• TLindberg

Medel för att få bort urin lukt från katt......

Jag har två katter som ibland kissar precis utanför kattlådan.. Nu undrar jag om de finns några knep, medal som får bort lukten från katt urin????
    Håller på att bli tokig!!!!!!!

• Svar på tråden Medel för att få bort urin lukt från katt......
  • TLindberg

Lådan har varit ren, men även skitig (ej hunnit gjort rent).
    Katterna är 8 år. Har haft 2 lådor, ett tag hade jag till o med en extra låda i källan, men samma visa då. En hona o en gubbe, o båda är kastrerade, o har varit de länge...
    Har hänt mycket sedan dom kom in i familjen, flyttat barn, hund o barn igen...
    Do började kissa utanför lådan när vi flyttade hit de va för 6 år sedan... Vet inte va ja ska göra, dom förstör ju hela huset...
    Hoppas de här hjälper lite...

• TLindberg

Ja jag kanske skulle köpa glasögon åt dom *asg*

• Silverstream

Man ska inte använda rengöringsmedel med amoniak. Det påminner om kattens kiss.
    Ättika brukar vara effektivt, men om det är brevid lådan kanske dom slutar gå dit för att det luktar runt den? Provat att flytta den lite?

• Silverstream

Större låda kan hjälpa med, eller testa en ny sorts sand.

• TLindberg

Har prova ny sorts sand, har den största lådan eftersom jag har två katter.
    Har även prövat att flytt på den. Men jag har hört att man kan ställa maten där dom kissar, men jag vill ju ine ha maten i badrummet....
    Tack för alla tips...

• arianne03

Vet du om det är båda katterna eller bara en? Har du varit till vetrinären för att utesluta urinvägsinfektion? Kissar de på speciella ställen eller överallt?

• TLindberg

Jag vet inte om de är båda eller bara en, vi ser ju aldrig när dom kissar. Vi va hos vet. för kanske ett år sedan, o då va de inget. Han gav mig rekomendationen att prova att byta sand, släpp ut dom... O hjälper inte de så va de bara att ta bort dom, för då skulle de vara nåt som är fel....
    Dom kissar utanför lådan men även i källaren...

• Silverstream

Kan ju vara nått som stör dem. ska finnas nått man sätter i eluttaget som utsöndrar lugnande hormon. Feeliway eller nått ska det heta.

• TLindberg

Jo jag vet, ja köpte sprayen hos vet. men de funkade inte. Vi får se vad som händer. Jag vet att jag kan inte hålla på så här iaf....

• TLindberg

Jo jag vet, ja köpte sprayen hos vet. men de funkade inte. Vi får se vad som händer. Jag vet att jag kan inte hålla på så här iaf....

• Trinity78

Vi använder ättika+vatten i en sprayflaska och har inga problem med att katten kissar utanför längre. Det har funkat superbra!

Immerse your soul in love
  • Silverstream

Har tyvärr slut på råd, lycka till!

• TLindberg

Tack för alla tips.. Jag får hoppas att dom slutar snart, annars så vet jag inte vad jag gör....

• TLindberg

Trinity78: Vart sprutar du då??? Där dom hade kissat???

• Trinity78
    NoahLeah skrev 2007-03-09 22:19:26 följande:
    Trinity78: Vart sprayar du den blandningen?
    Där de har kissat
    Immerse your soul in love
  • lajjalo

världens bästa kattissborttagare heter vinäger!
    funkar alltid!!!!

• arianne03

I värsta fall får du omplacera dem via ett katthem. När jag jobbade där fick vi ibland in katter som kissade fel. Ibland räckte bara miljöombytet för att de skulle sluta! :-O

Svar på tråden Medel för att få bort urin lukt från katt......