• Fria

Att "liggamma"

Jag har tänkt på detta med amning och undra hur det går till att ligg amma bebisen i sängen? Hur ska man göra så att hon/han får i sig från båda brösten?

Någon som kan detta och kan skriva en förklaring?

Kram.

• Svar på tråden Att "liggamma"
  • Olle i Alingsås

Hej! På kvällarna och nätterna ligger jag och ammar och räcker det inte med ett bröst hoppar jag bara över och lägger mig på andra sidan och vänder barnet. Det går jätt smidigt. Och det spelar väl ingen roll hur brösten ser ut, det ska fungerar ändå. Jag har ju inga bomber precis.

• first

Min son ammas bara liggande. Jag ligger på sidan och han nära nära och när det är dax för nästa bröst vänder jag honom och "hoppar" över till nästa sida.....inga problem.

• Tussetösen

jag lägger bebisen i mitten av sängen, sen hoppar jag fram å tebax...

• avon

Jag ammar med båda brösten från samma sida när jag liggammar. Ska hon ha det "övre" bröstet lägger jag mig lite halvt på mage bara. Det var lite svårt att få till det först, men med lite träning går det som en dans. Tycker det är bättre än att byta sida hela tiden, vilket kan vara lite jobbigt mitt i natten.

• sofiutane

Visst kan det vara bra att inte behöva byta sida mitt i natten, men jag TROR att det kan vara bättre bäbisen att byta sida så han/hon inte ligger på samma sida jämt. På BB förklarade sköterskorna vikten av att bäbisen inte sover på samma sida hela tiden för då är risken större att huvudet, som är mjukt, blir platt på den sidan man ligger på. Sen blir det lätt en vana för bäbisen att sova på den ena sidan och kan senare inte sova på den andra.

• Siriva

Jag har bebisen liggandes på en handduk och när vi ska byta sida drar jag i handduken och bebisen följer med och vi kan byta sida. Det funkar bättre än att lyfta upp och vända på barnet. Min Ludvig tycker ialla fall att det funkar bra.

Mina bröst är inte jättestora och det funkar utmärkt. Har snarare märkt att när de blir lite slappa får jag hålla emot så att näsan inte täpps igen.

• Olle i Alingsås

Det är skönare för barnet att liggamma på natten för då kan hon amma tills hon somnar. På dagen sitter jag upp. Det är skönt för mig att ligga ner på natten för då kan jag halvsova under tiden.

Det värsta är att vi glömmer av att rapa så ibland blir det mycket kräks som kommer. Antar att det är för att vi ligger och ammar och sen somnar. Det är väl nackdelen med liggammningen.

• Maria70

Jag ammade alltid liggande på natten och flyttade sonen mellan amningarna för att byta bröst, om jag kom ihåg... Vaknade ibland med ett stenhårt överfyllt bröst för att jag varit för trött och gett honom samma bröst två gånger. Rapade aldrig på nätterna eftersom vi båda somnade, men det funkade ändå. Lite mer kräk ibland, men värt sömnen och inte ville jag väcka honom för rapning heller.

Det är helt klart värt det att försöka hitta en bra ställning för att kunna ligamma på nätterna, tycker jag! Fick bra med sömn under den perioden.

• Edstrom
    Olle i Alingsås skrev 2007-03-21 17:08:36 följande:
    Det är skönare för barnet att liggamma på natten för då kan hon amma tills hon somnar. På dagen sitter jag upp. Det är skönt för mig att ligga ner på natten för då kan jag halvsova under tiden.Det värsta är att vi glömmer av att rapa så ibland blir det mycket kräks som kommer. Antar att det är för att vi ligger och ammar och sen somnar. Det är väl nackdelen med liggammningen.
    Jag som tyckte att det positiva med liggamning var att man kunde sova samtidigt..
  • Miss H

"Jag som tyckte att det positiva med liggamning var att man kunde sova samtidigt.. "

Håller med

Jag liggammar alltid när jag är hemma nu för tiden. I början när det ammades oftare så var det mysigare att sitta framför någon såpa

Jag hoppar oftast över o vänder på henne. Har försökt att tutta från "övre" tutten men det gick inge vidare för oss...

♥♥ Englas mamma ♥♥
  • enny signatur

jag flyttar bara dotterntill andra sidan när hon ska äta ur det andra bröstet. ev kan amn ha abrnet på amgen

Svar på tråden Att "liggamma"