Välja hund, test?
Hej!
Vi vill skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras vi ska ha. Det finns ju så himla många att välja mellan!!! Några tips? Eller finns det nåt slags test man kan göra för att se vilken hund som skulle passa bäst?
Hej!
Vi vill skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras vi ska ha. Det finns ju så himla många att välja mellan!!! Några tips? Eller finns det nåt slags test man kan göra för att se vilken hund som skulle passa bäst?
Sällskapshund. Måste vara barnvänlig och ty sig till flera människor. Fast det kanske handlar mest om hur man uppfostrar hunden då eller?
skånenettan: Gjorde testet och fick bulldog och mops. Vet inte om jag gillar de raserna, tycker de är avlade för hårt.
Har tänkt oss en lugn hund som kräver lagom motion (ingen "jogginghund"). Vet inte om vi skulle ha tid med mycket pälsvård. Vi tänkte flytta till hus om ca ett år och kommer att skaffa hund då (inte nu, vi bor i lägenhet). Vi är en liten familj med en son på 14 månader men vill utöka familjen om nåt år. Storleken spelar ingen roll, kanske inte nån jättehund men små hundar är OK. Det blir vår första hund. Jag är dock uppväxt med hundar.
Lolagumman: Vad tror du? Titta på inlägget ovan.
miamisan: Ja, det är ju en riktigt fin hund! Hade glömt bort den. Och som biolog så måste man ju bevara en lantras!
Buttelina: Hm, tja, fast är de inte svåra? De är ju coola på nåt sätt iofs.
mysmatte: Ja, de är ju fina. Vi hade labradorer när jag växte upp. Också fina! Kanske man ska satsa på en av dem kanske? Vi får se. Ska i alla fall vara väl förberedda när vi väl skaffar hund!
Aha, hundutställning! Verkar skoj!
Buttelina: Hoppas jag kan åka dit då. Är det på helgen eller?
Love Family: Har gjort det testet, blev Cocker Spaniel.
Ska jag ha en sån då? Hm, kanske det, kanske det...
Tack för alla test! Har funderat lite på Jack Russel Terrier, vad tror ni om den rasen?
Carisma95: Ja, jag tror "bjäbbigheten" beror på hur man uppfostrar dem. De verkar så söta o så pigga o glada!
Carisma: Ja, det verkar ju som om ni har lite olika smak! När det väl kommer till att vi ska skaffa hund så får jag säkert tjata mig till en som en liten flicka.... Jaja, vet att maken tycker Jack Russel är coola i alla fall!
äntligen gravid: Ja, den verkar ju söt!
Grattis förresten till graviditeten!
Carisma: Ja, Bullterrierna är coola! När jag skulle till USA som utbytesstudent så fick jag reda på att familjen jag skulle bo hos hade en sådan och då blev jag sååå rädd o ville inte dit! Men söta Frodo (kallad Toad eller Toady) var så himla go o söt! Lite väl energisk dock och man måste verkligen uppfostra dem rätt för de kan göra mycket skada!
Fast det var en annan slags bullterrier. Hm, kommer inte ihåg vad de hette.
Gnista: Tack för råden!!! Det allra viktigaste är att hunden går riktigt bra ihop med barn.
Gnista: Ja, i stort sett bara sällskap. Hur menar du? Vi ska inte ha nån utställningshund eller så. Jo, jag har förstått att de flesta hundar ju blir som man uppfostrar dem. Men vissa predispositioner har de ju.
Maruttan: Jag "är" ju en Cocker Spaniel enligt ett test...
Gnista: Åh, vilket uttömmande svar! Tack!
Nja, har ju inga får så det går ju bort...
Ingen tävling heller utan som du mer beskriver en familjehund. Storlek: liten-stor (dock inte superstor). Motion: medel. Vi kommer att bo i hus när vi skaffar hund (om ca 1½ år). Vi kommer nog att vara ute i skog o mark o gå mycket. Men vi är en mycket gosig familj, så att sitta inne o mysa o gosa kommer vi göra också!