Inlägg från: SannaStina |Visa alla inlägg
  • SannaStina

Tejpa öronen på en spädis - funkar det?

Min son är 4 månader och har rätt så mycket utstående öron.
    Är det någon som testat att tejpa öronen och fått dem att vara mindre utstående - eller det är en gammal skröna att det funkar? Eller det kanske är försent för hans öron var mycket mjukare första månaden men har nu mer och mer "hårdnat".

Någon som vet?

Mamma till Max 061104
  • Svar på tråden Tejpa öronen på en spädis - funkar det?
  • SannaStina

Visst är han söt i sina öron NU men det vet man ju hur bra orsak en sådan sak är för mobbing. Kan ju faktiskt ibland vara bra minska på risken för mobbing i dagen shårda skolvärld!

Känner en pappa till en jämngammal tös med min son som själv blev tejpad av sin mamma  och han påstår att hans öron blev mindre utstående och han är glad för det. Han fick dock bli ganska karsk och genomgå ett rejält slagsmål med de som retade honom innan han fick respekt och de inte retade honom för hans öron...

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Skall till BVC imorgon så jag kan ju ställa frågan till sköterskan också.
    Finns ju ändå viss risk att det är "försent" nu ändå då öronen "hårdnat" och fått sin form nästan helt klar.

Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    Matilda86 - bilderna jag lagt ut visar inte riktigt hur de står ut. Det är dessutom nog snäppet värre bakifrån då de ser ut som ena riktiga "hängiga valpöron".

Uppideblå - har du egen erfarenhet? Vet du ålder på "den drabbade" när man tejpade? Är ju enbart dumt göra det om det är försent ändå"
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Sonen sover nu annars hade jag kunnat fota de små valpöronen och visa. Får göra det imorgon...

Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    Matilda och Sötsomsocker - visst har han utstående öron om man ser på nedanstående bild. Han ser lite ut som Yoda i StarWars-filmerna!!:
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    xax - visst ligger det något i vad du säger men det är nog inte helt bra ha rakt utstående öron heller för då skulle de flesta av oss ha det...
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina

jo bakifrån men det är kanske inte riktigt samma sak om det inte upplevs somså utstående framifrån...?

Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    Tutilure - visst är det hemskt ens tänka på det men då vi lever i en hårdare och hårdare värld vad gäller utseende och mobbingorsaker så är utstående ören en sådan typisk sak många har problem med genom uppväxten! Kan man då gära en så enkel sak som att tejpa öronen lite försiktigt i en månad kanske så är det ju ett mindre problem få tråkiga barndomsminnen av!

funbun - frågan är om brosket är färdigfixerat i en fyramånadersbebis utan kanske fortfarande är lite formbart! När han föddes var öronen mycket mjuka och sladdriga så då fanns inget brosk och då hade det säkert varit bättre börja.
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Finns en del artiklar om det på nätet - läs tex nr 2 som är det jag vill undvika om min sons öron blir mer utstående. Det är hemskt vad ungar kan vara grymma!!

Artikel nr 3 säger tyvärr att det inte hjälper tejpa då öronformen är genetisk.
    Skall fråga BVC-sköterskan ändå vad hon vet.

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3597

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,74165,00.html
    http://www.viforaldrar.se/fraga_oss/barnmedicin/kan_utstaende_oron_foreby/index.xml

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Moralkakorna visste jag skulle komma på min fråga så de är jag förberedd på. Förundras faktiskt på er som förfasas över mina funderingar på varför man inte skall hjälpa sitt barn om det är enkelt och i stort sett utan större obehag.

Vad gäller att man skall vara lycklig över sitt barn som det är så länge det är friskt så kanske det är ok NU, men inte om han sedan blir supermobbad och deppig och sjuk av det för livet. Funkar det dessutom göra en sådan enkel sak som att tejpa öronen några veckor (det är ju inte munnen jag tejpar som de gjorde på ett ryskt barnhem!!) så är det ju bättre och inget jag skulle ångra jämfört med tvärtom - att jag inte tejpade om det hade en effekt på öronen och han istället får mycket utstående öron som han sedan lider mycket av under många år! 

Jag kan faktiskt inte heller koppla ihop detta med curlingförälderns underlättande för sitt barn! Han blir ju inte direkt bortskämd av det och jag kan nog tycka det är ens skyldighet som förälder hjälpa barnet slippa bli mobbat om det kan göras på ett så enkelt sätt.

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Läs följande så får ni se vad hemska barn kan vara på små barn!!!!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,74165,00.html

Grattis till er med utsående öron själva eller hos era barn som inte blivit mobbade. Jag hoppas givetvis det blir så för min son också och kanske blir de inte så utstående när han "växt i sina öron" men oron kommer finnas där precis som Bebben05 skriver.

Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    veronicaermanbriks - självklart har jag inte inställningen att min son SKALL mobbas men måste självklart vara medveten om hur barns värld är - vad för förälder är man annars?! Och jag är superstolt över min son. Dåligt självförtroende kommer jag inte ge honom bara genom att kolla om man kan förebygga utstående öron (och ev göra det om det funkat) och mer hönsig än någon annan tror jag mig knappast vara.

Jag själv skulle inte ha några problem tejpa mina öron om de var utstående och det funka med några veckors tejpande. Även om det i en lycklig värld inte mobbas för saker som utstående öron så är det inte så IRL - tyvärr. Läs bara de inlägg från andra som har/har haft utstående öron och som fått lida mycket eller litet pga av dem + ovanstående artikel jag nämnt.

Nu hittade jag ju själv en artikel om att öronens form är genetisk så det funkar inte med att tejpa - även om några av er påstår annat (Widde, Gumlan och 789) och även att de verkar ha det som rutin i en del andra länder om öronen verkar till att stå ut det minsta lilla...

Skall dock också prova fråga BVC-sköterskan och se om jag får samma idiotförklaring som du fick, Bebben05
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina

idiotförklaring av mig som mamma alltså och inte något annat.

Gumlan - intressant att det finns BVC som säger att det funkar!

Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    veronicaermanbriks skrev 2007-03-05 00:13:42 följande:
    alla gör som de vill. Men med en sån här tråd får man vara beredd på reaktioner. Jag menade absolut inte att vara otrevlig jag blir bara så chockad att man övhtaget tänker så.Jag tror ändå att er lillkille kommer växa i sina öron.Men men.
    Oh, jag tar inte illa vid mig utan bara blir mer diskussionsintresserad och ifrågasättande tillbaka = du och ni andra som inte tycker som jag får inte heller ta illa vid er eller ilskna till + tåla motargument.

Var förälder väljer själv vad de vill göra för sina barn så de får ett så bra liv som möjligt. Min fråga gick främst ut på om det gick tejpa dem för att förebygga då de flesta faktiskt tycker det är skönt slippa utstående öron! Det är ju en enkel sak göra - tejpa in dem medan brosket hårdnar - men bara om det faktiskt funkar. Vill inte utsätta sonen för knäppa saker som ändå inte hjälper honom.
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    veronicaermanbriks  - o nej var inte dig jag syftade när jag skrev idiotförklarad, utan såg bara att man kunde missförstå mitt inlägg nr 62 och ville förtydliga det lite
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Ok, om vi först håller för öronen på er som tror jag vill misshandla mitt barn så har jag idag frågat BVC-sköterskan om det hela. Hon har faktiskt haft föräldrar som tejpat sina barns öron men då mycket tidigt i åldern för att de typ föddes med utstående öron.
    Min son gjorde ju inte det utan de har så att säga "stelnat" mer och mer i en sorts "krum" position och är mer och mer utstående. Hon visste dock inte om det hjälpte och framför allt inte på min son som är 4 månader. Hon bad mig faktiskt ringa öronmottagningen på sjukhuset och fråga vad de anser - får göra det imorgon så jag i alla fall vet vad som gäller.
    Är annars inte säker på att jag kommer tejpa öronen ändå men vill bara ha reda på om det funkar och är ett alternativ jag skall ta ställning till...

Sedan åter till er som tycker jag ev planerar plåga min son. Visst han är perfekt som min son i mina ögon men det kommer kanske taskiga skolkompisar i framtiden som anser annorlunda och utser honom som mobbingoffer. Att då tejpa öronen försiktigt några veckor nu kontra den plågan det är att bli mobbad och sedan kanske operation för att slippa den mobbingorsaken så är det slutdiskuterat om vilket val som gäller enligt mig!

Enligt min BVC-sköterska så är "de mycket frikostiga med sådana operationer då de vet hur illa barn kan vara mot varandra för en sådan sak". Alltså är det ganska vanligt och jag är ganska säker på att många av dessa föräldrar OCH barn gladeligen skulle välja tejp några veckor framför operationen!

Att göra sig löjlig/"rolig" med en jämförelse med tejpning av lår som du gör, Eofilens pappa, är ganska tramsigt och totalt OT.

• SannaStina

Fast min son har små söta öron om än rakt ut...

... men jag håller med dig att han har ju inte "växt i sig sina öron" ännu och det är svårt veta hur det blir...

... men i alla fall! Utstående kommer de att vara och funkar det så kanske jag vill tejpa in dem lite...

Svar på tråden Tejpa öronen på en spädis - funkar det?