• Fia lotta lus

Har varit hos Aurora idag...

Det tog bara en kvart sen skickade hon surt iväg mig med en tid till en läkare istället. Kände att hon inte alls vill förstå mig. Jag VILL bara inte föda vaginalt! Jag SKA ha ett snitt!! Hon ville att jag skulle sitta där och förklara varför osv, men till vilken nytta då tycker jag. Jag vet vad jag vill, jag vet vad som är bäst för mig! Nu ska jag träffa läkaren som kommer ta det slutliga beslutet den 10/4. Förstår inte varför man plötsligt inte får bestämma över sin egen kropp längre, är det inte det alla förespråkar? En kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp! Arg är vad jag blir!

• Svar på tråden Har varit hos Aurora idag...
  • asfaltsblomman

så länge man känne sig trygg med beslutet man tar oavsett vilket sätt man än föder på.
    för egen del vet jag allt det där med smärtan efteråt och allt som kan gå galet.Tror nog att dom som väljer snitt vet riskerna och man behöver inte alla skrämselpropaganda, antagligen har man rätt så bra orsaker till varför man väljer snitt och inget man komemr på bara så där.

maskrosbarn
  • polly79

Håller med asfaltsblomman, om man vill stödja TS i hennes rädsla, ska man nog inte ta upp allt negativt med kejsarsnitt,och försöka avskräcka med det, utan lyfta fram det positiva med vaginal förlossning istället! Har själv bara haft kejsarsnitt.

• Fia lotta lus

Jag har läst, tittat på filmer, pratat med folk och läst igen... Jag vet alla risker och komplikationer som ett ks medför. Vet allt om den stora bukoperationen osv. Det är ju inte så att jag gått omkring och trott attt de ska plocka ut bebin genom naveln eller så...  Men precis som therese 6699 skrev så skulle kanske ett tidigt beviljat snitt få mig att våga tänka om... När lugnet lagt sig och jag kan tänka på förlossningen som något positivt över huvud taget, just nu är ju det svårt och blir inte snittet beviljat alls kommet jag att vara skräckslagen i tre månader och inte kunna njuta alls av det som händer just nu...

• babyassistans

hej igen...jag måste bara att efter att ha läst alla inlägg en extra gång göra mig till åtlöje och fråga varför vill du bli snittad.....jag vet att du tror jag är trög men jag menar bara väl...skit i allt du vet...för och emot snitt....varför???Det är ju ingen som vill skrämma dig, sätta sig på dig, nedvärdera dig eller misstro dig...man undrar ju bara lungt o stilla varför??och jag säger det en gång till oavsätt vad du väljer så kan ingen föda just ditt barn så bra som du!!!

• knodden och vi

Jag har gått på alla dessa samtal men nu valt snitt. Det låter så enkelt att välja snitt men jag är skitorolig även för detta. Ni som också valt snitt, försvann er oro bara för att ni fått etr snitt beviljat?? Jag tror inte att snitt är en enkel utväg, jag tror det kommer att bli otroligt jobbigt. Snart är det dax för oss o ja dör av nervositet.

• asfaltsblomman
    knodden och vi skrev 2007-03-14 13:45:44 följande:
    Jag har gått på alla dessa samtal men nu valt snitt. Det låter så enkelt att välja snitt men jag är skitorolig även för detta. Ni som också valt snitt, försvann er oro bara för att ni fått etr snitt beviljat?? Jag tror inte att snitt är en enkel utväg, jag tror det kommer att bli otroligt jobbigt. Snart är det dax för oss o ja dör av nervositet.
    gud vad jag förstår vad du menar! jage  dödsorolig för snitt oxå, inte alls så att man tycker dete  en enkel utväg..
    maskrosbarn
  • jenni82
    efter jag fick mitt snitt beviljat så kände jag mig mest otroligt lättad.
    och glad förstås, att jag kände mig förstådd av läkaren osv.
    men gud vad nervös man blev när det närmade sig.
    det är ju en ganska overklig sits man hamnar i.
    minns fortfarande när jag stod i duschen fem på morgonen och tänkte att om fyra timmar så är jag mamma.
    då är bebisen ute.
    allting är skitläskigt förstås.
    ingen som sagt ngt annat.
    men det är samtidigt otroligt häftigt.
    det slår ingenting annat.

kan även tillägga att jag efter mitt snitt var uppe och gick tre timmar efter bedövningen släppt ordentligt och så fort katetern var ute.
    snittades på en tisdag och åkte hem på en torsdag.
    jag var öm i ungefär en vecka, men lagom tills att klamrarna togs bort så var deet mkt bättre.
    åt smärtstillande i ungefär fem-sex dagar.
    så det är en stor operation, no doubt.
    men det är jätteolika hur man klarar det.
    vissa kanske ligger i veckor, andra är pigga och igång ganska så snart efter.
    det man ska tänka på är att vara försiktig och snäll mot sig själv.
    inte bära tungt osv.
    lycka till ni som snart ska snittas!
    drabbad av Engla - kärlek! // here by my side a new color to paint the world
  • Fia lotta lus

har pratat med en läkare på telefon som var jättegullig! Det är henne jag ska träffa den 10 april sen! Hon förstod direkt hur jag menade och var inte alls sådär svår som aurora- tanten! Hon sa att vi nog skulle komma fram till en lösning som känns bra varesig det blir snitt eller ej och att det var helt och hållet mitt beslut att ta. Ååååå, lättad! Vet inte hur länge trådarna håller sig här, men finns den kvar sen så ska jag skriva och berätta vad vi kom fram till!

• lindis66

Kanske nån redan sagt det, orkade inte läsa alla men du har rätt enligt lag att bestämma själv vad du vill. Så kolla upp det nånstans och ta med skriftligt så kanske de inte an säga nåt

• knodden och vi

Asfaltsblomman- är det långt kvar för er?? Vad är du mest orolig för, är det ditt första snitt?
    Jenni82- Ja det vore nog konstigt om man inte var nervös. Jag hoppas att när det väl gäller så kan man bita ihop och fixa det. Jag skrämmer upp mig för allt, bedövning, kad, smärta ja allt. Är det mycket otäckt när de plockar ut bebben??

Fia lotta lus- skönt att du fick tala med nån som förstod. Berätta gärna hur det gick sen.

• kapet

Hej
    Min första förlossning tog 4 dagar och det slutade med sugklockan.Det var katastrofalt .Barnet mådde inte bra,inte jag själv heller.Efter detta sa jag att jag aldrig skulle skaffa fler barn.Det tog 3 år för mig att bli med barn igen.
    Jag gick hos aurora bm och jag tyckte det var hur bra som helst.Läkare sa till mig att jag skulle ta snitt men själv ville jag försöka födda vaginalt.Därför gick jag hos aurora och till slut kom vi överens att jag skulle föda vaginalt ,men jag skulle gå så långt som jag orkade.Allt var förberett för snitt och flera ggr under fölrlossningen frågade dem om jag skulle fortsätta eller ta snittet.Men jag klarade av att föda vaginalt och det kändes bra för mig.
    Men det som kändes jätteskönt var ju att jag visste att jag kunde avbryta när som helst under förlossningen och ta snittet.Man hade alternativ.

Hoppas du kan komma överens med läkare om kanske samma sak som jag.
    Börja med vaginalt och gå så länge som det känns ok för dig.

• asfaltsblomman
    knodden och vi skrev 2007-03-14 22:29:29 följande:
    Asfaltsblomman- är det långt kvar för er?? Vad är du mest orolig för, är det ditt första snitt?Jenni82- Ja det vore nog konstigt om man inte var nervös. Jag hoppas att när det väl gäller så kan man bita ihop och fixa det. Jag skrämmer upp mig för allt, bedövning, kad, smärta ja allt. Är det mycket otäckt när de plockar ut bebben?? Fia lotta lus- skönt att du fick tala med nån som förstod. Berätta gärna hur det gick sen.
    hmm..min rädsla e så stark at jag ej vågat bli gravid än--yes, det e sant...
    maskrosbarn
  • knodden och vi

asfaltsblomman- får du hjälp för din rädsla?? Hoppas det så att du en dag vågar ta steget o bli gravid, lycka till 

• asfaltsblomman
    knodden och vi skrev 2007-03-15 13:35:00 följande:
    asfaltsblomman- får du hjälp för din rädsla?? Hoppas det så att du en dag vågar ta steget o bli gravid, lycka till 
    ja jag har vart hos aurora för några veckor sen ,..ska snittas har jag bestämt..men e ju skiträdd ändå.
    men tänker trotsa rädslan så vi ska börja försöka nästa månad :)
    maskrosbarn
  • jenni82
    knodden och vi : när bedövningen satt in så börjar dom böka runt som sjutton bakom skynket. de drar och sliter i magen för att få ut bebisen, man känner ingenting, men man märker så klart på att dom håller på.
    och det är inte läskigt alls. iaf inte enligt mig..
    det var det häftigaste ngnsin!
    man hör hur det rinner ut vatten när de gjort hål och sen hör man ens underbara bebis gråta.
    så lyfter dom över h*n och lägger på bröstet så får du beundra din guldklimp ett tag fram tills dess att pappan och bebis går iväg och de mäter och väger,
    sen är det beroende på sjukhus osv om du får ligga på uppvaket ensam lr inte.

men läskigt är det inte.
    det är alldeles underbart!!
    drabbad av Engla - kärlek! // here by my side a new color to paint the world
  • knodden och vi

jenni82- det låter som hämtat ur en ailien film hi hi . vi får åka tillbaka till bb tillsammans efteråt om man mår bra.  Nu börjar ja faktiskt längta lite grann, tack.

asfaltsblomman- roligt att höra, lycka till med allt. Skrattande

Svar på tråden Har varit hos Aurora idag...