• Fia lotta lus

Har varit hos Aurora idag...

Det tog bara en kvart sen skickade hon surt iväg mig med en tid till en läkare istället. Kände att hon inte alls vill förstå mig. Jag VILL bara inte föda vaginalt! Jag SKA ha ett snitt!! Hon ville att jag skulle sitta där och förklara varför osv, men till vilken nytta då tycker jag. Jag vet vad jag vill, jag vet vad som är bäst för mig! Nu ska jag träffa läkaren som kommer ta det slutliga beslutet den 10/4. Förstår inte varför man plötsligt inte får bestämma över sin egen kropp längre, är det inte det alla förespråkar? En kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp! Arg är vad jag blir!

• Svar på tråden Har varit hos Aurora idag...
  • Asala

Men varför vara arg då? Om du nu får ditt snitt? Om de försöker hjälpa dig, du vägrar försöka förklara, och sen får du tid hos läkaren? Var det inte det du ville?

• Champagne

Förstår att du är besviken, men ett snitt kostar mycket mer och är mer riskabelt än en vaginal förlossning (statistiskt sett). Därför måste man ha bra grund för att man vill ha ett snitt. Det handlar inte om att man inte får bestämma över sin egen kropp utan om sjukvårdens begränsade resurser och vad som är bäst för barnet (och mamman).

Lycka till

• Yota

ja, jag förstår inte heller.. de har ju sina regler.. de kan ju inte bara börja skära i dig för att du vill det(?) eller(??) vem som helst fattar att det är mkt pappersarbete, godkännande mm då snitt inte är lika bra för dig som vaginal födsel. själklart har de fått lära sig att diskutera och förklara?
    vad har dem gjort fel egentligen??

(obs. jag säger inte att du inte bör göra kejsarsnitt, men jag förstår läkarna mer än dig på ditt inlägg? du verkar mest upprörd, vad menar du egentligen? du har ju fått som du ville eller?)

• malachis mamma

Jag tror att de vill att du ska sätta ord på din rädsla för att kunna förstå den. Det räcker kanske inte med att säga att du ska utan också kunna säga varför...

Hoppas det löser sig till det bästa!

(jag förstår dig till fullo, vill inte heller föda vaginalt nästa gång men jag vet också att det måste finnas en "anledning")

• Fia lotta lus

Asala: Det finns ju inget jag kan förklara! Jag VILL bara inte föda vaginalt, det är ju inte så att jag har en specifik anledning till det. Och dessutom har jag ju inte fått något snitt beviljat bara för att hon skickar mig till en läkare! Det var hon väldigt noga med att förklara! Nu ska jag alltså sitta här i en månad till och och vara nervös och skraj, jag vill ju bara kunna njuta av att faktiskt vara gravid! 

• Sugarplum

Får man fråga varför du inte vill föda vaginalt?

• Lobos mágicos

Man får inte snitt bara för att man inte vill. Det är dyrt med snitt och dom begränsade resurser som finns bör ju läggas på någon som faktiskt har en anledning.

• Fia lotta lus

Visst får man det, men jag kan inte svara på det riktigt. Har uppfattningen att man själv ska få välja det som känns bäst för en själv, det finns ingen som kan tala om för mig vad jag skulle må bäst av, det kan jag ju bara avgöra själv. Är otroligt trött på moralkakor och predikningar, de har jag fått nog av. Det är ju inte så att jag vill bli snittad av praktiska skäl, utan för att en vaginal förlossning känns helt fel för mig! 

• Yota

Fia lotta lus: det ordnar sig skall du se, om man har en sådan förlossningrädsla så är det bara att förklara det. du kan få stark ångest och bli deprimerad om du är så orolig. räcker ju med att man är orolig över graviteten och barnet egentligen.
    Kanske du kan kolla på några förlossningsvideor.
    inte bara för att kanske förlika dig med tanken av en vaginal förlossning utan även för att du då verkligen känner varför du inte vill mer specifikt??

har du kanske varit med om ngt eller ngn vän till dig varit med om ngt obehagligt som förstäker rädslan?

starta en tråd för er som vill göra ett planerat snitt kanske är bra för att prata och förbereda sig inför snittet?

(fick lite ångest för föregående inlägg, var inte alls meningen att det skulle låta så hårt... det är svårt när man inte hör tonfallet.. förlåt gumman)

Svar på tråden Har varit hos Aurora idag...