• Tonx

hur ofta bajsar era nyfödda??

Min dotter bajsade typ 6 gånger per dag när hon var liten.

Nova 051008 Bebis BF 071021
  • Tonx
    Rosalia skrev 2007-03-03 21:41:03 följande:
    Min son bajsar bara var 7.e, 8.e dag och jag lider med honom! Han har så ont i magen den stackaren... Han har så mycket gaser de sista dagarna och är så ledsen. Usch det gör ont i hjärtat.
    Har han svårt att få ut bajset?
  • Tonx
    Rosalia skrev 2007-03-03 21:51:31 följande:
    Jag vet inte om han har svårt att få ut det, det är ju inte hårt alls när det väl kommer ut! Jag förstår faktiskt inte riktigt. Har provat utesluta det mesta ur min kost, för att sedan återinföra det igen eftersom att det inte blivit någon skillnad. Är lite ledsen över detta och har nu börjat ge honom lite ersättning i direkt anknytning till amningen.Tonx: Har du något förslag på hur jag kan hjälpa honom att bajsa oftare? Det märks att han lider...
    Vår dotter hade problem att få ut bajset trots att det var löst.
    Vi började EC:a vid 2 månader, och då fick hon mycket lättare att bajsa. Både bajset och gaserna kom ut ordentligt.
    EC är alltså att man låter bebisar kissa och bajsa nån annanstans än i blöjan, t.ex handfatet, pottan eller toan.
    Man håller bebisen under låren och lutar bebisens kropp mot din egen så den får stöd, så bebisen sitter i hukställning i luften. Det ger en naturlig position och bajset får hjälp av tyngdlagen att komma ut. Du behöver för all del inte ta av blöjan om du inte vill, bara att sätta bebisen i en upprätt hukande ställning kan hjälpa!
    Massage på magen var också bra!
    Ibland använde vi termometer när det var riktigt stopp, men det ska man vara försiktig med.

Och snälla, om ni tycker att det är sjukt och barnmisshandel eller vad det nu är att låta en 2-månaders bajsa på toaletten, så kan ni väl vara vänlig att hålla det för er själva. Jag orkar inte ta mer skit för det just nu.
  • Tonx
    Hatter skrev 2007-03-03 22:17:53 följande:
    Tonx: Wow...du sparar nog en förmögenhet i blöjor!
    Ja, första månaden sänkte vi antalet använda blöjor per dygn med ungefär hälften.
    Och från att hon varit 6 månader så har det gått åt 1-2 blöjor per dygn.
Svar på tråden hur ofta bajsar era nyfödda??