• Peki

Flygrädd usch för resan till barnet

Viss flygrädsla kan man inte utbilda eller få bort i terapi.

Min sambo är extremt flygrädd. Det baseras på att man faktiskt kan dö när man flyger. Plan ramlar ner och flygplan och flygplatser är väldigt intresanta mål för terrorister. Han är rationell, allmänbildad och ingejör och förstår precis hur flygplan kan flyga.

Det handlar inte om att det är just flygplan utan att han är rädd för att dö och i ett plan är han helt överlämnad i andras händer och kan inte påverka något. Dessutom är chansen att överleva om något händer väldigt liten. Våga-flyga kurser och terapi är bortkastade för personer med den typen av flygrädsla.

Han reser mycket i jobbet och står ut med sin rädsla, ungefär som man står ut med smärta om du förstår hur jag menar.

Det han gör för att underlätta flygrädslan är att han har fått mildare lungande tabletter utskrivna av företagsläkaren, för att tas han flyger. För långflygningar har han fått sömntabletter för att kunna sova under natten. Det gör det uthärdligt för honom och lindrar de fysiska problem han får av att vara konstant rädd så länge (bl a magen).

Det kan vara ett bra tips för resan dit. Resan hem blir väl lika jobbig, men du har ju ditt barn med dig och något som kankse kan skingra tankarna och göra att tiden går lite fortare.

• Peki

MBert: Ja det kan ju gälla vissa att man kan programmera om med sannolikhet, men inte min sambo. Tyvärr, tycker särskilt han.

I hans fall är det en rationell rädsla och inte om en irrationell. Sannolikheten är ointressant när det andra alternativet är att man kan dö. Han är rationell nog att veta att veta att man inte självklart tillhör majoriteten, när det kommer till sannolikhet. Så länge det finns personer som dör när de flyger så finns risken för alla, och det är risken som skapar rädslan.

Men som sagt, han flyger ändå så på så sätt trotsar han rädslan och leermed den. Den förminskas dock inte. Däremot har han problem med att personer som inte är flygrädda inte tar honom på allvar.

• Peki

Bil är inga problem, då har han kontrollen själv och har själv möjlighet att påverka det som händer

Allvarligt talat så tror jag att kontrollmänniskor har det svårare just med flygrädsla.

Svar på tråden Flygrädd usch för resan till barnet