• Fia lotta lus

Har varit hos Aurora idag...

Det tog bara en kvart sen skickade hon surt iväg mig med en tid till en läkare istället. Kände att hon inte alls vill förstå mig. Jag VILL bara inte föda vaginalt! Jag SKA ha ett snitt!! Hon ville att jag skulle sitta där och förklara varför osv, men till vilken nytta då tycker jag. Jag vet vad jag vill, jag vet vad som är bäst för mig! Nu ska jag träffa läkaren som kommer ta det slutliga beslutet den 10/4. Förstår inte varför man plötsligt inte får bestämma över sin egen kropp längre, är det inte det alla förespråkar? En kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp! Arg är vad jag blir!

• Svar på tråden Har varit hos Aurora idag...
  • Lady Gaga

Försök att sätta dig ner och fundera på vilka anledningar som gör att du inte vill föda vaginalt, vad som gör det avskräckande och varför det känns fel med vaginal förlossning. Anteckna på ett papper t.ex. Ta sedan upp det med läkaren du ska träffa.

~Med en motorsåg slipper du sitta länge på grenen.~
  • CeeJay

jenni82: Ursäkta men ingen har väl pratat om att man är en sämre mamma för att man väljer snitt? Däremot är det oansvarig att välja det om det inte finns något bakom valet? Varför ska man inte lyssna på sjukvårdsutbildad personal som faktiskt oftast VET vad som ÄR bäst när det gäller just barnet? Jag håller inte med om att vi ska "släppa valet fritt" när det gäller kejsarsnitt, främst för barnets bästa och dels för att det kostar för mycket.

Jag tycker självklart att vi ska få bestämma till viss del hur vi vill ha vår förlossning. Men tanken är väldigt skrämmande om vi får föda barn på bestämda dagar bara för att klämma in det i våra scheman?

Finns det en underliggande skräck eller anledning tycker jag inte det är något att snacka om - du är ju ett exempel. Du uppger att du haft ångest och bröt i hop. Men TS skriver ju att hon "bara vill ha snitt" och är sur för att de inte tog henne på allvar på Aurora, vilket jag kan förstå. Det är för mig som att gå till doktorn och be om en operation men att man inte kan specifisera vart man har ont !

• Zmulan

Det är klart att du ska göra det som känns bäst för dig, men jag tycker som många redan har skrivit att du ska fundera på VARFÖR du vill snittas, inte för att kunna förklara för någon annan, men kanske för att få en egen inblick i vad du EGENTLIGEN är rädd för med en vaginal förlossning. Och det var säkert det Aurora-bm också ville försöka be dig göra. Oftast ligger det en eller flera anledningar bakom. Tror säkert att du också har några bra anledningar. Klura på du!!

Dotter juli 04, BF 25 juni 07
  • Yota

Lillisen: det berodde på snitt. inget annat.

har inte ni läst om detta??? det stod ju i tidningen rätt mkt!

• Tussetösen

Tycker definitivt att TS ska få beviljat snitt om hon inte kan hantera ideén med en vaginal förlossning.. det e ju rätt stor händelse..

Men vem f*n e inte rädd för förlossningen..???
    jag va livrädd... dom säjjer ju att värre smärta finns knappt... (oh ja, jag håller me...)
    snitt e så otroligt bra, till dom som verkligen behöver det.. till dom som verkligen är livrädda för förlossningen så det riskerar fara både för mamman och barnet... eller dom som inte kan föda vaginalt naturligtvis...

därmed inte sagt vem som behöver och inte behöver... det e ju inte mitt beslut...

• Mizzz
    Yota skrev 2007-03-09 13:14:47 följande:
    Lillisen: det berodde på snitt. inget annat.har inte ni läst om detta??? det stod ju i tidningen rätt mkt!
    Nepp, aldrig hört talas om!
    Jag har lilla Linus i magen
  • Yota

hmm.. kanske läste i boråstidning om detta.. (pluggar där) menhar för mig att det stod i GP? jaja.. spelar ingen roll. hoppas alla går lyckligá ur detta problem.

fia lotta lus: tycker du skall tala med läkaren som alla andra. dessa är faktiskt inga onda människor, de gör sitt jobb..

• gbgumman

Oj vad bestämd du är. Det första jag tänker på är du alltid lika obstinat när någon vill hjälpa dig. En viktig det i livet att lyssna ta in information, bearbeta den och sedan fatta sitt egna beslut. Då gör man oftast bäst val. Jag tror att hon du prata med självklart bara vill hjälpa. Jag är säker på att du kommer få ditt snitt, och du skulle även få det om du tog dig tid att lyssna på vad hon hade att säga.

Ingen vill dig illa.

• CLT

CeeJay o hannispannis: Kunde inte sagt det bättre själv! Helt riktigt!

Lycka till TS! Hoppas verkligen att du får beviljat snitt om du vill det o att du får en underbar graviditet utan förlossningsångest!

• Piggelin72

Fia lotta lus - ledsen att jag inte kan stötta dig i din inställning! Känns som en småkorkad inställning särskilt när du inte "vet varför"...

Det är din inställning som gör att all info som går att komma över idag gällande SNITT är ganska negativ och inte alls uppmuntrande att ta till för oss som inte har annat val än snitt... Infon idag är när på propagandaliknande just för att det är så många som "kräver" snitt utan anledning - av ngn underlig anledning förses inte kvinnan med dragledja på magen för att föda den vägen utan det finns en grymt bra anledning till att barnet ska ut den väg den ska - för att ge barnet en bra start i livet behöver den få upp den stressnivå som den får under födelsen, detta för att få igång vissa funktioner på bästa sätt!
    Är det inte det det handlar om att ge sitt barn den bästa start i livet som den bara kan få???

Sen vill jag tillägga att med den stor ödmjukhet förstår att det finns situationer där ett snitt är helt klart att föredra, för både mamman och barnets bästa!!
    Men när inställningen är "jag vill bara inte föda vaginalt" känns det hyfsat tunt!

Jag önskar att vi kunde byta "sits"... jag hade mer än gärna fött vaginalt, men pga OP 2000 så är snitt mitt ända alternativ. Smått ironiskt!!!

Svar på tråden Har varit hos Aurora idag...