Vad tycker du om blandras avel (hund)?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-05 14:07:59:
glömde en punkt ju...
Annat och isåfall vad?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-05 14:07:59:
glömde en punkt ju...
Annat och isåfall vad?
Flickorna...NEJ det menar jag inte. Jagtycker att många blandrashundar får speciella personligheter..Det betyder inte att renrasiga inte kan få det. ( har haft både renrasiga å blandraser..
"Jag säger samma sak som i en annan tråd.
Hur tror ni nya raser kommer till??"
Inte genom att folk köksavlar i alla fall!
jag har själv en blandras och tycker det är helt ok så länge man tänker på vad man blandar för raser samt hur många raser som blandas in.
Har inte orkat läsa hela tråden så jag vet inte om detta har diskuterats...
Såg en dokumentär på TV om renrasiga hundar. Där visade de stamtavlan för en renrasig hund och där såg man hur hårt inavlad rasen var. De parade närbesläktade hundar med varandra(typ morbror) för att behålle "de fina generna". Det är ju riktigt äckligt! Inavel! I programmet hävdade de att i stort sett alla renrasiga hundar är kraftigt inavlade. Jag har själv ingen kunskap i ämnet, men stämmer det så är det ganska osmakligt...
Martina 76 Inom hundaveln så kallas det för linje avel med ett finare ord och man kan i vissa fall linje avla med bra resultat men om detta är sunt kan man diskutera till leda personligen tycker jag att det är viktigt att bredda avelsbasen så mycket som möjligt alltså hitta individer som är så obesläktade som möjligt men som har de egenskaper man vill ha i en avelshane/tik dvs bra exteriör, bra temprament och vara i övrigt sund!
Angels: Vill bara påpeka att Chinese Crested är "en mycket gammal ras och inte ett resultat av moderna tiders avel."
Läs gärna mer på www.ccclub.se/
(där citatet är hämtat från).
Martina 76: Alla uppfödare inom olika raser inavlar inte sina hundar. Men det förekommer tyvärr. Det är upp till var och en som köpare att kolla inavelsgraden innan köp. Något som inte är några som helst problem om man vänder sig till en seriös uppfödare.
Oseriöst. Rasklubbarna har en RAS (rasspecifik avelsstrategi, finns för varje ras. Där står vad man vill uppnå, hur man ska uppnå det m.m. handlar mkt om hälsa bla. Närmare parning än kusinparning rekommenderas inte osv. Vad har man för mål när man tar fram en blandras, långsiktiga och kortsiktiga? och vart kommer man med aveln? Ska man avla vidare på avkomman och få nåt resultat i framtiden? Eller har man bara parat sin tik med grannens hane för "min tik är ju så himla fin och det skulle vara så roligt med valpar"?
Vad är det som säger att en blandras är en friskare hund? Parar du två sjuka individer så får du en sjuk avkomma oavsett om föräldradjuren är av samma ras eller ej. Vissa raser är ju oxå direkt olämpliga att blanda, oftast handlar det då om raser med helt olika egenskaper.
Problemen inom den renrasiga avlen uppkommer oftast inom små raser eller raser där endast en liten del av den totala populationen används i aveln. Men därför har man som sagt utvecklat RAS för att komma tillrätta med problemen.
Men vem säger att man inte kan ha en avelsstrategi i en seriös blandras kennel? "Hemma avel" är oseriöst men är det oavsett om man parar två hundar av samma ras eller inte.
Varför inte underlätta för den seriösa aveln istället för att fokusera på ras?
jag kan ju säga såhär att jag har två renrasiga jyckar, en med ganska hög inavelsprocent som oxå har en del problem med både det ena och det andra...
Den andra med 0 i inavelsprocent är mycket sundare.
Det handlar om kunskap.
Att veta vad man vill ha och vara mycket noga med val av uppfödare, det räcker lixom inte för mig att hundarna är "trevliga".
Det finns mycket skit hos både renras och blandras.Nu är det just renrasiga jag är intresserad av pga aktiviteter som jag kan utföra med dem.
Och jag anser chansen större att hunden passar mig när jag har en standard som talar om för mig ungefär hur hunden kommer att bli.
Det tog mig många år att bestämma mig för vilken ras jag skulle välja, och sundhet var naturligtvis min allra främsta punkt framför funktion och utseende.
Men jag har naturligtvis lärt mig ännu mera innom min ras om vad jag anser vara bra eller inte. Så kraven har blivit högre.
Men jag har ännu samma uppfödare, för jag tycker inte att det är något fel att kräva av sin uppfödare att de skall "tillverka" så friska hundar som möjligt.
Det trista med blandras är att det ger störrre utrymme för att okunniga människor avlar och säljer till okunniga människor pga pengarna.
Det är därför som våra hundstallar är fyllda av stora blandraser som blir lämnade när de närmar sig året.
Mest trist för djuren att människor inte kan ta sitt ansvar tycker jag.
Men frågan är vad ska man ha för avelsstrategi i en blandrasavel. Vart vill man komma med aveln? Avla fram en ny ras eller?