Vad tycker du om blandras avel (hund)?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-05 14:07:59:
glömde en punkt ju...
Annat och isåfall vad?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-05 14:07:59:
glömde en punkt ju...
Annat och isåfall vad?
Man har inte en susning om vad man får och vilka gener som slår igenom.
och dessutom kan man inte gå tillbaka i hundens förfäder och kolla upp sjukdomar hälsa osv
Det argumentet förstår inte jag. Det finns blandrasuppfödare som har precis lika bra koll på sina avelsdjur. Mycket av blandrasuppfödningen är oseriös, javisst, men jag har koll på min killes förfäder.
Gillar INTE det!!!
Det finns så otroligt många fina raser, bevara och var rädd om de vi har ist för att göra en massa konsiga blandningar... Det finns en hund för alla.
Känner på mig att det kommer att bli livat i den här tråden.....
Jag tycker att det är okej, men det ska ändå finnas någon form av koll vad som blandas. Jag tycker exempelvis inte att raser ska få blandas som leder till problemhundar eller hundar som oftare blir sjuka exempelvis. Okej, det är oerhört svårt att kontrollera och sia om framtiden, men två hundar med uselt psyke borde lämpligen inte paras.
Jag har själv aldrig haft någon blandras utan endast ras med stamtavla och så vidare. Men tycker ändå som sagt var att det är okej så länge köpare och uppfödare är seriösa.
Handlar oftast enbart om pengar eller ännu dummare "jag har tagit en kull på min tik för jag vill ha en valp efter henne. Hon är ju så underbar!"
Man vill kräkas!!
Finns oseriösa rasuppfödare också. Finns massor av renrasiga hundar som inte är reggade pga att uppfödaren inte är seriös.
Riskabelt!
Du har ingen aning om vad det i slutändan blir för jycke.
Gillar det inte för fem öre. Uppfödare arbetar efter ett avelsprogram där man väljer ut friska individer för att minska risken för genetiska sjukdomar. Det går säkert inte att eliminera sjukdomar helt och hållet, men man kan hålla dem på ett minimum.