• häxvrål

Bonusbarn

TYcker alla är onödigt negativa mot dig. Förstår att det kan vara jobbigt att ta hand om en 5-åring, en 1-råring och vara gravid. Varför har du inte bonusen på dagis 15 h/vecka? Många biomammor har ju sina biologiska barn deltid på dagis när de är hemma med de mindra syskonen för att få lite avlastning.

Tycker det är att gå lite långt att säga att ni ska bli särbo för att du inte orkar ta allt ansvar. Det är klart att man ska acceptera bonusen, men pappan ska ju ta sin del av ansvaret. Det är ju faktiskt han som är den riktiga föräldern och jag tycker han kan fråga dig...inte bara ta dig för givet.

Det är inte tal om hemma hos oss att bonusen inte ska gå på fritids nu när jag är hemma med vår gemensamma, då skulle jag aldrig kunna vara hemmifrån. Dock får hon gå hem lite tidigare. Vi är nöjda med det allihop (och då menar jag även biomamman).

• häxvrål

Det var ju synd att det inte funkade med dagis 3h/dag. Jag tycker ni kan ha honom där längre utan att ha dåligt samvete. Han behöver ju också träffa kompisar och få leka av sig. Misstänker att du inte har så mycket ork att aktivera honom på dagarna. Och bättre lär det inte bli när nästa barn kommer.

Har tyvärr inget riktigt bra råd att ge.

• häxvrål

SweetStarAngel: Men en närvarande bonusmamma kan ju aldrig ersätta en frånvarande biopappa. Det är klart att pojken helst vill vara med sin pappa. Att han mår bäst av det. Det är ju inte bonusmammans fel att pojken mår dåligt.

• häxvrål

Han får visst gå mer än 15h/vecka trots att du är hemma. Det är bara om vårdnadshavaren är hemma som han inte får gå på dagis.

Svar på tråden Bonusbarn