Inlägg från: snart tre |Visa alla inlägg
  • snart tre

And more löööve for all of us

Påsk av blandad konfekt. Vi har båda behövt arbeta lite, så vi har varvat tid med G och med datorn. Skepptuna öppnade den stora banan i fredags så det har varit fullt upp för Mathias - själv har jag en rapport-deadline och en stor presentation att jobba mot eftersom vi har kvartalsmånad på jobbet och då är det alltid extra mycket. Sammantaget har påsken varit:

- För lite sömn och för mycket godis

- Mysiga långpromenader, med eller utan mannen. 

- Ett antal bra dvd-filmer på kvällarna (The Holiday, sett om nya "Bånd-filmen" osv)

- En nästan helt tuktad häck i trädgården med efterföljande muskelvärk i fingrarna

- Inte en endaste liten påskkärring på besök eftersom vi båda jobbade hela torsdagen och kvarterets småttingar härjat under dagen. Nästa år får G gå påskkärring han också

Längtar redan tills Valborg - då ska jag vara superledig

• snart tre

Uno: Jösses! Är imponerad att ni tog er ur påskledigheten med behåll. G är för övrigt också smågeggig i ögonen och har producerat hemska blöjor, men har varit tokpigg hela helgen så det går nog ingen nöd på honom.

Marv: Härligt att ni haft en mysig Englands-vistelse Men trist med hosta och kräkningar - precis det G hade i december. Krya på er.

Ja, hurra för den här helgen som kommer Det ska bli riktigt varmt.

• snart tre

Kanar in så här på morgonkvisten med en latte (gott, gott) Tycker en uteträff den 22 april låter toppenbra.

Marv: 30 veckor? Hilfe, vad snabbt det går. Tyckte du precis avslöjade nyheten.

Tempo: Åh, jag längtar efter att få köpa en trehjuling till Gilbert - planerar det som tvåårspresent.

Förskola: Alltså jäkla kommunkärring (ursäkta orden). Vi fick ett preliminärt besked att det inte skulle vara några problem för G att få en plats på förskolan vi vill byta till (ligger nära oss) för ett par veckor sedan. Men så ringde sur-tanten (har varit sjukskriven så vi har haft kontakt med en bättre person tidigare) förra veckan och meddelade att det inte fanns någon plats för G på den avdelning vi sökt (de har två småbarnsavd. på olika ställen). Vi kunde bara få en plats på den avd. vi redan tackat nej till och tackade vi nej till den sköts vi tillbaka i kön. Höll bokstavligen på att strypa henne över telefon. Ringde Mathias och var skitsur, men kom sen på att de håller på att bygga ett nytt dagis i vårt område som ska bli privat och med Reggio Emilia-inriktning och extra fokus på utevistelse utan att vara ett ur- och skur, vilket borde gynna G och hans infektioner. De kör igång from 1 okt. Ställde G i kö samma dag och dagen efter fick vi ett besked att han var garanterad plats. Man tackar! Mejlade chefen för den nya fsk med en del frågor - fick ett lika snabbt svar. Ännu bättre. Det enda jag avvaktar nu är beskedet om hur stora barngrupper det blir. De håller på att anställa nu så hon skulle återkomma så fort det är klart. Håller tummarna att det visar sig vara så bra som vi tror att det är.

• snart tre

MMT: Vad är magmuskler? Har jag sådana? Hm, är inte helt säker på att de finns i någon större utsträckning  Men det är väl så att vid snitt måste de ju ta sig igenom magmusklerna, som sedan sys ihop och då kan jag tänka mig att det tar tid innan den växer ihop igen. Eller?

• snart tre

Hittade det här - det står lite om orsaker och vilka som lättare drabbas. Ser inget om kejsarsnitt och kan inte heller hitta det när jag googlar:

What Causes Separated Muscles?
    The rectus abdominus is kept in line by your transverse abs (the girdle like muscles that help keep your stomach flat) and your oblique abs (the muscles around your sides). During pregnancy, your abdominal muscles are tend to separate due to the growth of your baby in your uterus. This growth exerts pressure on the rectus abdominus muscles, causing them to split. Women who experience rapid growth of their stomachs during pregnancy are more likely to suffer from separated abdominal muscles. Women with particularly weak abdominal muscles may also end up with a split between the left and right side of the rectus abdominus.

How Common are Separated Muscles?
    Separated muscles are actually fairly common during pregnancy. About one-third of all pregnant women experience separated muscles at some point throughout their pregnancy. Separation of the stomach muscles is more likely to occur during the second trimester or third trimester of pregnancy. However, separation also frequently occurs during labor and delivery.

Who’s At Risk for Separated Muscles?
    Every pregnant woman is at risk for developing separated abdominal muscles during pregnancy. However, some women are more at risk for developing this condition. The condition appears to have some type of genetic link, so if your mother or sister suffered from separated muscles, your risk also increases. Other risk factors include:

previous pregnancy causing separated muscles multiple pregnancy being overweight or obese
  • snart tre

Perkan: Jag jobbar också idag  Blä, men nödvändigt eftersom vi har kvartalsmånad och det har varit kaos på jobbet sista veckorna.

Vi ska för övrigt också byta dagis i höst. Vi fick inte plats där vi ville (kommunala nära oss), men vi har fått på ett privat, nybyggt som ligger precis bredvid. Tyvärr stänger de 3-4 veckor på sommaren men med M.s jobb, med högsäsong på sommaren, är det ändå jag som tar ut den mesta semestern då så det gör inget. Vi har lågsäsong i juli. Hoppas det ska fungera bra

Svar på tråden And more löööve for all of us