Inlägg från: Fia lotta lus |Visa alla inlägg
  • Fia lotta lus

Har varit hos Aurora idag...

Det tog bara en kvart sen skickade hon surt iväg mig med en tid till en läkare istället. Kände att hon inte alls vill förstå mig. Jag VILL bara inte föda vaginalt! Jag SKA ha ett snitt!! Hon ville att jag skulle sitta där och förklara varför osv, men till vilken nytta då tycker jag. Jag vet vad jag vill, jag vet vad som är bäst för mig! Nu ska jag träffa läkaren som kommer ta det slutliga beslutet den 10/4. Förstår inte varför man plötsligt inte får bestämma över sin egen kropp längre, är det inte det alla förespråkar? En kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp! Arg är vad jag blir!

• Svar på tråden Har varit hos Aurora idag...
  • Fia lotta lus

Asala: Det finns ju inget jag kan förklara! Jag VILL bara inte föda vaginalt, det är ju inte så att jag har en specifik anledning till det. Och dessutom har jag ju inte fått något snitt beviljat bara för att hon skickar mig till en läkare! Det var hon väldigt noga med att förklara! Nu ska jag alltså sitta här i en månad till och och vara nervös och skraj, jag vill ju bara kunna njuta av att faktiskt vara gravid! 

• Fia lotta lus

Visst får man det, men jag kan inte svara på det riktigt. Har uppfattningen att man själv ska få välja det som känns bäst för en själv, det finns ingen som kan tala om för mig vad jag skulle må bäst av, det kan jag ju bara avgöra själv. Är otroligt trött på moralkakor och predikningar, de har jag fått nog av. Det är ju inte så att jag vill bli snittad av praktiska skäl, utan för att en vaginal förlossning känns helt fel för mig! 

• Fia lotta lus
    Lobos mágicos skrev 2007-03-09 12:30:19 följande:
    Man får inte snitt bara för att man inte vill. Det är dyrt med snitt och dom begränsade resurser som finns bör ju läggas på någon som faktiskt har en anledning.
    Jaha, så psykisk ohälsa är inte det då? Jag skiter faktiskt i vad det kostar landstinget! Jag jobbar och betalar skatt! Och skulle det vara möjligt så skulle jag väl betala snittet personligen då!
  • Fia lotta lus

Nu är det ju så att det inte var för en timme sen som jag kom på att jag ville ha snitt, det har jag vetat sen jag förstog varifrån bebisar kom!! Jag kan inte precicera en, två eller ens tio saker som skulle vara bakomliggande eller så, men att bebisen ska ut där känns inte ok! Min bm på mvc sa att man var tvungen att gå igenom Aurora, vilket faktiskt inte är fallet vet jag nu. Därför visste jag ju faktiskt inte vad jag skulle dit att göra. Det finns inget som jag vill / kan bearbeta för att sen vilja föda vaginalt, hela min kropp säger nej till det! Vi fick kämpa i många år innan vi blev gravida med hormon stimulering genom både piller och sprutor, vilket var enormt stressande och jobbigt för oss båda. När jag sedan blev gravid byttes oron och skräcken att kanske aldrig kunna få barn mot en oro och skräck inför förlossningen istället, nu vill jag bara njuta av att vara gravid!!!!! Mina åsikter är varken korkade eller egoistiska, det är min kropp och mitt beslut! Och vad gäller bebisen tror jag att den mår bättre när mamman är lugn, tillfreds och lycklig!

• Fia lotta lus

Precis detta sa jag till Aurora bm, men hon tyckte inte att jag preciserade mig tillräckligt och blev väldigt sur när jag inte kunde förklara bättre än så. Jag har inga problem att öppna mig, men ska jag sitta och ljuga ihop en histioria så att hon skulle bli nöjd? Förstår inte varför alla tar så illla vid sig i en sån här tråd, det är ju inte jag och ingen annan som ska leva med det beslut jag tar, och som sagt, jag har redan tagit beslutet att snitt är rätt för mig. Om tre månader när bebisen ska ut kanske jag känner annorlunda, ingen kan väl se vad framtiden bär och hur jag känner då, men nu, precis NU är snitt det enda som känns bra. Får jag det beviljat kan jag iallafall vara lugn just NU!

• Fia lotta lus

Jag har läst, tittat på filmer, pratat med folk och läst igen... Jag vet alla risker och komplikationer som ett ks medför. Vet allt om den stora bukoperationen osv. Det är ju inte så att jag gått omkring och trott attt de ska plocka ut bebin genom naveln eller så...  Men precis som therese 6699 skrev så skulle kanske ett tidigt beviljat snitt få mig att våga tänka om... När lugnet lagt sig och jag kan tänka på förlossningen som något positivt över huvud taget, just nu är ju det svårt och blir inte snittet beviljat alls kommet jag att vara skräckslagen i tre månader och inte kunna njuta alls av det som händer just nu...

• Fia lotta lus

har pratat med en läkare på telefon som var jättegullig! Det är henne jag ska träffa den 10 april sen! Hon förstod direkt hur jag menade och var inte alls sådär svår som aurora- tanten! Hon sa att vi nog skulle komma fram till en lösning som känns bra varesig det blir snitt eller ej och att det var helt och hållet mitt beslut att ta. Ååååå, lättad! Vet inte hur länge trådarna håller sig här, men finns den kvar sen så ska jag skriva och berätta vad vi kom fram till!

Svar på tråden Har varit hos Aurora idag...