• Smultronblomman

Förstoppning!

Ni får ursäkta ett litet äckligt inlägg men jag hoppas att jag kanske kan få något bra tips av någon av er??
    Är så fruktansvärt hård i magen, har verkligen förstoppning nu. Vad ska jag göra? Jag blir tokig! Dricker hur mycket vatten som helst, och äter en massa fiberrik mat. Har väl alltid haft lite problem med magen men nu är det verkligen inte roligt Det är precis som om avföringen inte orkar sig ända "ner" för mikrolavemanget hjälper ingenting... Är det någon som har likadant och har lite tips??

• Svar på tråden Förstoppning!
  • lallaren

Hej, även jag är ofta förstoppad och vet inte alltid vad det beror på. Fibrer är bra för magen, men har en förmåga att ge förstoppning. Torkade äpplen, katrinplommon samt vindruvor är bra lösning att snabbt fixa magen (funkar bra för mej iaf). Om du inte är kaffedrickare kan du ta dej en kopp (funkar för pojkvännen ). Mer långsiktligt borde du försöka äta minst en frukt per dag. Kanske (min egna teori här) skära ned lite på kött. Med det menar jag att äta mindre bitar lika ofta, inte samma storlek mer sällan.

Hoppas nåt av detta hjälper!

• Alvi

Ett päron om dagen är bra för magen, har jag hört mycket här...!

• LitensMamma

Jag har haft väldigt mycket problem med magen sen tidigt i grav, provat med fiberrik mat, sviskon, frukter, promenader, inolaxol,.. inget har funkat! Fruktansvärda smärta och obehagskänsla, och allt annat som kommer på köpet.
    Min räddning blev vitamintillskottet Mivitotal som även innehåller fibrer, finns på hälsokost.
    Började med det i v 24 blev bättre på ett par dar och har inte haft minsta problem sen dess med magen är i v 31+4 nu.

Lycka till!

• Suss

Vatten i massor är aldrig fel. Köp Movicol på apoteket (tror att det är receptfritt, det är ett pulver) det är kanon bra har dock inte provat det själv men vi ger det våra patienter och jag lovar, magen kommer igång

• Sessan22

jag fick rådet att köpa laxoberaldroppar när jag fick förstoppning och det funkade jättebra löstes upp direkt ;) Var förstoppad i fyra dagar innan dess jag prova det.. bara ett råd ;) lycka till!

• pl77

Jag åt massor av päron, det var det enda som funkade.

• darling 76

Jag är oxå allergisk mot katrinplommon & kiwi, men det finns katrinplommonjuice från friggs, det tillsammans med messmör funkar helt ok för mig!Och drick vatten...själv tycker jag det är svårt med kallt vatten nu när det är 10 minus, så jag har tagit mormors gamla trick med silverte! ( varmt vatten med en sockerbit & mjölk..mums!

• TzaTze

Allt som ger diarré är bra. Tarmrörelserna är så långsamma och man måste få sprutt på tarmarna på nått sätt. Håller med alla tidigare råd om Katrinplommon eller päron. Linfrö slimmar sk***n bra, men räcker inte ensamt. Laxermedel som intages via munnen rekommenderas inte till gravida.
    Till sist, du är inte ensam. håll ut.

• Bergtuva

dessutom- viktigt!"
    undvik ost och mjölk och vitt bröd! det blir jag jättehård av:-d

• Victoria

Linfröolja smörjer tarmen och är nyttigt både för mamma och barn. Flytande på flaska är mest effektiv men smakar tyvärr inte så gott - men man vänjer sig vid smaken. Annars finns kapslar på tex Naturapoteket. Ta åtminstone 2 kapslar per dag)

Extra vitaminer i brusform, tex C-vitamin, Kalcium, Magnesium, Järn eller Mult - har en lätt laxerande effekt. Ta ett par stycken per dag.

Svar på tråden Förstoppning!