-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen. -
Svar på tråden Vad säger du?
-
Syrrans kille säger tsunamis
=) -
Mycket intressant, jag har nämligen sällan koll på vilken sort jag köper, men småcitrus låter för krångligt. Säger nog mandarin rätt ofta...ThisIsMe skrev 2007-03-04 13:39:16 följande:Från Wikipedia:"Clementin, citrusfrukt, en namnsort av Citrus reticulata, småcitrusgruppen. Clementin är en förädlad variant av mandarin som saknar kärnor. I Sverige är clementiner vanliga i livsmedelsbutikerna höst och vinter.Satsuma är en sorts citrusfrukt som har sitt ursprung i Japan där den heter "unshū mikan". Den är ungefär lika stor som en mandarin men är i allmänhet kärnfri.Mandariner slutade importeras till Sverige för 30 år sedan men blandas fortfarande ofta ihop med satsumor och clementiner."
Får komma på nåt roligare samlingsord än småcitrus, easy-peelers var ju inte så kul heller...
-
Clementiner! Haha småcitrus....finns det verkligen folk som säger så?
-
klämmentin
-
Annat:
Clementin, Satumus o mandarin är inte samma sak, dåskulle dem ju skrivit samma när man köper dem.
Men iofs så, clementin o satumus tycker jag är samma sak... men men
-
Jag köper helst clementiner men ...ehh..ja det är ju tre olika frukter...
-
Eftersom det är olika frukter så använder jag väl namnet på den jag menar
-
Det är ju olika saker! Då måste man väl säga olika från situation till situation?
-
Det är klart att de är olika saker! Jag säger ändå clementin om ALLA!!
-
Annat. Säger som det heter till dom olika
-
Tycker det är skitkul att så många konstaterar förnumstigt att de säger som de olika sorterna heter, "mandarin om mandarin och clementin om clementin" osv. Och så har inte mandarin funnits i sverige på 30 år *fniss*!
-
Annat: Det beror ju på vilken frukt det är.
Jag säger ju liksom inte mandarin om clementiner.
Däremot, så säger jag oftast clementin, eftersom jag gillar de bäst och det är vad vi oftast brukar ha hemma.
-
Kallar nog dom flesta av de som beskrivs för clementiner