• grisekno

Är detta dialektalt eller bara allmänt konstigt?

Jag har någonting som jag undrar över.

Om min man, som är från Småland, undrar var något är, säger han "Var är det/den för någonstans?"

Första gången jag hörde det, hade jag svårt att hålla mig för skratt. FÖR någonstans? Det hade jag aldrig hört förut. Jag, som är göteborgare, säger "Var är det/den någonstans?" Däremot säger vi båda "Vad är det för någonting?"

Hela hans småländska släkt säger likadant som honom, och även någon smålänning på hans jobb, hävdar han. Därför undrar jag om det är något dialektalt...

Hur säger du???

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta dialektalt eller bara allmänt konstigt?
  • Madida

Jag säger oftast var är det för någonstans Jag visste inte om det förrän min sambo påtalade det. Sen märkte jag att större delen av familjen ocå säger det och vi är från Småland

• Grus grus

Säger var är den någonstans, och kommer från Småland.

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Mamma Till Leon

Jag säger "Var är det någonstans?", jag kommer INTE från Småland

Min fina lilla Leon
  • Madida

För mig låter det HELT fel att säga 'Var är det någonstans?' Tycker direkt att man glömt ett ord.

• grisekno
    Madida skrev 2007-03-09 13:05:32 följande:
    För mig låter det HELT fel att säga 'Var är det någonstans?' Tycker direkt att man glömt ett ord.
    O för mig låter det som om man snubblar över ett felplacerat ord när man säger var är det FÖR någonstans...

Skojigt det här med dialekter...
  • Sofia1984
    Jag säger "Var är det någonstans?", jag kommer INTE från Småland

Min kompis från Småland säger det med FÖR
    /Sofia, Filip 031120 och Elias 060503
  • Little Ms Chatterbox

Jag säger "Var är den någonstans?", jag kommer inte från Småland... Men bor där nu. Kan inte komma på att jag har hör uttrycket här men har ju inte lyssnat derekt efter det heller. MEN... Hade en jobbakompis en gån som sa nåt liknande ("Vars är den nånstansh") och hon kom från Jämtland och hade även bott i ett litet ställe "nära" Ö-vik.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • grisekno

Det är det jag alltid har sagt...smålänningar är märkliga...

• SweetStarAngel

Alternativ 1 och är västmanlänningGlad

Norrlänning??

miniminja skrev 2007-03-09 12:51:05 följande:
    "Var är det nånstans" alt "vars är den"
    Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
Svar på tråden Är detta dialektalt eller bara allmänt konstigt?