• R Mutt

Bonusbarn

Jag tycker att man har ett gemensamt ansvar för barnen inkl bonusbarn och att man ska se familjen som en helhet. Men biologiske föräldern har alltid det yttersta ansvaret för sitt barn. Och man måste ändå inse att det är en speciell situation att ha bonusbarn.

Det är bara DU ts som kan avgöra vad du orkar med. Använd dig av dagis om du vill det. Det är din lagliga rätt och det är ju inte till skada för barnet.

Själv har jag mitt bonusbarn på dagis mer än 15 timmar/v men mindre än pappans arbetstid. Någon slags mellanting alltså.

• R Mutt

star1978: Man har alltid rätt att ha förskoleplats baserat på den biologiske förälderns arbetstid (oavsett vad bonusföräldern har för sysselsättning). Det gäller både dagis och fritids i hela landet.

• R Mutt

Majjsan: Har du bonusbarn?

Jag har det, och jag är mer engagerad i honom än vad hans biologiska mor är. MEN det finns en känslomässig skillnad mellan bio/bonusbarn (åtminstone för många) som man måste ha respekrt för.

Det är den anknytning man får under spädbarnsåren som skapar den vilkorslösa känslan för barnet som liksom tar en igenom och gör att man orkar med barnet även när det är som tuffast. Den känslan har man inte på samma självklara sätt för ett barn som man inte haft den tidiga anknytningen med, åtminstone inte till en början.

Jag älskar både mina biologiska barn och mitt bonusbarn, och jag gläds lika mycket åt deras framsteg och alla härliga saker de gör. Men jag har lättare att ORKA MED mina biologiska barn när de beter sig jobbigt. Tålamodet är liksom längre.

Det är väl inget konstigt att erkänna det? Om vi inte tror på den tidiga anktnytningens betydelse alls så kan vi ju skippa det här med föräldraledighet och grejjer. Ja vi kan väl förkasta all modern spädbarnsforskning helt då egentligen, om vi vägrar acceptera att den första tiden skapar livslånga band.

Tror du verkligen på det själv?

• R Mutt

Coursell: Att behandla barn likvärdigt och att behandla barn likaär ju två olik saker. Alla barn är olika både beroende på ålder, personlighet och vilken relation man har till dem osv. Barn ska behandlaspå det sätt som de indivuellt mår bäst av - det behöver inte alla gånger vara lika.

En ettåring och en femåring har tex inte alls samma behov av & utbyte av förskolevistelse. Att man skulle låta 5-åringen gå längre dagar än ettåringen kan väl knappast anses vara särbehandling? Snarare individualisering.

Har TS en mer energikrävande relation till sin bonusson än till sitt biobarn kan hon också behöva mer avlastning med bonusbarnet. Det är FORTFARANDE inte särbehandling, det är att förhålla sig till verkligheten.

Relationen mellan bonusbarn och bonusförälder måstefå växa fram i sin takt, man kan inte tro att hela anknytningsprocessen liksom kan snabbspolas förbi. Det måste ta den tid det tar med de lösningar som krävs.

Det viktiga är att alla barnen känner sig sedda, och behandöade med samma omsorg och samma omtanke. Det är inte detsamma som milimeterrättvisa i alla lägen. Så ser inte livet ut.

• R Mutt

Ja men då håller jag med dig Coursell (håller tex ej med gulemamman nedan). Även bonusförälder är _förälder_ och familjen är en helhet för mig. Men bonusrelationen kan vara extra slitsam i vissa delar och kräva särskilda lösningar, och det tycker jag inte man ska blunda för.

Givetvis är det min roll att uppfostra och ta hand om alla barn under mitt tak. Spelar ingen roll om de är bio, bonus, fosterbarn eller kusiner eller whatever. Bor de ho mig är de under mina vingar som förälder.

• R Mutt

Ja jag är förälder åt mitt bonusbarn i allra högsta grad. Eller anser du att det är något som sitter i generna?

Kan förstå att det blir annorlunda om man flyttar ihop med någon som har tonnårsbarn tex.

Men för min del handlar det om en liten kille som bor hos mig 80% av tiden. Han är dessutom mellanbarn i vår barnaskara... vore ju väääldigt konstigt om det inte skulle vara mitt jobb att uppfostra honom?

Hur tänker du dig det i praktiken egentligen? Om mina 3 barn pallar äpplen på grannens tomt ska jag ropa hit den yngste och den äldste bara, för mellankillen är inte mitt ansvar?

• R Mutt

Miafia: Du får vara vad du vill, jag är bonusförälder till mitt bonusbarn.

Svar på tråden Bonusbarn