Inlägg från: Tezziluringen |Visa alla inlägg
  • Tezziluringen

Bonusbarn

Anser du att bonusföräldern ska behöva ta lika mkt ansvar för bonusbarnen som bioföräldern, samt vara tvungen att ta hand om bonusbarnen när bioföräldern inte kan (t.ex. jobbar, ska bort osv.)??

Jag & min sambo är väldigt oense i denna frågan, då han tycker att jag ska ansvara för hans son lika mkt som honom (om inte mer) , medan jag anser att det inte alls är mitt ansvar att uppfostra och ta hand om hans son i vått i torrt, samt vara tvungen att ta hand om honom hela tiden min sambo jobbar. Då tycker jag att han kan gå på dagis, medan min sambo tycker det är självklart att jag ska passa honom. Har jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Bonusbarn
  • Tezziluringen
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:00:36 följande:
    SuckÄnnu en bonusmamma, du som inte förstått att ni är en familj. Varför ska sonen vara på dagis om han vill vara hemma och pappan vill att han ska vara det. Tillhör han inte familjen??ÄR man gift eller sambo med någon som har barn redan så får man vara beredd att göra allt som är bra för de barnen också, barnen måste komma i första hand sen får man lägga sin egoism åt sidan. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
    Mmm.. men känns inte rätt att min sambo lassar över ALLT ansvar på mig vad gäller hans son. Det var inget jag räknat med när vi blev tillsammands, för då tog han sitt ansvar över pojken när han var hos oss, samt hade honom på dagis när han jobbade. Men ända sedan vi fick våran gemensamma son, så har det liksom blivit så självklart för min sambo att jag ska orka med hans 5åriga trotsiga son i vått o torrt. Bara tar för givet, aldrig frågar om jag vill eller kan ställa upp.
  • Tezziluringen
    S vali s skrev 2007-03-07 09:03:29 följande:
    Rätt eller fel, finns det i den här frågan Nu var ju mina barn relativt stora när min nuvarande make klev in i bilden men för honom har det varit fullkomligt naturligt att kliva in och ta ett 100% ansvar för barnen, dom ingick i paketet när vi valde att flytta ihop och bli en "familj" och han har sett det som helt naturligt att ta del av deras vardag dvs ha ansvaret när jag varit bortrest/jobbat, hjälpa till med läxor, skjutsa till träningar osv.  Jag hade haft svårt att leva tillsammans med någon som inte velat vara med och dela ansvaret fullt ut... Den late får brått när det blir kväll
    Menar självklart inte att jag itne ska behöva ha något med pojken att göra alls, utan det är mer det att jag aldrig blir tillfrågad om något. Utan min sambo bara lämnar och åker, tar för givet att jag aldrig har annat att göra. Jag får liksom inte tid för mig själv alls för att jag måste vara hemma och ta hand om hans son när han själv jobbar sina pass som oftast är minst 13-14 timmar. Dessutom har vi en liten på 1 år och så är jag gravid i 7e månaden, så har fullt upp och skulle verkligen behöva vila mig emellanåt och därför skulle det vara ypperligt om styvsonen kunde få gå på dagis de dagar min sambo jobbar åtminstonde.
  • Tezziluringen

Skulle nog formulerat frågan annorlunda, för nu verkar alla missuppfatta hur jag menar

• Tezziluringen
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:11:11 följande:
    Du pratar i så negativa ordalag.Orka med 5-årige trotsige son i vått och torrt. Förstå att sonen är en del av er familj, din biologiska sons bror. Om du inte pallar kanske ni ska  bli särbo för att inte låta sonen vara en del av eran familj till 100% är fel och alla barn har rätt till att känna  sig 100% delaktiga och önskade i sin familj. Lägg din egoism och ovilja åt sidan! Finns inga mellanting i en familj! Tezziluringen skrev 2007-03-07 09:06:12 följande: SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:00:36 följande: SuckÄnnu en bonusmamma, du som inte förstått att ni är en familj. Varför ska sonen vara på dagis om han vill vara hemma och pappan vill att han ska vara det. Tillhör han inte familjen??ÄR man gift eller sambo med någon som har barn redan så får man vara beredd att göra allt som är bra för de barnen också, barnen måste komma i första hand sen får man lägga sin egoism åt sidan. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigtMmm.. men känns inte rätt att min sambo lassar över ALLT ansvar på mig vad gäller hans son. Det var inget jag räknat med när vi blev tillsammands, för då tog han sitt ansvar över pojken när han var hos oss, samt hade honom på dagis när han jobbade. Men ända sedan vi fick våran gemensamma son, så har det liksom blivit så självklart för min sambo att jag ska orka med hans 5åriga trotsiga son i vått o torrt. Bara tar för givet, aldrig frågar om jag vill eller kan ställa upp. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
    Oj, du förstår verkligen itne hur jag har det. Då skulle du aldrig skrivit de där! Ligger mkt bakom min fråga, och många års lidande. Här är det jag som får sköta precis ALLT medan min sambo bara ligger på soffan när han väl är hemma, vilket inte är ofta. Han hinner ju knappt umgås med sin son de veckor han är hos oss, är det rätt det med? Hans son kommer väl itne hit för att sitta hemma med mig i en vecka? Han kommer väl för att umgås med sin pappa??!
  • Tezziluringen
    ciccielv skrev 2007-03-07 09:14:12 följande:
    ts har inte mamman sin son något alls?skaffa dagisplats åt sonen,han behöver kompisar vara ifrån sina syskon några timmar o kunna få tänka på annatdin kille är lite egoistisk faktisk...vad säger sonens mamma om detta?
    Jo han bor varannan vecka, vilket inte gör honom gott! Han är mer vild än tam, aggresiv och sur, otrevlig och ovllig till det mesta. Pga boendesituationen. Men hans bioföräldrar vägrar lyssna på mig. När han är här så är det jag som får stå ut med hans beteende mest eftersom pappa jobbar. Hos sin mamma så går han på dagis om dagarna när hon jobbar.
  • Tezziluringen
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:17:49 följande:
    Tror du ska ställa mer krav på din man när det gäller hela hushållet som stort! Men peka inte ut BONUSBARNET som problemet, där är det du som har problemet. Skulle du inte hämta din biologiska son etc? Skulle du inte ta ansvar för din biologiska son? Alltså ni är en familj, alla är lika värdefulla. Du verkar se bonusbarnet som problemet. Jag ser det som din man måste ta större ansvar som helhet. Tezziluringen skrev 2007-03-07 09:14:09 följande: SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:11:11 följande: Du pratar i så negativa ordalag.Orka med 5-årige trotsige son i vått och torrt. Förstå att sonen är en del av er familj, din biologiska sons bror. Om du inte pallar kanske ni ska  bli särbo för att inte låta sonen vara en del av eran familj till 100% är fel och alla barn har rätt till att känna  sig 100% delaktiga och önskade i sin familj. Lägg din egoism och ovilja åt sidan! Finns inga mellanting i en familj! Tezziluringen skrev 2007-03-07 09:06:12 följande: SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:00:36 följande: SuckÄnnu en bonusmamma, du som inte förstått att ni är en familj. Varför ska sonen vara på dagis om han vill vara hemma och pappan vill att han ska vara det. Tillhör han inte familjen??ÄR man gift eller sambo med någon som har barn redan så får man vara beredd att göra allt som är bra för de barnen också, barnen måste komma i första hand sen får man lägga sin egoism åt sidan. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigtMmm.. men känns inte rätt att min sambo lassar över ALLT ansvar på mig vad gäller hans son. Det var inget jag räknat med när vi blev tillsammands, för då tog han sitt ansvar över pojken när han var hos oss, samt hade honom på dagis när han jobbade. Men ända sedan vi fick våran gemensamma son, så har det liksom blivit så självklart för min sambo att jag ska orka med hans 5åriga trotsiga son i vått o torrt. Bara tar för givet, aldrig frågar om jag vill eller kan ställa upp. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigtOj, du förstår verkligen itne hur jag har det. Då skulle du aldrig skrivit de där! Ligger mkt bakom min fråga, och många års lidande. Här är det jag som får sköta precis ALLT medan min sambo bara ligger på soffan när han väl är hemma, vilket inte är ofta. Han hinner ju knappt umgås med sin son de veckor han är hos oss, är det rätt det med? Hans son kommer väl itne hit för att sitta hemma med mig i en vecka? Han kommer väl för att umgås med sin pappa??! Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
    Naturligtvis! Menade inte att peka ut bonussonen som det negativa! Inte alls! Utan handlade mer om att min sambo anser sig ha rätten att bara stövla över mig och sjuta allt som har med hans son och hans sons beteende till mig, bara förlitar sig på att jag ska orka allt. Och jag tycker inte det är min sak att behöva ordna upp så pojken får det bra, och så att han blir lugnare, ska väl ligga i hans bioföräldrars intresse? Men känns som att det bara är mitt ansvar, eftersom dom inte bryr sig i hur han håller på. Och jag är ju inte mer 'än människa, efter över 2 år med detta gapande o skrikande från pojkens håll så står jag itne ut längre. Och så fort jag påtalar detta för min sambo, att nåt måste göras för att jag ska orka med, så blir det surt och jag får genast höra vilken dålig m,änniska jag är som inte vill/orkar ta allt ansvar för hans son jämt och ständigt.
  • Tezziluringen
    häxvrål skrev 2007-03-07 09:17:34 följande:
    TYcker alla är onödigt negativa mot dig. Förstår att det kan vara jobbigt att ta hand om en 5-åring, en 1-råring och vara gravid. Varför har du inte bonusen på dagis 15 h/vecka? Många biomammor har ju sina biologiska barn deltid på dagis när de är hemma med de mindra syskonen för att få lite avlastning.Tycker det är att gå lite långt att säga att ni ska bli särbo för att du inte orkar ta allt ansvar. Det är klart att man ska acceptera bonusen, men pappan ska ju ta sin del av ansvaret. Det är ju faktiskt han som är den riktiga föräldern och jag tycker han kan fråga dig...inte bara ta dig för givet.Det är inte tal om hemma hos oss att bonusen inte ska gå på fritids nu när jag är hemma med vår gemensamma, då skulle jag aldrig kunna vara hemmifrån. Dock får hon gå hem lite tidigare. Vi är nöjda med det allihop (och då menar jag även biomamman).
    TACk, äntligen en som förstod mig rätt! Vi har provat att ha honom 3 tim/dag då min sambo jobbat, men det funka itne så bra. dagiset ligger en timmes promenad bort och jag har inget körkort, så blev så jobbigt för mig att springa fram och tillbaka för de där futtiga timmarna. Hann bara hem o skulle man iväg igen, jätte stressigt och inte det lättaste när man är gravid o har ont
  • Tezziluringen
    AmandaPitkänen skrev 2007-03-07 09:23:12 följande:
    JA jag anser att bonusföräldern ska ta lika mycket ansvar som bioföräldern. När man träffar någon med barn så anser jag att man blir en familj och självklart tar man hand om varandras barn precis som sina egna. Det är vad jag tycker iaf.Man är ju faktist en familj, inte kan man väl hålla på att dela upp barnen då? näää, jag tycker du ska ta lika mycket ansvar för hans son som han gör!
    Skulle vara bra i så falll om han tog något ansvar över huvudtaget, för det är ju där problemet ligger. Han jobbar så himla mkt o så långa pass, så det blir ju så att jag får ta allt ansvar. När han sen väl är ledig så anser han sig inte behöva göra något alls här hemma eftersom han jobbat. Känns så fel oxå att hans son kommer hit och så har inte hans pappa tid med honom.
  • Tezziluringen
    ciccielv skrev 2007-03-07 09:29:17 följande:
    jag förstår ts vad hon menarhon menar att hennes sanmbo ska ta ANSVAR för sin son,och inte lasta över 100% ansvar på ts.villket han gör då han knappt är hemma.sambon borde jobba mindre när sonen bor hemma hos sig,dessutom är det skämpigt med en liten och dessutom vara gravid + att behöva ta hand om en trotsig 5 åring som mår dåligt av att pappan inte STÄLLER upp för sitt barn.en gravid måste få vila för att det väntade barnet ska må bra.att behöva stressa o må dåligt som ts är OANSVARIGT av pappan!han verkar inte bry sig ett dugg om ts och barnen de har hemma.nä ts säg åt sambon på skarpen att han får ta sitt ansvar nu eller så lämnar du honom,för han verkar bara tänka på sig själv och totalt struntar i dig och alla barn
    Tack du har förstått precis hur jag har det!
Svar på tråden Bonusbarn