Inlägg från: bubili |Visa alla inlägg
  • bubili

Kroatien

Tänker ni stanna på alla tre platser(Hvar, Brac och Makarska) eller frågar du för råd var ni skall vara?
    För jag kan rekomendera alla plaster(komemr från fdJugoslavien ) och ahr varit på båda öarna samt Makarska flera gånger. På ön Brac skall ni inte missa Gyllene Udde(Zlatni rat heter det på kroatiska, en underbar strand i staden Bol) sedan kan ni åka pp till öns högsta punkt då för ni underbar vy över både landet och skärgård. Staden som Bol och Supetarär mysiga. Hela ön är gasnka gtön. Samam gäller ön Hvar, massor av mysiga städer:Hvar, Jelsa och Stari Grad. MAssor av lavandel så hela ön luktar gott.
    MAkarska riviera är också fin, Makrska är största staden,m assor av mindre finns: Tucepi, POdgora och Brela(missa inte stranden där
    Och stora städer som Split och Dubrovnik är bara ett måste. JAg såg att du fick negativ komentar om D. men det var den enda negativa jag någosin hört om den staden. Visst , den är liten, men gamla stan i den är något utöver den vanliga Jag LOVAR!
    Fråga på om du vill, jag har mer att berätta

• bubili

Sarah, mars/april är ju vår där, om man har extra tur så kan man ha jättevarmt, åtminstone i luften(havet är kallt då , går inte att bada), om man har otur, så kan man få regn och kallt(det händer inte så ofta, men med lite otur
    Flyga tar 2,5h( manflyger till Zagreb, Split, Dubrovnik eller Pula)
    Yoijo, 150 kr/natt/pers låter lite för lite , tyvärr...kro har blivit dyrare dem sista åren. I Split finns det massor att se, bara gamla stan är så otroligt fin. PÅ kvällen är staden underbar, restoranger, promenad vid havet, palmor...JAg rekomenderar att spändera lite tid där, men i augusti, på dagarna är det så otroligt varmt, och Split har tyvärr inga bra stränder...om ni är där med barn kan det vara jobbigt.
    JAg tycker att ide att stanna i Split några daagr är OK(om ni fixar värme) och att åka runt låter trevligt....ajg tror nog att ni kan lätt fixa boende på plats, det finns sådana resebyroer dit man vänder sig, lätt som en plätt. Tycker att Brac kan vara en bra alt, därifrån har ni båt till både Makarska, Split och Hvar....om ni vill se lite saker.
    JAg vet att min mamma var på Brac för 2år sedan ocg var otroligt nöjd med boende,vill du att jag kolalr med henne om priset och e-mailen till ägarna?!
    VAttenfall finns ganska nära Split(2h körning)och heter NAtional Park Krka, en till sak jag rekomenderar....där kan man bada i söt vatten.
    Om ni vill hyra bil och köra där, så kan det vara enkelt att ta sig dit.
    Och , snälla, glöm inte att besöka Dubrovnik....det kommer ni aldrig att ångra!
    Fråga på! Jag är så bra på att reklamera mitt vackra land!(och gör det gärna

• bubili

Jå, otroligt fina (inte stora)vattenkaskader...inte riktiga vattenfall. men jag tycker ändå att man skall besöka det.
    Om ni är utan barn där så klarar ni va Split värme Ni kan ju även bada där, stranden heter Bacvice(en av de få sandstränder i kroatien) med full med folk för alla Splits invånare kommer väl dit.
    Som någon sa, Makarska är charmig stad, emn även FULL på folk, det har ju blivit en stad där alla bosnier fr. utlander träffas på sommaren(och de är många)
    JAg kollar med mamm ang Brac så återkommer jag!

• bubili

Min mamma skall dit denna somamr med en vännina. LÄgenhet ligger så nära stranden och de ser så fina ut.JAg tror att det kostar 40euro per natt per lägenhet!
    Skälet till att jag rekomenderade Makarska och utflykter fr. den är att alla de platser jag nämde ligger på ett inte så stort avstånd fr. Makarska. För mig är det en enklare variant, inte behöva packa och byta boende hela tiden utan vara på en plats men kunna åka i väg då man känner för det. Jag tyckte att alternativ att stanna i Split var bra, men å andra sidan, om ni bor i makarska då har ni bra bussförbindelse till Split(tar ca 1h) och då kan ni vara på stranden under dagen och sedan ta buss kring 17-18 och åka till Split(som är som bäst på kvällarna, tycker jag Så gjorde faktiskt jag när jag var i Makarska för några år sedan.
    Fråga mer

• bubili

Makarska är en liten, liten stad, med eftersom det kommer MÅNGA turister där under sommaren så finns det mycket att göra på kvällarna, det blir en riktig turistisk ort. Det finns restoranger, barer, disko osv.
    Split är däremot Kroatiens andra största stad, en riktig stad där man har allt en stor Europeisk stad kan tänkas ha.
    Jag själv älskar Split och även om MAkarska kan vara mysig så väljer jag inte gärna att åka dit.
    Som sagt, fr. makarska tar ni er lätt till Brac, Hvar, Dubrovnik,Split, men även till Krka national park. Sedan kan man faktiskt åka till Sarajevo och Mostar, två stora städer i Bosnien-Hercegovina. Det kan vara skoj att se den delen av BAlkan som är jätteintressant.
    VAd det gäller dykmöjligheter så är jag osäker, men tror att det finns....På stränderna finns det sådana paddlingbåtar(inte riktiga kanoter) samt skooter, pedolin etc.Längs hela kusten ligger STORA bergkedja Biokovo(ser grymt och synd väl fr. MAkarska rivieran) och jag kan tänka mig att det finns organiserade (klätrings)turer dit.
    Kroatien har blivit all dyrare senaste åretn och jag tror att du kan få boende för 20evro/per/natt men det blir nog inte så fräscht.
    JAg skall kolla lite sidor på nätet och meddela sedan

• bubili

kolla på
    www.sembo.se
    de har massor av lägenhet på Makarska rivieran(Tucepi och Brela är också mysiga), men även ön Hvar, Brac, Split och Dubrovnik.
    Du kasnke hittar något där!!!
    JAg glömde skriva att ni kan även åka till NAtional Park Plitvice, där har du också underbara vattenfall.

Svar på tråden Kroatien