den stå för..

Jag vet inte om du har installerat många kranar?
    Jag har som sagt installerat båda typerna, och så mycket skiljer det inte. Jag skrev mitt inlägg för att jag tycker du är för generell i din bedömning. Ett företag som IKEA har inte en produkt i sitt sortiment om den inte säljer ganska stora volymer.

• Venusmannen

Jag tycker fortfarande att du överdriver, och snedvrider en del.

Du skriver "Men saken med dessa kranar som är billigare, är att dom oftast inte går att installera så pass att dom inte börjar läcka.."

Jag har installerat flera stycken från IKEA, Biltema, Silvan och det är ingen av dem som läcker. De är inte svårare att installera en en kran från FMM eller Mora.

Du skriver "Kollar man dessutom på kvaliten på dom billigare kranarna så förstår man att dom inte är "säkra"

Vad menar du med "säkra"? Jag kan inte säga att rören skulle vara sämre hos den ena eller andra tillverkaren. Många levereras idag dessutom med en smart PEX-anslutning (plastslang).

Sedan undrar jag hur många det är som själva ger sig på att reparera en trasig kran. Jag tror de flesta då väljer att ringa sin rörinstallatör, som ju självfallet gladeligen svänger förbi och byter något, och debiterar. Ofta mer än vad en ny kran kostar..

Det är ju bra att det på marknaden finns både högkvalitetsprodukter och lågprisalternativ, så kan man ju själv välja. Att alla lågprisalternativ på kranar skulle vara så dåliga som du vill få det till, det håller jag inte med om.

• Venusmannen

Det är väl klart att rörinstallatörerna helst säljer sina egna produkter och tjänar så mycket pengar som möjligt..

• Venusmannen

Mogika,
    Vad menade du nu?
    Rörinstallatören köper ju sina FMM-kranar hos ex Dahl/Ahlsell eller någon annan grossist, och sedan säljer han ju de vidare till mig som villaägare. Med mycket rejäla påslag.

Svar på tråden Köp inte kranar på Ikea Jula etc..