• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om namnet Melanie ?
  • Angels with silverwings

    jag gillar inte riktigt när man sätter sådana etiketter på andra utan att veta vilka de är. okay om man har personliga dåliga associationer till ett namn, men om man börjar kalla något white-trash undrar jag nästan om det är för att distansera sig själv från vad man själv anser vara white-trash. och för att behöva distansera sig själv från något måste man ju ligga ganska nära det själv. är man inte orolig för att själv uppfattas som white-trash är nog det uttrycket inte det första man kommer att tänka på när någon ber om ens åsikt gällande ett namn... vad jag menar är att det är ett ganska nedlåtande sätt att tala till folk...

  • Celestina

    Det är oartigt att påstå att någon har ett "skräpnamn", och det klingar dåligt med högutbildad vett och etikett att komma dragandes med "white/black-trash"-dravlet i tid och otid.
    Att anse sig ha ett finare namn och bättre leverne än någon annan, utan underlag för sina antaganden, är bara högdraget och urbota korkat.

    Jag tycker att Melanie är okej. Det är ett ganska sött namn.

  • deez

    Men om man frågar vad vi tycker måste vi ju få svara ärligt! Jag tycker namnet Melanie signalerar låg socioekonomisk status på en svensk flicka oavsett om ni gillar det eller inte.

    Jag är inte stolt över mina fördomar, tvärtom, men jag har dem trots att jag arbetar med dem varje dag. Jag tänker spontant att Melanies mamma röker, är överviktig och låter Melanie dricka Coca Cola när hon är två.

    Det är klart jag inte alltid har rätt, men automatiskt får Melanie jobba lite på att motbevisa mig för att komma ur "WT-facket". Hade hon istället hetat Agnes, Ingeborg eller Karin hade hon kommit in i klassrummet/anställningsintervjun/läkarmottagningen med bättre förutsättningar.

    Det är så trist världen ser ut. Samma sak för människor med utländska namn. Det är inte bra, men det är ett faktum.

  • Bonanza
    deez skrev 2007-03-10 19:59:14 följande:
    Men om man frågar vad vi tycker måste vi ju få svara ärligt! Jag tycker namnet Melanie signalerar låg socioekonomisk status på en svensk flicka oavsett om ni gillar det eller inte. Jag är inte stolt över mina fördomar, tvärtom, men jag har dem trots att jag arbetar med dem varje dag. Jag tänker spontant att Melanies mamma röker, är överviktig och låter Melanie dricka Coca Cola när hon är två. Det är klart jag inte alltid har rätt, men automatiskt får Melanie jobba lite på att motbevisa mig för att komma ur "WT-facket". Hade hon istället hetat Agnes, Ingeborg eller Karin hade hon kommit in i klassrummet/anställningsintervjun/l äkarmottagningen med bättre förutsättningar. Det är så trist världen ser ut. Samma sak för människor med utländska namn. Det är inte bra, men det är ett faktum.
    Väldigt bra förklarat!
  • AmandaPitkänen

    röstade på hemskt fast det tycker jag ju inte att det är, men inte min smak iaf.

  • Linda1976
    Angels with silverwings skrev 2007-03-10 19:04:40 följande:
    men allvarligt talat, menar ni white-trash? för i USA skulle Melanie inte vara white-trash och det är ju därifrån uttrycket kommer. Sverige har ingen riktig motsvarighet till white-trash, i så fall borde ni hitta på ett bättre ord för låg-status namn...
    Det har redan avhandlats. WT har fått en försvenskad betydelse när vi pratar om svenska förhållanden, just för att ursprungsbegreppet WT inte finns i Sverige (Trailerparks.....)
    Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • HeddaBigBum
    Angels with silverwings skrev 2007-03-10 19:04:40 följande:
    men allvarligt talat, menar ni white-trash? för i USA skulle Melanie inte vara white-trash och det är ju därifrån uttrycket kommer. Sverige har ingen riktig motsvarighet till white-trash, i så fall borde ni hitta på ett bättre ord för låg-status namn...
    precis min tanke.
    Jag har försökt lista ut vad som är s.k. WT namn i Sverige, men jag blir bara dummare och dummare känns det som.
    Efter ett antal år i USA och dessutom en amerikansk man har jag även svårt att säga vad ett WT-namn är i USA. Bobbi Jo? Mary Jo? Jenna Lee?
Svar på tråden Vad tycker du om namnet Melanie ?