• Anonym (nerbruten)

Depressionstest

Kan man lita på ett test man gör över internet?

Jag har en konstaterad depression och jag mår inte bra alls...
    Ikväll gjorde jag ett test och resultatet blev 87 poäng...

Vad får ni andra på detta test???

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4741

• Svar på tråden Depressionstest
  • Anonym

Jag undrar också det. Jag fick 50 poäng, medel till svår depression och att jag borde söka läkarhjälp snarast. Nog för att jag inte mått bra senaste året kanske men jag trodde det var något fysiskt fram tills för några veckor sedan när en i min bekantskapskrets sa att det kunde vara en depression.

• Anonym

Jag fick 4 - det skadar ju int e att söka hjälp. något fick dig ju ändå att göra det där testet. Lycka till!
    Kram

• whitetiger

*lol*
    jag fick 51 :D
    måste söka läkarhjälp *lol*
    ojoj ... bäst jag hänger mig redan nu och besparar samhälet lite pengar :)

• Anonym (nerbruten)
    Anonym skrev 2007-03-07 00:07:36 följande:
    Jag fick 4 - det skadar ju int e att söka hjälp. något fick dig ju ändå att göra det där testet. Lycka till!Kram
    jag har hjälp...men jag kommer inte framåt.
  • miniminja

Om du har hjälp finns ingen anledning att göra självtest på internet. Dina vårdkontakter kan göra en mycker mer korrekt bedömning än vad ett etst via nätet kan göra. Meningen är ju att man ska gå igenom frågorna tillsammans sedan, vilket man inte gör på nätet. Jag fyllde i MARDS, vilket är den skattningsskala som vårdfolk använder, på nätet. Jag fick rätt så höga poäng, trots att jag avr motsatsen t deprimerad. (hypomanisk)

Hur länge har du haft hjälp? Vad består den av? Känner du förtroende för din hjälpare? Depressioner TAR tid att läka, även fast man har mediciner o samtal. Men hjälpen håller en ovan ytan iaf.

*kram*

• Anonym (annika)

Du nådde till 43 på Goldberg-skalan.

0 - 9Depression osannolikt21 - 35Eventuellt lätt till måttlig depression10 - 17Möjligtvis lätt depression36 - 53Måttlig till svår depression18 - 21På gränsen till depression54+Svår depression

Tillståndet verkar medföra allvarliga problem i din vardag och du bör omgående söka hjälp hos din läkare.

Oavsett om du har en depression eller ej, sök omgående hjälp hos din läkare. Berätta också för din familj eller dina närmaste vänner om hur du har det, så att de kan stötta dig och skydda dig från att begå självmord tills du är frisk igen.

Du bör inte uppfatta detta testresultat som en säker värdering av din mentala hälsa, inte heller som en uppmaning till behandling eller till att låta bli behandling. Gå alltid till din läkare om du känner dig deprimerad eller om din dagliga funktionsnivå är påverkad på ett sätt som gör dig bekymrad eller oroad.

ok jag är inte jättelycklig just nu.... men att jag ska tala om hur jag känner för alla släktingar hur jag mår så jag inte tar mitt liv!...hahahaha
    Nej tycker inte du ska gå efter denna bedömning, men om du mår dåligt tycker jag att du kan söka hjälp av psykolog,för dom är inga problem för stora eller små! Lycka till

• Anonym

Fick 86, men så är ju det enda jag funderar på just självmord, hur värdelös jag är, hur meningslöst livet är...

Jag får oxå hjälp, medicin + samtalskontakt, sedan nästan tre månader tillbaka. Sista veckan har jag sjunkit djupare ner i depressionen igen. Snart ger jag upp.

Svar på tråden Depressionstest