Vegtarisk festmat
Säg på ett ungefär vad du vill ha!
Säg på ett ungefär vad du vill ha!
Istället för kött har du tofu eller andra sojaprodukter, bönor, linser eller quorn. Det finns i frysdisken! Tänk på att tex quorn innehåller äggvita (läs alltid innehållsförteckning om du ska bjuda en vegan på middag det finns faktiskt grönsaksbuljong som innehåller mjölk..), men till en vegetarian som äter ägg eller till vilken allätare som helst eller den som vill äta lite nyttigare så är quorn en jättebra produkt, det består av ett svampprotein och kan ersätta vilket kött som helst!
Tex så kan du mycket enkelt byta ut kycklingen i alla kycklingrätter mot quorn!
Mjölkfri matlagningsgrädde eller mjölk som funkar utmärkt i matlagning, bakning, allt.... hittar du också i matvaruaffären, sojaprodukter eller havremjölk/grädde. Jag lovar att de allra flesta inte skulle reagera om du bytte matlagningsgrädden mot havregrädde! Det finns också en god veg creme fraiche som heter sour supreme!
Det enda som kan vara svårt att hitta ett bra alternativ till, som jag ser det, är ost. Det finns smältbar veg cheddarost, men den är hemskt dyr. Till gratänger eller lasagne eller dyl. rekommenderar jag att du ordnar en bechamelsås överst som får en fin grillyta. Med soja el havremjölk då om du vill ha det helt veg.
Det har nog aldrig varit enklare att laga veg mat som nu, det finns så mycket färdigt i affären!
Kolla in bokrean och fynda en stor och fin veg kokbok så får du en massa idéer!
Men framförallt, laga det du brukar laga, byt ut mot fryst sojafärs, quorn eller vad som! Mjölkprodukter mot mjölkfria! På det sättet är jag övertygad om att du redan sitter inne med en helt fullständig veg recept-bank!
Lycka Till!
Hur har det gått? *nyfiken*