• Daidi

Täcker hemförsäkringen detta?

Igår kväll kräktes jag i en taxibil.
    Min sambo har läst i en tidning att en kille kräkts i en taxi en gång och det gick på hemförsäkringen.

Jag frågar er här nu innan jag ringer Folksam och frågar dem.
    Det är ytterst pinsamt!

Vet någon hur det ligger till?

Ja och förlåt om jag kanske la tråden fel, men en räkning på 4000:- är högst irriterande!

• Svar på tråden Täcker hemförsäkringen detta?
  • Vem där

Skulle vara intressant att höra från en taxiägare vad han förlorar på att måsta ställa bilen samt kostnad att få den sanerad.

Jag har mycket svårt att tänka mig att han förlorar bara 500 kronor.

• Severus
    Vem där skrev 2007-03-04 19:19:58 följande:
    Skulle vara intressant att höra från en taxiägare vad han förlorar på att måsta ställa bilen samt kostnad att få den sanerad.Jag har mycket svårt att tänka mig att han förlorar bara 500 kronor.
    Är gift med en taxiförare och det är inte gratis att sanera bilen, för det är precis det man måste göra.
    Han är anställd, men hans åkare har berättat att det är svindyrt, plus att tiden taxibilen bara står så förlorar man pengar på det.
    Bilen kostar ju fortfarande avbetalningar, försäkringar, avgift till växeln mm
  • mjuik

Oftast när någon kräks i en taxi är det nattetid efter krogen och att ställa en bil sådags brukar inte bli jättedyrt. De flesta brukar ha hunnit från krogen när taxi kommer tillbaka efter att de haft en körning.

Summan är väldigt olika på beroende på vem som äger bilen.
    Stora taxibolag har sällan alla sina bilar ute jämt, blir en nerspydd kan de ta en annan.
    Har man ett litet åkeri och någon spyr ner ens bil är det ganska troligt att man förlorar mycket mera pengar eftersom man inte har någon bil att byta till.

• Severus
    mjuik skrev 2007-03-04 19:23:38 följande:
    Oftast när någon kräks i en taxi är det nattetid efter krogen och att ställa en bil sådags brukar inte bli jättedyrt. De flesta brukar ha hunnit från krogen när taxi kommer tillbaka efter att de haft en körning.Summan är väldigt olika på beroende på vem som äger bilen.Stora taxibolag har sällan alla sina bilar ute jämt, blir en nerspydd kan de ta en annan.Har man ett litet åkeri och någon spyr ner ens bil är det ganska troligt att man förlorar mycket mera pengar eftersom man inte har någon bil att byta till.
    Vår åkare har inte många bilar, så min man t ex kunde inte fortsätta köra den kvällen.
    Fortfarande Taxi Stockholm, men finns dte inga extrabilar så vad gör man?
  • mjuik

De kanske använder summan som taxi stockholm har bestämt?

• Severus
    mjuik skrev 2007-03-04 19:28:38 följande:
    De kanske använder summan som taxi stockholm har bestämt?
    Vad menar du?
  • mjuik

Att taxi stockholm har bestämt en summa som åkarna som kör för dem ska använda så att hela taxi stockholm har samma.

• Severus

Det känner jag inte till nåt om.
    Men som ett stort företag borde det vara så kan man tycka.

• MammaHela

Men varför skulle ditt försäkringsbolag betala för att du super dig full och spyr ner en taxi?

Om det är av en sjukdom eller olycka tex så är det en sak, men om man inte kan kontrollera sitt drickade så får man stå för det själv...

Stolt mamma till 2 busfrön + bf 3/6 -07 Min blogg: Http://blogg.pilblad.com
  • mjuik

Fråga din man om han vet. Jag vet inte hur taxi stockholm har det men jag kan tänka mig att de också har det så.

Folk i allmänhet är ju inte jätteinsatta i hur taxi fungerar. Då kan det bli väldigt konstigt om man får betala olika summor när man åker med samma bolag.

Svar på tråden Täcker hemförsäkringen detta?