• Tezziluringen

Bonusbarn

Anser du att bonusföräldern ska behöva ta lika mkt ansvar för bonusbarnen som bioföräldern, samt vara tvungen att ta hand om bonusbarnen när bioföräldern inte kan (t.ex. jobbar, ska bort osv.)??

Jag & min sambo är väldigt oense i denna frågan, då han tycker att jag ska ansvara för hans son lika mkt som honom (om inte mer) , medan jag anser att det inte alls är mitt ansvar att uppfostra och ta hand om hans son i vått i torrt, samt vara tvungen att ta hand om honom hela tiden min sambo jobbar. Då tycker jag att han kan gå på dagis, medan min sambo tycker det är självklart att jag ska passa honom. Har jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Bonusbarn
  • SweetStarAngel

Suck
    Ännu en bonusmamma, du som inte förstått att ni är en familj. Varför ska sonen vara på dagis om han vill vara hemma och pappan vill att han ska vara det. Tillhör han inte familjen??
    ÄR man gift eller sambo med någon som har barn redan så får man vara beredd att göra allt som är bra för de barnen också, barnen måste komma i första hand sen får man lägga sin egoism åt sidan.

Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
  • S vali s

Rätt eller fel, finns det i den här frågan

Nu var ju mina barn relativt stora när min nuvarande make klev in i bilden men för honom har det varit fullkomligt naturligt att kliva in och ta ett 100% ansvar för barnen, dom ingick i paketet när vi valde att flytta ihop och bli en "familj" och han har sett det som helt naturligt att ta del av deras vardag dvs ha ansvaret när jag varit bortrest/jobbat, hjälpa till med läxor, skjutsa till träningar osv.  
    Jag hade haft svårt att leva tillsammans med någon som inte velat vara med och dela ansvaret fullt ut...

Den late får brått när det blir kväll
  • Tezziluringen
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:00:36 följande:
    SuckÄnnu en bonusmamma, du som inte förstått att ni är en familj. Varför ska sonen vara på dagis om han vill vara hemma och pappan vill att han ska vara det. Tillhör han inte familjen??ÄR man gift eller sambo med någon som har barn redan så får man vara beredd att göra allt som är bra för de barnen också, barnen måste komma i första hand sen får man lägga sin egoism åt sidan. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
    Mmm.. men känns inte rätt att min sambo lassar över ALLT ansvar på mig vad gäller hans son. Det var inget jag räknat med när vi blev tillsammands, för då tog han sitt ansvar över pojken när han var hos oss, samt hade honom på dagis när han jobbade. Men ända sedan vi fick våran gemensamma son, så har det liksom blivit så självklart för min sambo att jag ska orka med hans 5åriga trotsiga son i vått o torrt. Bara tar för givet, aldrig frågar om jag vill eller kan ställa upp.
  • blunda

Håller med sweetstarangel. Ni är ju en familj? Eller? bonusbarn som barn liksom.

• ciccielv

alla barn oavsett om de är gemensamma eller ej ska behandlas exakt likadant

ger man sig in i ett förhållande där ena/bägge partner har barn sedan tidigare så ingår dessa barn på "köpet"

om man redan vet från början att man inte gillar sin partners barn så kan man avsluta relationen innan ev barn hamnar i kläm.

både jag o maken hade barn sedan tidigare när vi träffades.villket funkar bra.

alla barn även de icke biologiska bonusbarnen ska behandlas lika bra som de gemensamma barnen

• Tezziluringen
    S vali s skrev 2007-03-07 09:03:29 följande:
    Rätt eller fel, finns det i den här frågan Nu var ju mina barn relativt stora när min nuvarande make klev in i bilden men för honom har det varit fullkomligt naturligt att kliva in och ta ett 100% ansvar för barnen, dom ingick i paketet när vi valde att flytta ihop och bli en "familj" och han har sett det som helt naturligt att ta del av deras vardag dvs ha ansvaret när jag varit bortrest/jobbat, hjälpa till med läxor, skjutsa till träningar osv.  Jag hade haft svårt att leva tillsammans med någon som inte velat vara med och dela ansvaret fullt ut... Den late får brått när det blir kväll
    Menar självklart inte att jag itne ska behöva ha något med pojken att göra alls, utan det är mer det att jag aldrig blir tillfrågad om något. Utan min sambo bara lämnar och åker, tar för givet att jag aldrig har annat att göra. Jag får liksom inte tid för mig själv alls för att jag måste vara hemma och ta hand om hans son när han själv jobbar sina pass som oftast är minst 13-14 timmar. Dessutom har vi en liten på 1 år och så är jag gravid i 7e månaden, så har fullt upp och skulle verkligen behöva vila mig emellanåt och därför skulle det vara ypperligt om styvsonen kunde få gå på dagis de dagar min sambo jobbar åtminstonde.
  • SweetStarAngel

Du pratar i så negativa ordalag.Orka med 5-årige trotsige son i vått och torrt. Förstå att sonen är en del av er familj, din biologiska sons bror. Om du inte pallar kanske ni ska  bli särbo för att inte låta sonen vara en del av eran familj till 100% är fel och alla barn har rätt till att känna  sig 100% delaktiga och önskade i sin familj.
    Lägg din egoism och ovilja åt sidan! Finns inga mellanting i en familj!

Tezziluringen skrev 2007-03-07 09:06:12 följande:
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:00:36 följande: SuckÄnnu en bonusmamma, du som inte förstått att ni är en familj. Varför ska sonen vara på dagis om han vill vara hemma och pappan vill att han ska vara det. Tillhör han inte familjen??ÄR man gift eller sambo med någon som har barn redan så får man vara beredd att göra allt som är bra för de barnen också, barnen måste komma i första hand sen får man lägga sin egoism åt sidan. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigtMmm.. men känns inte rätt att min sambo lassar över ALLT ansvar på mig vad gäller hans son. Det var inget jag räknat med när vi blev tillsammands, för då tog han sitt ansvar över pojken när han var hos oss, samt hade honom på dagis när han jobbade. Men ända sedan vi fick våran gemensamma son, så har det liksom blivit så självklart för min sambo att jag ska orka med hans 5åriga trotsiga son i vått o torrt. Bara tar för givet, aldrig frågar om jag vill eller kan ställa upp.
    Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
  • Tezziluringen

Skulle nog formulerat frågan annorlunda, för nu verkar alla missuppfatta hur jag menar

• Tezziluringen
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:11:11 följande:
    Du pratar i så negativa ordalag.Orka med 5-årige trotsige son i vått och torrt. Förstå att sonen är en del av er familj, din biologiska sons bror. Om du inte pallar kanske ni ska  bli särbo för att inte låta sonen vara en del av eran familj till 100% är fel och alla barn har rätt till att känna  sig 100% delaktiga och önskade i sin familj. Lägg din egoism och ovilja åt sidan! Finns inga mellanting i en familj! Tezziluringen skrev 2007-03-07 09:06:12 följande: SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:00:36 följande: SuckÄnnu en bonusmamma, du som inte förstått att ni är en familj. Varför ska sonen vara på dagis om han vill vara hemma och pappan vill att han ska vara det. Tillhör han inte familjen??ÄR man gift eller sambo med någon som har barn redan så får man vara beredd att göra allt som är bra för de barnen också, barnen måste komma i första hand sen får man lägga sin egoism åt sidan. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigtMmm.. men känns inte rätt att min sambo lassar över ALLT ansvar på mig vad gäller hans son. Det var inget jag räknat med när vi blev tillsammands, för då tog han sitt ansvar över pojken när han var hos oss, samt hade honom på dagis när han jobbade. Men ända sedan vi fick våran gemensamma son, så har det liksom blivit så självklart för min sambo att jag ska orka med hans 5åriga trotsiga son i vått o torrt. Bara tar för givet, aldrig frågar om jag vill eller kan ställa upp. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
    Oj, du förstår verkligen itne hur jag har det. Då skulle du aldrig skrivit de där! Ligger mkt bakom min fråga, och många års lidande. Här är det jag som får sköta precis ALLT medan min sambo bara ligger på soffan när han väl är hemma, vilket inte är ofta. Han hinner ju knappt umgås med sin son de veckor han är hos oss, är det rätt det med? Hans son kommer väl itne hit för att sitta hemma med mig i en vecka? Han kommer väl för att umgås med sin pappa??!
Svar på tråden Bonusbarn