• gaz

    gå på gym

    hallå. tänkte bara om det finns fler som går på gym regelbundet.
    kanske kan få tips o sånt för att få bättre resultat.
    själv tränar jag 4 dagar i veckan och har ett första mål på 65 kg. 7 kg kvar

  • Svar på tråden gå på gym
  • Danneman27

    Styrketränade en hel del tidigare men har haft ett uppehåll på några år. Har nu börjat träna lite lätt igen men att hinna 4 dagar i vecka kan jag glömma nu. Försöker köra 1-2 gånger men det är verkligen tufft att motivera sig när man har tappat så mycket de senaste åren.

    Lycka till med träningen!!!

  • gaz

    tack tack. en så länge så går det bra, blir väl svårare att få tid sen när ungen har kommit..

    jo min motivation är nog att man faktiskt ser resultat efter träningen

  • patrikiden

    Jag har tränat på gym i över 23 år. Kan ju ge dig lite tips

    Det finns 3 saker som är viktiga. Sömn/vila, bra mat och lagomnt hård träning.

    Sömen. Det är viktigt med bra sömn. Man brukar säga att det är under sömnen man växer mäst. Sov mellan 7-9 timmar, vad som känns bäst. Det är inte bra med för mycket sömn heller, precis som för lite är.
    Om man känner behov av att sova lite mer så kan man ta en lite tupplur under dagen, men inte längre än 40-50min. Sover du längre blir du tröttare, eftersom du vaknar upp i ett annat sömnstadium som gör dig trött. Det gäller att vakna efter rätt tid.

    Bra mat.
    Det absolut viktigaste för träningen är protein. Det behövs för att du skall bygga muskler och ökar ämnesomsättningen mer än fett och kolhydrater. Vad du än äter så se till att få i dig protein. Du behöver inte köpa protein pulver, men det är bara en bekvämlighetssak.
    Annars gäller det att äta vanlig mat så kommer man långt.

    Träning.
    Man skall träna lagomnt hårt. Och öka eftersom stegvist, inte för snabbt. Träningen skall bestå av uppvärning och lätt stretching av de musklern man skall träna. Därefter viktträning och därefter lite mer stretching.
    Träna cardio(promenader, cykling, stepmachine, spinning) också för att hålla dig återhämtningsförmånga i topp och hålla fettet i shack.
    Fuskar du med stretching, som jag har gjort så får man problem senare efter kanske 10 års träning. Jag har massor av muskelknutar och andra besvär som är ett resultat av fusk med stretching.
    Sedan skall du träna hela kroppen också. Kör du igenom t.ex. bara bröst och biceps som är populärt hos unga män så får man problem ganska snart.

    Kanske det är bäst att ställa frågor direkt så är det lättare att svara

    MVH Patrik

  • gaz

    jag tränar i skärholmen just nu. o jag känner igen mig i ganska mycket av du skrev, är väldigt dålig på at stretcha, både före och efter, men däremot så går jag en del, fram och tillbaka till jobbet, tar ca 15 min.
    jag äter mega mass fuel, och kreatin, kreatinet i olika perioder och just nu är det vila.
    jag kör 4 dagar i veckan, mån bröst-tricep, tis: rygg-biceps, ons:ledig, tors: axlar-underarmar, fredag: bröst triceps. mage kör jag lite varje dag. benen hamnar dock åtsidan, men ska försöka ta tag i det oxå.

    tror du det är ett bra sätt att träna?
    vart tränar du själv?

  • patrikiden

    Tränar på sats, lite olika ställen oftast söder om stockholm.

    Prioriterar du bröst och triceps eller? Sedan behövs benen när du kör andra övningar. T.ex. när du kör rodd övningar.
    Bra att du kör magen, många missar det.

    Jag kör själv just nu split 2 dagar, dag 1 överkropp, dag 2 nedrekropp. Ungefär 4ggr i veckan. Skall efter någon månad ändra till 3 dagars split.

    Vet du hur mycket protein du äter och hur mycket väger du? Och när äter du mega mass fuel?

    Sedan så brukar man kanske skilja lite på träning för personer med högämnesomsättning(smal och svårt att öka i muskler) och lågämnesomsättning(lätt att lägga på fett och muskler).

    Vad är syftet med träningen?

    MVH Patrik

  • gaz

    syftet är att bli större, har gått upp ifrån 52 kg till 58-59 kg nu ungefär. (ca 4 veckor)
    jag tar mass fuel efter varje träningspass.
    men det där med maten är jag inte så duktig på vad man ska äta, äter frukost lunch o middag o mellanmål 2 ggr per dag,(ofta iallafall) men kanske inte så bra saker.
    bröst är nog det jag prioriterar mest, men målet är ju att få en jämt byggd kropp,
    jag har visserligen ingen aning om jag tränar på rätt eller fel sätt heller, blev visad några år sedan hur jag skulle göra en del övningar. men sen så kör jag nog mest dom som känns bra, även sånna där man får med stödmusklerna

  • pandakungen

    Tränar själv en del. Det har blivit mkt kampsport under åren men nu satsar på ren gymning.

    Är på min sista vecka på min "bulknings-period" Mixar kreatin och gainer i 10 veckor. Tränar 3-4 ggr/veckan på gym och 2 ggr hemma (kroppsvikt + lätt hantlar , div övningar)
    Har under denna period gått upp 7 kg. väldigt nöjd. Känner att jag blivit betydligt starkare oxå...

    patrikiden----> har du tävlat något?

    Tobbe

  • Locket på

    Jag går / gick också på gym.

    Dock är jag inte lika biffig som Patrik här

    Det var väldigt intensivt för ett tag sedan och låg då på ca: 100-105 kg, dock var det en hel del flott i de kilona.

    Sedan slutade jag tvärt (personliga problem) och rasade 10 kg på 1,5 månad. Det var inte alls kul. Tyvärr så har inte motivationen kommit tillbaka riktigt ännu, jag försöker åka ner då och då.

    Inte kul då några andra på gymmet kommenterade att jag hade gått ner i vikt

    Nu inväntar jag den rätta gnistan för att sätta igång igen, känner mig jätteliten och klen, väger nu knappt 90 kg.

    Anledningen att jag gick upp så mycket i vikt så fort har att göra med att jag levde ett totalt stillasittande liv innan och hade gjort så i några år, sedan började jag sköta kosten och sömnen (så gott det gick). Ät egentligen bara kreatin i perioder och även proteindrinkar, resten fick den vanliga "husmanskosten" ta hand om.

    Försökte äta många gånger per dag, typ 5 ggr. eller så. ALDRIG gå och lägga mig hungrig. Hoppa över träning de dagar då det var tungt.

    Ibland hände det att jag gick ner till gymmet, kände att det var ingen idé då energin saknades, då åkte jag hem
    Och vissa dagar var man på TOPP.

    Tränade med för mig MYCKET tunga vikter och få reps, det gjorde verkligen susen för mig iallafall. Dock var skaderisken ganska hög och jag skadade axeln en gång och drog på mig en seglivad sträckning i ljumsken

    Bra med denna tråd, kanska kan hjälpa mig att få gnistan tillbaka

  • patrikiden

    Du verkar ju har gjort det hyfsat rätt eller hur. Annars så skulle du nog inte ha ökat så mycket. Men det är de första 2 åren som man kan öka relativt bra, sedan går det mycket långsammare.

    Det som är viktigt med bröstträningen är att man skall skjuta upp bröstet(brösta upp sig) och hålla denna position helatiden under övningen. Åker bröstet in, så blir det mycket axlar istället.

    MVH Patrik

Svar på tråden gå på gym