• Björnbröder

Såsen man fick i skolan?

Någon som vet var det var för sås man fick i skolan till fisken? En kall sås, tror den var vit/grön om jag inte minns helt fel.

Har letat som en tok men inte funnit receptet någonstans.

Någon vänlig själ med minnet i behåll som kommer ihåg?

Tacksam för svar

Älskar Fjonte och Fjollan!
  • Svar på tråden Såsen man fick i skolan?
  • Niinaaa
    Skarpsås
    Ingredienser
    Beräknat för 6 portioner
    1 st kokt ägg1 st äggula (rå)1,5 msk söt skånsk senap1 krm salt 1 msk socker1 krm vitpeppar1 msk vinäger0,5 dl dill, finskuren2 dl grädde, vispad 
    Gör så här:

Hårdkoka ägget och kyl i rinnande kallt vatten. Skala ägget och ta vara på gulan. Passera äggulan genom en sil och blanda med den råa äggulan.

Tillsätt senap och vinäger. Skär dillen fint. Vispa grädden lätt och vänd ner i blandningen. Tillsätt dillen under försiktig omröring. Salta och peppra.

• sandra1984

Jag minns oxå en kall och god sås som serverades till fisk.Den var super god.
    Jag älskade den,tyvärr hade skolan den för sällan.
    Mina vänner älskade oxå såsen,men ingen vet vad den heter eller hur man gör det.

Hoppas på svar.

• Björnbröder

Jag har ingen aning om vad den heter men nu måste jag göra denna sås som du gett receptet på för att se om jag känner igen smaken

TACK!

Älskar Fjonte och Fjollan!
  • Mrs Kaffelatte

Den såsen vi gör i köket där jag jobbar till skolaorna är så här:

Rödlök hackas fint.
    Gräddfil eller annat kladd
    Lite majonäs
    Bostongurka
    Senap
    paprikapulver
    Salt och peppar efter smak.

Bostongruka och senap finns vanligtvis i storköken i en blandad variant som man köper.

Brukar göra denna hemma sjävl till fisk..
    Skitgott!

• Niinaaa

sök på skarpsås så finns det nog olika variationer på recept

• Engeln

Det är nog den, min man gjorde den för ett litet tag sen å minnen kom tebax den avr supergod å det var det receptet niinaa skrev )

• junibarn76

Hmmm jag gillade också den.
    Var det inte någon form av filsås. Jag tror fasen att de kallade den för filsås i min skola. Det låter ju äckligt men jag minns att den ar jättegod.

jag skulle gissa på att den inehöll fil eller graddfil, citron, salt, peppar och kanske dill eller något liknande.

• LiJon

Filsås kallades den vi fick i skolan och den var feeett god! Den var iallafall vit med nå gröna prickar i. (Kall sås alltså) Fick den alltid till fiskpanetter o grejer.

Svar på tråden Såsen man fick i skolan?