• Fria

Att "liggamma"

Jag har tänkt på detta med amning och undra hur det går till att ligg amma bebisen i sängen? Hur ska man göra så att hon/han får i sig från båda brösten?

Någon som kan detta och kan skriva en förklaring?

Kram.

• Svar på tråden Att "liggamma"
  • maddis72

Antingen så vänder du på bebisen emellan och hoppar över på andra sidan, eller så ligger du halvt om halvt lite på mage när du ger bröstet som inte är närmast madrassen. Iofs beror det på lite vad du har för bröst, enda gången jag sett det osm en fördel mina inte är vad de än gång var om jag säger så!

• Bianca1

Jag ammade ofta min dotter liggandes, spec efter förlossningen då jag hade svårt att sitta. Det är inte svårare än att du lägger dej på sidan och babyn på sidan så att barnet får en bra ställning att amma i. Man kan oxå ha barnet "upp och ner" (alltså fötterna uppe vid ditt eget huvud) speciellt om barnet har svårt att tömma brösten vid amning så är det bra att variera ställningarna, det minskar oxå risken för bröstinflammation.

• maddis72

Om jag vet att "än" stavas "en" i samanhanget! *S*

• Fria

Så om man har fasta bröst är det svårare än lite slappare eller vadå?

• maddis72

Nja, eller ja det borde det väl vara för ju hängigare ju lättare har man ju ligga kvar i samma läge!

jag har iaf både tänkt att vad bra de hänger lite och tänk om de hängde ännu mer, vad perfekt det vore nu!

• sofiutane

Jag ammar min dotter nästan bara liggande eftersom det blir sånt söl när vi sitter. Men jag ammar bara ett bröst åt gången. Det beror kanske också på hur mycket bäbisen äter och hur mycket man har att ge. Sen under natten när hon vill äta igen, flyttar jag bara över henne till andra sidan.

• Hey Princess

Jag låg ibland på sidan och ammade men oftast så låg jag på rygg och så låg hon uppe på mig, på tvåren och åt från mina bröst. Det funkade jättebra för oss!

• adrenalin

i början kunde jag bara amma henne liggandes, det GICK INTE att sitta
    jag låg bara på sidan coh gav henne mjölk från bröstet närmast madrassen. Sen nästa gång hon åt så la jag henne på andra sidan av mig och gav från andra!

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
Svar på tråden Att "liggamma"