• Mjölk

Välja hund, test?

Hej!
    Vi vill skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras vi ska ha. Det finns ju så himla många att välja mellan!!! Några tips? Eller finns det nåt slags test man kan göra för att se vilken hund som skulle passa bäst?

• Svar på tråden Välja hund, test?
  • Carisma95

Jag vet inget test. Men till att börja med; vad ska ni ha hunden till...?

Be true to yourself and you will never fall...
  • Mjölk

Sällskapshund. Måste vara barnvänlig och ty sig till flera människor. Fast det kanske handlar mest om hur man uppfostrar hunden då eller?

• eisa

Mjölk

min tax är precis så som du beskriver

• Carisma95
    Mjölk skrev 2007-03-04 19:44:19 följande:
    Sällskapshund. Måste vara barnvänlig och ty sig till flera människor. Fast det kanske handlar mest om hur man uppfostrar hunden då eller?
    Det finns ju hundar som är mer lämpade, men självklart spelar uppfostran stor roll också!

Stämmer för övrigt in på min berner sennen också. Lite skillnad på hund och hund (jämför med tax)
    Be true to yourself and you will never fall...
  • Lolagumman

Mina råd är följande:
    tänk efter vad vill ni ha hunden till.
    Hur mycket tid är ni villiga att lägga på motion, träning osv
    Hur stor skall hunden vara?
    Hur mycket tid vill ni lägga på pälsvård?
    Vilken typ av familj är ni, välj en hund som passar in
    Vill ni göra något speciellt med hunden, ex jakt, agility osv?
    Är det er första hund?

Det var några korta råd från mig, jag vet inte om något speciellt test. Men läs gärna på mycket om intressanta hundraser och hör med olika hundägare och träffa olika hundraser.

Vi valde en engelsk springerspaniel som vår första hund och det har vi inte ångrat en enda sekund. Vår Lola blir nu 4 år i april!

• Mjölk

skånenettan: Gjorde testet och fick bulldog och mops. Vet inte om jag gillar de raserna, tycker de är avlade för hårt.

Har tänkt oss en lugn hund som kräver lagom motion (ingen "jogginghund"). Vet inte om vi skulle ha tid med mycket pälsvård. Vi tänkte flytta till hus om ca ett år och kommer att skaffa hund då (inte nu, vi bor i lägenhet). Vi är en liten familj med en son på 14 månader men vill utöka familjen om nåt år. Storleken spelar ingen roll, kanske inte nån jättehund men små hundar är OK. Det blir vår första hund. Jag är dock uppväxt med hundar.

• Lolagumman

Mjölk: Jag gjorde också testet och fick svar att jag skulle skaffa en bulldog... JAg tyckte inte testet var riktigt bra måste jag säga. Vissa saker var lite överdrivna tyckte jag... ex pälsvård

• Mjölk

Lolagumman: Vad tror du? Titta på inlägget ovan.

• miamisan

Jag vill slå ett slag för dansk/svensk gårdshund som är en jätte fin ras för barnfamiljer. Den har nämligen alltid funnits på gårdarna i Danmark / Skåne och hållt undan råttor/möss och andra djur från tomten.

Läs mer på www.gardshund.com
    Eller på min favorit sida: min.gardshund.se/

Lycka till!

Svar på tråden Välja hund, test?