• Daidi

Täcker hemförsäkringen detta?

Igår kväll kräktes jag i en taxibil.
    Min sambo har läst i en tidning att en kille kräkts i en taxi en gång och det gick på hemförsäkringen.

Jag frågar er här nu innan jag ringer Folksam och frågar dem.
    Det är ytterst pinsamt!

Vet någon hur det ligger till?

Ja och förlåt om jag kanske la tråden fel, men en räkning på 4000:- är högst irriterande!

• Svar på tråden Täcker hemförsäkringen detta?
  • orzia1

Om man räknar med att föraren som kör bilen har en timlön på ca 120 kr inklusive OB

Räkna ungefär att en sanering i arbetskostnad tar mellan 1-5 timmar beroende på skadan så är det i bara lönekostnad på ca 120-600 kr sen tillkommer det arbetsgivar avgifter.

Under en timme kan en bil beroende på hur mkt den har att göra+priser köra in i snitt 500-1000 kr

så där förlorar bilen úngefär 5000 kr (om den blir stående under 5 bra timmar)

sen tillkommer städmatrial

så har man otur kan bilen förlora typ 6000 kr av att stå i 5 timmar.

Får sen bilen stå under hela kvällen så kan det vara betydligt mer

Oftast tar taxibolagen ett snitt och detta kan även variera från bil till bil.

ja sen tillkommer ju kostnader för försäkringar o allt annat

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • A73H

Tyvärr inte så många tröstande ord från mig heller... För jag antar att du var full och inte kräksjuk på väg till sjukhuset? Smakar det så kostar det på något sätt!..

• Daidi
    MammaHela skrev 2007-03-04 19:36:38 följande:
    Men varför skulle ditt försäkringsbolag betala för att du super dig full och spyr ner en taxi?Om det är av en sjukdom eller olycka tex så är det en sak, men om man inte kan kontrollera sitt drickade så får man stå för det själv...Stolt mamma till 2 busfrön + bf 3/6 -07 Min blogg: blogg.pilblad.com
    Nej jag vet, men försäkringarna täcker otroligt mycket konstiga saker.
    Om hemförsäkringen nu har täckt kostnaderna för en annan som spytt ner en taxi, varför skulle det inte kunna göra det för mig!

Det var nattetid och jag förstår att de förlorat pengar på det hela.
    Men 4000:- usch usch usch!
  • Beccabecca

Jag vet att det i vilkoren till min hemförsäkring/olycksfallsförsäkring står att den inte gäller om man är berusad och det kan anses vara orsaken till olyckan.
    Så om du kräktes av någon annan orsak än att du var berusad kan den nog gälla, annars inte.

• Benganfans

Om det var nyköping oxelösunds taxi du åkte med så är det ett belopp dom alltid tar vid spyor i bilen känner flera som jobbar där och dom säger att så är fallet. tycker som alla andra varför skall jag som föräkringstagare i folksam behöva kosta på att inte du kan dricka med motta? kan komma på flera tillfällen då man vill att försäkringen skall täcka om man är klantig.

• Daidi

Nej jag vet, usch vad jag skäms. Jag kommer aldrig mer åka taxi!

Men det står att:
    Om du på resa hyr hotellrum eller annan
    tillfällig bostad gäller försäkringen för alla
    skador, både på byggnaden och inventarierna
    i denna.

Så om jag spyr ner ett hotellrum täcker hemförsäkringen detta.

Där står det inget alls om att det inte gäller när man är onykter!

• kärleksbarn 05

skulle va intressant å höra va ts fick för svar från sitt bolag då de va ett apr dagar sen tråden startade.

• FaRieTaLe

Men det borde väl gå på taxichaufförens försäkringsbolag men att du betalar självrisken?

• lurv

Det som kan täckas av din hemförsäkring är om du på väg till förlossningen skulle råka föda i bilen eller att ditt vatten går och förstör klädseln. Likaså kan det gå på försäkringen om du blir akut sjuk utan att vara full men troligen inte annars.

Tycker du att 4000:- är för dyrt för att ta hand om någon annans spyor? Det gör inte jag det är absolut det äckligaste som finns.

• hotten

det brukar ju finnas en text i hemförsäkrinegn om att många saker kanske inte täcks om man varit berusad, tex olycksfall, sjukdom på resor osv..

så jag kan inte tänka mig att det skulle gå på försäkringen om du spydde för att du vart full, om du däremot var så sjuk å på väg till sjukhuset eller gick direkt efter till sjukhuset för att få det dokumenterat att du inte vart full då det hände så boirde det ju täcka

• Daidi

Jag har fyllt i en skadeanmälan som ska skickas till Folksam, sen utreder de om jag bara behöver betala självrisken eller hela beloppet.
    Så, inget svar än!

• Daidi

Jag tänkte bara meddela att mitt försäkringsbolag ska betala ut kostnaden för skadan i taxin, jag ska betala självrisken till taxi och försäkringsbolaget betalar resterande.

Forever greatful!
  • Vem där

Jag har inget personligt emot TS men jag tycker av princip att det är tragiskt att försäkringspengar ska gå till sånt.

Någon som är förvånad över att försäkringspremierna är höga

• Daidi
    Vem där skrev 2007-04-03 20:39:53 följande:
    Jag har inget personligt emot TS men jag tycker av princip att det är tragiskt att försäkringspengar ska gå till sånt. Någon som är förvånad över att försäkringspremierna är höga
    Jag förstår precis hur du menar.
    Men själv är jag ganska lycklig över att jag slipper 2500:- av skulden.
    Sen tycker jag nog att de, säkert 10 000:- som jag betalat in till dem under åren (?), borde kunna hjälpa mig.
    Det är ju ändå sånt jag betalar för.
  • Daidi

Eller nja, jag ångrar mig.
    Det är väl absolut inte sånt jag betalar för.

• Sarah Wikström

Beror på av vilken anledning man spyr tycker ja som föregående talare skrev. Är de pga sjukdom så kan man ju inte rå för de. Är de på väg hem från krogen då man e dyngrak, får man skylla sog jsälv tycker ja & glatt betala 4000 kr. Men om de går på försäkringen vet ja inte.

• Vem där

Daida, du skall ha en blomma för att du faktiskt har insikt (jag skulle själv skämmas ihjäl om jag var så berusad så jag spydde ner någon eller någons arbetsplats)

Säger reglerna idadg att det är okej att man får ersättning så är det ju så

• Daidi

Tack!
    Jag vet precis hur omoget detta var. Jag kan lova att jag skäms!
    Jag skäms inför alla som vet om det men framför allt så vill jag gå under jord när jag ser en taxi bil i stan.
    Men jag är samtidigt lite lättad över, även om det blev dyrt, att jag inte spydde på festen vi var på innan. Jag kände att jag blev full och slutade dricka. Men då kom whiskeyn smygandes i efterhand och minnet är borta.
    Alla min sambos arbetskamrater var där samt deras respektive!

Men som sagt, nu har de beslutat att jag ska betala självrisken, vilket jag är lättad över och jag har lärt mig en läxa!

Svar på tråden Täcker hemförsäkringen detta?