• Anonym

Depressionstest

Jag undrar också det. Jag fick 50 poäng, medel till svår depression och att jag borde söka läkarhjälp snarast. Nog för att jag inte mått bra senaste året kanske men jag trodde det var något fysiskt fram tills för några veckor sedan när en i min bekantskapskrets sa att det kunde vara en depression.

• Anonym

Jag fick 4 - det skadar ju int e att söka hjälp. något fick dig ju ändå att göra det där testet. Lycka till!
    Kram

• Anonym

Fick 86, men så är ju det enda jag funderar på just självmord, hur värdelös jag är, hur meningslöst livet är...

Jag får oxå hjälp, medicin + samtalskontakt, sedan nästan tre månader tillbaka. Sista veckan har jag sjunkit djupare ner i depressionen igen. Snart ger jag upp.

• Anonym

Jag fick 85 p och ända gjorde jag ett test hos min läakre nyss som visade på att jag hade mer ångestsymptom än depression.

• Anonym

Fick 90p och allt stämmer ju... men jag är ju precis i början att få hjälp också...

• Anonym

Fick 52, men visste redan innan att jag inte mår bra.

• Anonym

Du nådde till 69 på Goldberg-skalan.

0 - 9Depression osannolikt21 - 35Eventuellt lätt till måttlig depression10 - 17Möjligtvis lätt depression36 - 53Måttlig till svår depression18 - 21På gränsen till depression54+Svår depression

Du anger att du har självmordstankar. Detta är en stark signal för att du har behov av hjälp. Självmord i samband med depression är helt onödigt, eftersom depression är en sjukdom som kan botas.

Du har symptom på en svår depression. Tillståndet verkar medföra allvarliga problem i ditt liv och din vardag, och du bör omgående söka hjälp hos din läkare.

Oavsett om du har en depression eller ej, sök omgående hjälp hos din läkare. Berätta också för din familj eller dina närmaste vänner om hur du har det, så att de kan stötta dig och skydda dig från att begå självmord tills du är frisk igen.

Du bör inte uppfatta detta testresultat som en säker värdering av din mentala hälsa, inte heller som en uppmaning till behandling eller till att låta bli behandling. Gå alltid till din läkare om du känner dig deprimerad eller om din dagliga funktionsnivå är påverkad på ett sätt som gör dig bekymrad eller oroad.

• Anonym

40 fick jag.. har inte sökt hjälp för jag vill inte börja med medicinering.

Svar på tråden Depressionstest